• summertime123

varför skulle man inte kunna ge kanel till småbarn??

min son är helt gaaaalen i kanel och får det i sin yoghurt/filmjölk 2 ggr om dan. Läste precis på fl att det inte skulle ges kanel till små barn. Någon som hört detta förut???
    han är 18 mån....

• Svar på tråden varför skulle man inte kunna ge kanel till småbarn??
  • Hannah76

Har jag inte hört. Ditt barn är ju dessutom så gammal att ha kan äta allt som vuxna äter, utan undantag.

• fruis

Hmm, intressant. Ett av mina barn har också varit galen i kanel jämt och ätit det på sina flingor från späd ålder.

Det enda jag vet med kanel som kan vara lite "fel" är att det är aptithämmande och används bland annat av självsvältare i det syftet. Måttlig användning borde dock inte vara något problem, eller?

• MeNoLike

jag har hört det men vet inget om det. jag var skeptiskt till att min karl gav det till barnen nu på risgrynsgröten

Mamma till tvillingarna Timothy och Maximilian 20070325
  • lia76

Normal användning av kanel som krydda exempelvis i kakor, bullar eller på gröt innebär ingen hälsorisk.
    Men man ska ju inte hälla på jätte mycket kanel
    Kan ju göra fattiga riddare med någon nypa kanel också.

(Kumarin är ett ämne som finns naturligt i kanel. Mängden kumarin i kanel kan variera beroende på vilken kanelart som använts. Kanelarten cassia innehåller mer kumarin än ceylonkanel.
    Kumarin i mycket stor mängd kan ge upphov till leverskador.)

Man ska ju heller inte ge saffran till barn under 2 år, om den är i koncentrerad form.
    I bullar går det bra eftersom den är utspädd.
    Men för mycket saffran är farligt för både stora och små

• mrs W

oj, är det farligt? Min son har ätit det sen han började äta äppelpure... den smaksatte jag med kanel.. sen äter han det med jämna mellanrum.

äsch det är nog ingen fara...

• Proletariatet

Det jag kommer att tänka på är att båda mina barn blir röda runt läpparna när jag gett dem lite kanel på risgrynsgröt. Har nu slutat med det, men det kanske kan vara något sånt som de varnar för? Att den är lite stark när den kommer i kontakt med huden eller nåt (jag har ingen aning )

• Poughkeepsie

Oj! Min dotter har det på sin fil nästan varje dag..............

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade busunge Elin född 070629 ♥ღ¸.?°¯)
  • summertime123

ja detta va ju verkligen intressant... sonen äter ju knappast några tsk per portion men han får ju mkt, skriker efter mer kanel såfort det ljusnat till lite på tallriken och jag har ju gett mer för jag inte trodde d va nån fara :-S
    Ska försöka hitta nån sida på nätet efter mer info! Han blir helt GALEN om han inte får mer kanel så antingen slutar jag med det helt om det nu inte är bra lr så fortsätter jag... återkommer om jag hittar nåt läsvärt!

Svar på tråden varför skulle man inte kunna ge kanel till småbarn??