• SisselaM

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

hej på er,
    hoppar in här efter att ha läst både här och skrivit i andra tråden om upprepade missfall och det här med media. När det gäller dr B, eftersom han nyligen gått i pension, borde det inte gå att intressera någon tidning för att också göra ett stort personporträtt av honom med anledning av att han nu slutat, och få någon att vinkla det så? lite nyhetsvärde i sig.
    och sen få så många andra medicin/vetenskapsjournalister som möjligt intresserade av att skriva om situationen i Sverige när det gäller upprepade missfall

• SisselaM

Nu går jag igång lite på opinionsbildandet:
    Här kan man om man vill starta en namninsamling för att sjukvården ska utvecklas när det gäller att bistå och bemöta personer som genomgått flera missfall. Men insamlingen måste i så fall startas av någon som kan formulera det så relevant som möjligt (och jag är nybörjare här och kan inte tillräckligt mkt). Sen skulle den kunna skickas vidare till både sjukhus, politiker på länsnivå och riksnivå.

www.namninsamling.com/site/

• SisselaM

Hej Mamarazzi,
    Har du testat vårdcentralen? Jag fick hjälp där av min vanliga läkare en gång när min gyn hade stängt. Progesteron kan ju inte vara skadligt så jag förstår inte varför de krånglar.
    Hoppas du hittar nån. Man borde ha en underjordisk medicinutdelningsverksamhet i såna här lägen.

• SisselaM

hej på er,
    Vad bra mamarazzi att du fick recept till slut! Heja dig. Inte klokt att du fick kämpa så.
    Jag har varit lite halvförkyld de gånger jag blivit gravid. Och länge funderat på om det är det som hjälper till. Har inte tänkt i termer av immunologiska problem från början, utan bara på det här att det behöver bli en inflammation i kroppen. Sen när jag började undra om jag har endometrios började jag grunna mera på det.
    Och mina missfall ( totalt tre efter konstaterad graviditet) har alla skett i perioden slutet av december-slutet av januari.
    Vet inte om jag ska tänka att det är en tid som jag har lätt att bli gravid på eller en tid som jag typiskt får missfall på... Min fullgångna graviditet startade på försommaren.

• SisselaM

hej på er,
    jag har börjat hänga lite i både den här missfallstråden och den andra. Igår kväll som var en sån där deppkväll började jag läsa den första tråden här. Ska plöja igenom varenda en. Tack för all kunskap ni delar med er av! Jag kopierar och klistrar in sånt som är nytt för mig i ett worddokument som heter "ihopsamlade fakta om missfall och hur man kan förebygga".
    Ni skulle banne mig kunna göra en egen liten bok om det här. Har lekt med tanken på att starta en tråd som heter något liknande som mitt worddokument, där man inte "pratar" utan bara bidrar med fakta. Men själv har jag ingen "egen" fakta att bidra med bara det jag lär mig här ;). Är det overkill eller skulle det vara ett schysst sätt att samla ihop det på? Tänker mig dels referat från artiklar och böcker, dels vad kunniga läkare sagt, dels länkar som hänvisar till hemsidor, artiklar etc. En annan fantasi är att man skulle hjälpas åt att översätta stycken i engelska böcker som behandlar ämnet. Harry Potterfans har ju hjälpts åt att översätta ibland för de har inte orkat vänta på översättningar i bokform

• SisselaM

Hej Bettan och Cia
    Jag öppnar en sån tråd så länge så får vi se om nån nappar o börjar skriva i den. Och boken om ni gör en kommer att sälja massor av ex. och ge mkt uppmärksamhet. Koppla in läkarpensionären, han kanske vill vara med på ett hörn!
    Och kliniken - jag har läst era skämt om den. Det borde göras!!. Eller minst fyra, i olika delar av landet. Ett o samma företag som startar upp och anställer personal som är kunniga och intresserade av ämnet. Ni kan sitta i styrelsen eller jobba där, vilket som ;)

• SisselaM

Hej på er,
    Tack för att ni rivstartat faktatråden! Jag blev så glad när jag såg det. Heja heja!
    Tack för välkomnanden och uppskattningar. Ja jag är ny här. :) Hänger både här och i den andra.
    Nu har jag läst både del 1 och del 2 av trådarna här och jag har en fråga som jag undrar om någon kan svara på. Det talas en del om omega 3 och att det ska vara bra både för blodförtunnande effekt och för antiinflammatorisk.
    Men samtidigt är ju det gängse rådet att man ska undvika antiinflammatoriska medel när man vill bli gravid. Kan någon förklara skillnaden? Jag som ibland har undrat om man ens ska äta vitaminer och kosttillskott vid den troliga tiden för möjlig äggfästning. För jag har tänkt att det kanske stärker immunförsvaret för mycket och försvårar för ägget att fästa...

• SisselaM

Franka - jag uttryckte mig otydligt - då menar jag den tråden som heter "fler med upprepade missfall..."
    Hej Finessan och Bettan, tack :)

• SisselaM

hej Poppy Lee,
    Tack för svaret! Då kan jag fortsätta med både omega 3 och alla triljarder kosttillskott.
    Här hemma äter vi massor med fisk så det ska jag definitivt fortsätta med. :)

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8