Inlägg från: solrosen83 |Visa alla inlägg
  • solrosen83

plötslig dövhet - sudden deafness

Finns det här på FL någon annan som drabbats av plötslig dövhet- Sudden deafness eller känner någon som drabbats?

Själv drabbades jag hösten -01 för snart 4 år sen alltså. Jag är nästan döv på mitt vänster öra, men har lärt mig leva med mitt lilla handikapp. Sannolikheten att jag återfår min hörsel är lika med 0. Jag saknar nu riktningshörsel och mitt balanssinne spökar fortfarande ibland. Och jag hoppas folk accepterar att jag ser på munnen istället för i ögonen när jag pratar med dem och att jag ofta säger "va" och att jag inte alltid hör när någon som står på min vänstra sida försöker prata med mig.

För mig skulle det vara roligt att komma i kontakt med någon annan som drabbats. Jag vet att det är ca 300/år i Finland som drabbas och att medelålder är över 30 år. Jag var 17 när jag blev döv så jag drog ner ålder en hel del.

• Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness
  • solrosen83

tydligen finns det ingen annan med samma problem här på fl...

• solrosen83

oj så här fanns ändå några andra... kul...

lilla kanin: jepps, blev döv helt plötsligt som om någon tryckte på en knapp. Vi var på väg till Vasa (bo i Finland) i bilen och plöstligt så blev det konstigt. Under kvällens lopp blev jag alldeles yr och var yr i nästan ett år. ännu idag är jag blir jag yr när jag ligger på vänster sida. Det är mitt balanssinne som tog skada samtidigt.

Troll20: synd att din mamma har problem.. i mitt döva öra susar det och brusar det hela tiden, men det hör jag bara när jag lyssnar på det. Det stör mig inte så mycket. Folk som undnrar hur det hörs säger jag att det hörs som om havet brusar... det är inte alla som har havet i örat hela tiden...

seroc: det var troligen sudden deafness det. Jag vill minnas att ca 80% av alla drabbade får tillbaks hörseln (om inte hela så delar) inom några veckor. SJälv hör jag tyvärr tilll den andra delen som aldrig får tillbaks hörseln..

pallas: oj, inte så roligt att bli döv på båda. Till först hade jag otroligt svårt när jag blev döv. I ett år mådde jag otroligt dåligt psykiskt. Utan min man (då pojkvän) skulle jag aldrig ha klarat av det. Jag var också rädd att jag skulle bli döv på andra örat, men sen har jag resonerat som så. HEllre helt döv än helt blind... Nu är jag inte alls rädd att bli döv på andra örat..

micki: tack för kramen... det är få som vet hur det känns att vara döv. Många tänker inte på hur det verkligen är att vara döv bara på ett öra. Men jag har den turen att mina kompisar ofta tänker på vilken sida jag skall sitta på vid bordet osv. alltid vid en bordsända med mitt friska öra inåt bordet så att jag kan höra alla...

Svar på tråden plötslig dövhet - sudden deafness