plötslig dövhet - sudden deafness
Hej!
Jag drabbades då jag var 28 år. Rammlade ihop på en sekund på golvet och blev halvsides förlamad i ansiktet en bit ner på halsen med. En galen yrsel så jag inte ens kunde ta mig upp från golvet. I samma sekund förlorade jag hörseln på båda öronen helt och jag var helt säker på att jag fått en stroke eller nått. Jag åkte mellan läkare i 5 veckor innan en vettig satte mig i en taxi direkt in till öronkliniken. Tyvärr för sent. Då hade hörseln kommit tillbaka på ena örat men det andra var helt dövt och en galen yrsel. Kunde inte gå ute utan att hålla i väggar . gick som ett fyllo. Då fick jag diagnosen sudden deafness. Så utredningar började då det sades att det flesta fick det pga av en tumör på hjärnstammen. Så jag gick igenom massa undersökninga runder 2 veckor som dagpatient . fick välja mellan att sätta mig i en tryck kammare minns inte om det var 3 eller 5 timmar vilket jag avböjde då det var inlåst själv i en sådan så lång tid..eller att äta chockdoser av kortison. Jag valde kortisonet. Och med 16 kortsion tbletter om dagen började lite lite av hörseln komma tillbaka. Jag har 20% av bastonerna kvar idag diskanterna är väck helt och jag har hörapparat men jag är helt hörande på andra örat. När detta hände var jag nog helt döv i det första 2-3 veckorna sen succesivt kom det på ena örat. Men yrseln den var sjuk!!
Först åren led jag abv kraftig tinnitus likt ringande klockor, dörrsignaler. Jag höll på att bli galen. Värst på kvällen när man skulle sova. fick ligga med kuddar och tryclka mot skallen för att man blev nästan galen av ljuden. Men med hjälp av en hörapparat på det sjuka örat som det satte ett vilseledande ljud i som skulle vilseleda hjärnan att lyssna på tinnitusen lärde sig hjärna att lägga focus på det ljudet och jag slapp höra ringsignalerna. Mycket facinerande. Idag är detta 21 år sedan och jag har tinnitus alltid men jag ha rlärt mig att inte lyssna till det men det tjuter alltid. Jag hör sämre men orkar inte ha denna hörapparat längre då det också ger starka ljud av just de man inte vill höra. Stenarna unde skorna, stenar under cykeldäckena eller nån i affären som trycket på en påse långt bort låter som det står i mitt huvud och gör det dubbelt upp. Men det är mycket man får säga VA? och alltid se till att ha folk som pratar på den sida man hör på annars hör jag inte vad det säger. Men rätt skönt att slippa ibland att höra allt vad det pratar om..brukar säga som så att jag vänder döv örat till ;) Men första åren var tuffa, irriterande och yrseln som kom och gick lite. Men idag bryr jag mig inte =)