Inlägg från: Mirris |Visa alla inlägg
  • Mirris

Hur dödar man en fästing?

Det viktigaste är att man får bort hela kroppen om man råkar ut för en envis rackare!

Har just blivit informerad av sjukvården sen sonen fick en fästing bakom örat. Huvudet sitter fortfarande kvar (var på vårdc och dom fick inte heller bort det). Jag fick sätta dit ett plåster med en bomullstuss doppad i alsolsprit för att lindra klådan bara.

Dom har nu kommit fram till att det inte är farligare om huvudet sitter kvar.. det är i kroppen som "giftet" sitter.
    Och även om man får bort hela så kan den iallfall ha hunnit spotta in i blodet!

Äckliga små djur är det!! Bläää

• Mirris

Åhhh.. vilken målitid Carro....
    Isch!
    Jag brukar spola ner trasiga fästingar i toan.. dom är helt vidriga.
    Det går an när dom är stora som bollar.. men när dom är små och börjar krypa i handen på en.. huvva *ryser*
    Eller när man vaknar och känner hur det kliar nånstanns på kroppen.. man får ligga stilla en stund och koncentrera sig på om det är "rörlig" killning eller om det verkligen kliaar nånstanns..
    Sen tänker man på kissen i sängen (förut hunden och katten) och vart dom har varit.. sen kutar man upp på toa och tänder lyset och vrider och vänder sig för att se.. och visst, där kryper det ett litet monster som är ute efter ens blod. Hallå.. jag är frikostig med blodet till alla mygg.. det räcker!!!

Blä, jag får nästan panik när jag har en sån där krypandes på mig.

• Mirris

Fy f*n va äckligt Roisin.. dom är riktiga as!!! Stackars kisse.

Jag tyckte min kisse hade klarat sig bra iår.. så tog jag av honom halsbandet.. där var satt dom i en ring runt halsen. Det var inga 18 st.. men kanske 6-7 st. tillräckligt iallfall, och så hade han kliat sönder nån/några..

N'sta år får han stanna inne över sommaren *haha*

• Mirris

Min bror var så rolig idag (det var iallafall kul när han berättade det)

Dom har just släppt ut sina 2 kissar som varit innekatter förut. Nu bor dom i hus vid skogen och kissarna är helvilda och vill bara vara ute.. vilket ju drar in fästingar när dom väl kommer in för attt äta o så!

Så igår hade min bror sett nåt mörkt som låg på golvet.. han trodde det var choklad???? Tog upp det (förhoppningsvis inte för att stoppa i munnen!) och fick nästan en hjärtinfarkt nrä han såg att chokladbiten levde!!

Han var tvungen att prova vad som hände om man trampade på den!! det sa "Splasch"

Jaja.. det lät roligare när han berättade.. men lite kul var det!

Så kanske kissarna får sig en genomgång nu när dom varit ute ett tag!!!

• Mirris

Dom små äckliga djuren kan bli ända upp till 20 år!!!

Såg det i en av Markkos länkar. Ni förstår va mycket äckligt dom hinner få i munnen. Alla djur som dom hinner sitta på under dom åren.

Dom tar lång tid på sig att bryta ner blodet (alltså är dom mätta länge *trööött*) och därför får dom massa sjukdomar.. för blodet "förgiftar sig självt".

Gu va svamligt.. men jag har faktiskt inte sovit mer än 5 timmar nu sen jag jobbat..

Svar på tråden Hur dödar man en fästing?