farligt med hosta och feber??
Är i v 29 och är kanonförkyld med kraftig hosta som gör att jag fått ont i magen nu av allt hostande...samt hög feber 2 dagar snart....Är det skadligt för bebisen att hosta så kraftigt och ha så hög feber???
Är i v 29 och är kanonförkyld med kraftig hosta som gör att jag fått ont i magen nu av allt hostande...samt hög feber 2 dagar snart....Är det skadligt för bebisen att hosta så kraftigt och ha så hög feber???
Eftersom man är gravid så länge så är det väldigt vanligt att man blir förkyld någon gång under graviditeten. Det man bör se upp med är om man får hög feber. Du bör kontakta din bm och fråga om råd.
njae...däremot finns det en ökad risk för grvida att få lunginflammtion så jag tyckte du bör söka läkare.
Hostandet kan ge rätt så kraftiga sammandragningar som inte är farligt men kan göra ont och såklart kännas otäckt. Det finns receptfria hostmediciner du kan ta och hjälper inte de så be att få något utskrivet om du behöver.
tack för era svar...men ska man gå till doktorn redan efter 2 dagar????
Min Bm har julledigt ,så henne går ej att få tag på....
finns väl ingen tisdgräns på när man kan gå till doktorn, det beror på hur dåligt du mår och hur mkt du hostar osv. Hur hög feber har du?
Skickade förra inlägget för tidigt, forts:
Jag hade nog gått till dr. imorrn om jag var du, då bör CRP (snabbsänkan som stiger vid bakteriell infektion) stigit om du har en infektion som kan behandlas med antibiotika, och då hinner du ta några doser antibiotika så du är lite bättre till jul. Men det kan ju även avra en vanlig virusinfektion och då finns inget att göra mer än att behandla symtomen. Du kan inte veta vilket innan.
nu har febern gått ner till 38.5 gr.
hade 40.2 i går på dagen,och tar ju panodil,så då känns det ju bättre...
Kanske inte ska jobba imorgon då....
Jag är i v26 och också tokförkyld och har varit det i över en vecka nu . Har slemhosta, ont i halsen och täpp i näsan så det ömmar i bihålorna och bakåt öronen. Fick feber på jobbet i torsdags men som tack och lov gick över dagen efter. Jag ska nog till VC i morgon och be dem kolla upp hals och öron så det inte är något som ska behandlas med antibiotika. Nu när man är gravid så känns det bäst att få det uppkollat så man inte går och bär på något baktriellt.
Du ska INTE jobba i morgon, kroppen behöver få vila för att tillfriskna!
Nej du ska inte jobba imorrn om du har feber. Det ska man aldrig göra men i synnerhet inte när man är gravid. Helst ska du inte över 38 grader heller. Om det är väldigt envist och du har svårt att få ner febern med paracetamol så är det läkare som gäller. Jag ska själv ringa på måndag för jag håller på att fullständigt gå sönder av hostan och jag har en låggradig feber som bara inte vill ge sig så jag misstänker att jag fått en luftrörsinfektion uppe på allt.
tack igen för era svar! Hoppas ni andra kryar på er.
febern går ner med panodil,då kan man äntligen gå upp...
då blir det hemma imorgon,sonen har just varit febrig och hostig,så det är väl han som är boven i dramat..
i fredags blev jag förkyld,och natten till lördag fick jag febern....
tycker du ska vara observant på så hög feber i samband med hosta så du inte drar på dig lunginflammation. Det har jag haft son ogravid med över 40 graders feber och hosta.
Anonym skrev 2008-12-21 09:05:46 följande:
klart du har rätt att klaga, det är snart jul och då vill man va frisk såklart sjuk och gravid är ju ingen höjdare. Gravidkrämpor är ju inget kul och på det en dunderfärkylning
nä hoppas att du kryar på dig och mår bättre tills julafton. Men kontakta läkare om hostan och febern inte ger med sig.
Anonym skrev 2008-12-21 09:15:59 följande:
har du jobbigt med hostan så bör du få nåt för det med tanke på sammandragningar och sånt. Men lunginflammation ger hög feber så det tror jag inte att du behöver tänka på i såfall om den ger med sig. Det ger djup hosta, svårt att andas in och hög feber. Får du så som inte ger med sig så ska man vara observant. Men är det "bara" vanlig torrhosta som är normalt vid förkylninng så har apoteket noskapin man får ta med graviditet. Är det slemhosta är det bättre att få nåt av doktorn för då är apotekets värdelösa.
Sitter hostan i kan det vara en luftrörskatarr eller annan bakteriell infektion och den kan vara svår att att läka ut av sig själv. Jag hade för en del år sedan en sådan som var rätt lågintensiv men som satt i under 4 månader och orsakade öroninflammation och bihåleinflammation för att inte tala om hosta och andtrutenhet.
När jag till slut gick till läkare blev jag sjukskriven omedelbart, fick sitta och inhalera syre med Bricanyl i 1 timme, fick en lång rad mediciner inklusive värsta antibiotikakuren och sträng tillsägelse att verkligen vila. Och en uppläxning för att jag inte gått till läkare innan.
Nu är kroppen redan ansträngd när man är gravid så man ska inte tveka att kolla så att det inte smyger på en bakterieinfektion. Den kan vara svår att bli av med, svårare än annars.
tack för svaren-
nu har jag ingen feber,och ej tagit panodil.Jag hostar inte hela tiden,men lite då och då.och den låter lite rosslig.
så jag ger det imorgon med iaf-.