Tips på egen marinad till hel kyckling
Ge mig tips..
Ge mig tips..
Alltså... jag hade ju inte lagt en hel kyckling i marinad. Den hade jag isåfall fyllt med något gott, gnidit in med kryddblandning eller penslat under tillagningen.
Jag gör helkyckling rätt ofta och kan ha marinader som de här:
kan tex bara smälta smör och ha i lite salt och soya som jag sedan penslar på kycklingen.
marinad på olja, soya, lite råsocker eller honung, rosmarin lite ketchup, chilisås (mormor gjorde alltid så)
kryddsmör, med hackad persilja, paprika pulver, vitlök, lite citronzest som jag sdedan gnider in kycklingen i, brukat även losa skinnet från köttet och stoppa in lite kryddsmör
lite starkaremarinad: sambal oelek, soya, curry, lite färsk ingefära, vitlök, limejuice, olja
andra olika marinader som jag har brukar använda
olivolja,pressade vitlöksklyftor, kinesisk, soja, dijonsenap, svartpeppar
olja, sweet chilisås, soya, finriven ingefära, några droppar sesamolja, ev lite sesamfrön
kokosmjölk, jordnötssmör, sambal oelek, chilipasta efter smak
Jag brukar inte marinera hel kyckling men gör ofta kyckling i ugn som jag penslar med den här blandningen:
Smält smör
Rapsolja
Soja
Honung
Tomatpuré
Peppar
Tomatpuré hade jag i en gång bara för att få lite färg men insåg att det var en jättebra ingrediens för den gör smeten lite tjockare så den stannar på skinnet.
Sen kan man krydda blandningen lite som man vill med vitlök, örter etc.
Min "standardkyckling" är en hel kyckling som penslas med ovanstående smet och läggs i en form med lök, vitlök, svamp, bacon, morot eller annat gott, jag brukar pensla lite av smeten på grönsakerna också. Häll på en rejäl skvätt rött vin och stek i ugnen. Det är riktig comfort food och min man som älskar mat och framförallt kyckling och svamp blir alltid lite extra kär i mig efter jag gjort den här kycklingen. :)
Queequeg - spännande! Hur gör du när du marinerar en hel kyckling? I en bunke då, eller plastpåse? Och ungefär hur mycket marinad blir lagom? Räcker det om den får ligga en halvtimme (som kycklingbitar) eller låter du den ligga längre?
Det är lite olika, antigen aarinerar jag i bunke eller fryspåse.
Hur länge jag marinerar ser också olika ut, beroende på hur jag har planerat men en halvtimme minst men allt mellan 4-1/2 timme.
Brukar göra så det blir någon deciliter eller mera beroende på vilken marinad jag gör. Sedan vänder jag kycklingen ett par gånger i bunken, eller skakar om lite om den ligger i påse.