• Justess

Hur har man råd att vara hemmamamma/pappa?

Jag är personligen inte intresserad av att vara hemmamamma och min man vill inte vara hemmapappa.

Har läst en del trådar som handlar om att vara hemmamamma/pappa. Är nyfiken på hur det fungerar rent ekonomiskt. När fp är slut och om man inte har  vårdbidrag i sin kommun, hur fixar man, ekonomiskt, att år efter år låta den ena föräldern "jobba" hemma?

Jag och min familj har haft ett par riktiga hundår då vi i praktiken levde på en (låg/normal) inkomst. Det var fruktansvärt! Jag vill aldrig, aldrig hamna i den situationen igen. Det medförde otrygghet samt begränsade vår tillvaro enormt.

Så hur får ni det att funka? Har den förvärvsarbetande föräldern en hög inkomst? Har ni valt bort en massa saker? Känner ni att ni försakar något?

Menar inte att var nedlåtande, jag bara undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-21 15:19

Vårdnadsbidrag ska det vara. Vårdbidrag är något helt annat.

• Svar på tråden Hur har man råd att vara hemmamamma/pappa?
  • rasajj

Jag tror man andrar prioriteringar helt enkelt. Nu bor jag i USA, och barnomsorgen har ar sa otroligt dyr, att for oss sa hade det helt enkelt inte gatt att vi bada jobbade. Men jag ville heller inte, da jag inte skaffade barn for att nan annan skulle ta hand om dem majoriteten av tiden. (forskola)Jag ville vara med mina barn, se dem vaxa upp och gora saker med dem. Inte hora fran diverse forskollarare hur dagen hade varit.

Nu ar mina barn stora nog att ga i skolan, och nu jobbar jag igen. Att inte jobba de har senaste atta aren, ar inget jag har saknat, men jag tror jag hade saknat mycket om jag HADE jobbat, och istallet INTE varit med barnen.

Ekonomin ar inte allt, det ar en begransad tid som barnen ar sma. Vissa saker ar viktigare helt enkelt. Olika prioriteringar.

• pussgurkan86

vi har råd om vi vill vara hemma med vårt barn. Min sambo har fast jobb och tjänar bra och jag jobbar som vikarie på förskolor ibland. ibland får jag inte ut någon lön och vi klarar oss på min sambos lön.

• Suneboll

Man bor billigt framförallt o skippar att köpa de fräckaste prylarna....vi skulle ha råd att leva på en lön., bor i en lägenhet för knappt 6000kr/mån och har tygblöjor o lagar all mat själva till oss o barnen. Har lagom stor o dyr bil och inga lån på någonting utom våra studielån. Köper barnens kläder på rea el får av kompisar. Man fikar hos kompisar isf på stan etc...handlar om att prioritera.

• pussgurkan86

fast man behöver inte köpa rea prylar bara för att man bara har en lön. vi har pengar över till att köpa nya kläder till vår tös.

Suneboll skrev 2008-12-21 16:00:30 följande:
    Man bor billigt framförallt o skippar att köpa de fräckaste prylarna....vi skulle ha råd att leva på en lön., bor i en lägenhet för knappt 6000kr/mån och har tygblöjor o lagar all mat själva till oss o barnen. Har lagom stor o dyr bil och inga lån på någonting utom våra studielån. Köper barnens kläder på rea el får av kompisar. Man fikar hos kompisar isf på stan etc...handlar om att prioritera.
  • Suneboll

pussgurkan86 skrev 2008-12-21 16:09:11 följande:

fast man behöver inte köpa rea prylar bara för att man bara har en lön. vi har pengar över till att köpa nya kläder till vår tös.
    Nä självklart inte, oftast kan man köpa nytt oxå....men jag vill gärna ha Kavatskor o riktigt bra overaller o de reas ju alltid så då köper jag det för mindre än halva priset :0)
    Så kan jag slösa resten av pengarna på mig själv istället hahaha

Att man bor billigt är nog det som är mest väsentligt, det är ju där de flesta pengarna försvinner annars. Vi har en hyresrätt så går nått sönder så får vi inga oförutsedda utgifter :0)
  • pussgurkan86

vi bor också i en hyresrätt, en 2:a som inte är alltför dyr i hyra. jo många pengar försvinner på hyran.

Suneboll skrev 2008-12-21 16:13:29 följande:
    pussgurkan86 skrev 2008-12-21 16:09:11 följande:
    Nä självklart inte, oftast kan man köpa nytt oxå....men jag vill gärna ha Kavatskor o riktigt bra overaller o de reas ju alltid så då köper jag det för mindre än halva priset :0)Så kan jag slösa resten av pengarna på mig själv istället hahahaAtt man bor billigt är nog det som är mest väsentligt, det är ju där de flesta pengarna försvinner annars. Vi har en hyresrätt så går nått sönder så får vi inga oförutsedda utgifter :0)
  • Heavenlyfaith
    Suneboll skrev 2008-12-21 16:00:30 följande:
    Inte rätt av dig att uttrycka "man" då du endast kan tala för dig själv.
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • E81

Heavenlyfaith skrev 2008-12-21 17:33:10 följande:

Inte rätt av dig att uttrycka "man" då du endast kan tala för dig själv.
    Hahaha! Du skojar, va?
  • fairyfloss

Man bor billigt och konsumerar inte mer än absolut nödvändigt. Går jättebra. Men vi bor också utomland och barnomsorg är DYR, har man mer än ett barn lönar det sig att vara hemma.

• DetVarEnGång

Tess7709 skrev 2008-12-21 15:18:48 följande:

Jag och min familj har haft ett par riktiga hundår då vi i praktiken levde på en (låg/normal) inkomst. Det var fruktansvärt! Jag vill aldrig, aldrig hamna i den situationen igen. Det medförde otrygghet samt begränsade vår tillvaro enormt.
    Det var ju bara ett par år. Jag var riktigt fattig i 25 år, tills jag träffade min sambo och fick en lägenhet med dusch i:) Måste tillägga att jag inte är uppvuxen här i SVerige.
    Men visst, man prioriterar olika. Jag kommer att vara hemmamamma tills mina barn är ca 3 år, sen börjar jag jobba halvtid. Sambon tjänar bra, vi klarar oss bra på hans lön, än så länge i alla fall.
Svar på tråden Hur har man råd att vara hemmamamma/pappa?