Inlägg från: Micke B |Visa alla inlägg
  • Micke B

Dimljus

Poa 77 skrev 2008-12-21 22:55:12 följande:

använder bara dimljusen för sig själva tillsammans med parkeringsljuset.En liten fråga bara, när din fru möter en lastbil med jättemånga lampor blir hon bländad då?
    Hur menar du med jättemånga lampor? Menar du då dom 5watts lampor vi lastbilschaufförer gärna monterar dit i fronten för att bilen ska få ett unikt utseende? Mig veterligen har nog aldrig nån blivit bländad av en 5watts lampa även om dom försökt.

Nu säger jag inte att alla lastbilschaufförer har korrekt belysning tänd vid körning i mörker men jag vågar påstå att det är överhängande personbilar som har kombinationen halvljus/dimmljus.

Sen kan det ju hända att man inte ser mötande bilar på andra sidan ett backkrön och bländar dom ett tag med takmonterade extraljus. Men det hör väl knappast hemma i en dimljustråd.
  • Micke B
    TurboBubbla skrev 2009-01-15 22:11:24 följande:
    De flesta lastbilschaufförer kör med dimljus/halvljus tillsammans. Antar att samma regler gäller för dem. Skillnaden är att dem helljusblinkar jag inte på för att påpeka felet av förklarlig anledning.
    Jag vet inte i vilken del av landet du bor. Men där jag bor(Norrköping) har jag upplevt och flera med mig att det är överhängande personbilar som har felaktig belysning tänd. Även många personbilar som glömmer att blända av vid möten.
Svar på tråden Dimljus