Börja med att kontakta en LSS handläggare hos f- kassan. Sedan behöver barnet uppfölja vissa kriterier: komunikationshjälp, (ex döv-blind, svårt att tala. autism mm). Hjälp med att äta t.e.x. peg knapp med sondmatning, eller andra matstörningar, fysisk funktionsnedsättningar hjälp med ADL träning ( på-av klädnad, toa, tvätta händer, buss,bilfärd, trappor etc.
Alla behov måste styrkas med läkarintyg, sjukgymnastintyg, om barnet går på dagis ringer de och frågar om allt, mat, adlkommunikATION. Om bilden som ni/du ger stämmer överens med f-skola,skola samt löäkare och sjukgymnaster då har f- kasan svårt att ge avslag. Jag är nyligen utbildad som enhetschef inom funktionshinder. Tillsammans med min fru har vi en kille med dawn vi fick nyligen bviljat 64 timmar i veckan. Vi vill ha 80 så jag har nyligen överklagat.
Angående rätt till retroaktiv utbetalning. Handläggningstiden ska pågå i max 120 dagar. MEN det är bäst om ni NU på en gång kontaktar ett assistansbolag och försöker få till ett avtat. Det är svårt att få ut retroaktiv ersättning. Men om ett avtal är skrivet får man säkert från det datumet.
Vi har naturligtvis bråkat om det också. Fick ut lite retroaktivt före jul.
Det tog nästan ett år innan de var färdiga med vår ansökan. Vi får troligen ut det andra också, det är mycket pengar det handlar om nästan en årslön.
Hoppas att min information hjälper någon. PS ni måste ligga på f- kassan.