• Mamma S

Någon som är anställd som personlig assistent åt sitt eget barn? Frågor!

Vad krävs för att man ska kunna vara assistent åt sitt eget barn? Vart vänder man sej för att undersöka den möjligheten?
    Ni som är pa till era barn, har ni lust att berätta lite om vilka sjukdomar era barn har, hur många procent ni är anställa som assistenter och så?

• Svar på tråden Någon som är anställd som personlig assistent åt sitt eget barn? Frågor!
  • mamman i skogen

För at töverhuvud taget ha rätt till personlig assistans en LASS måste man behöva hjälp med de grundläggande behoven. Mat hygien kommunikation sen finns det övriga behov också som räknas in. Man behöver komma upp i tjugo timmar i veckan grundläggande behov för att få LASS annars är det kommunen som beslutar.
    För barn är det lite svårare att få timmar då FK väger in föräldraansvar och jämför med barn i samma ålder. Tex ett litet barn under tex ett år kan inte äta prata eller duscha själv därför så är sannorlikheten liten att få LASS men ju äldre barnen blir desto lättare blir det...

Vänd dig till en firma eller kooperartiv och fråga och berätta om er situation. LASS kan aldrig fås pga föräldrarnas situation utan enbart baserat på de grundläggande behoven för den person som ansökan avser

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • ulricaa

Jag har en son på 4,5 år med grav CP, epilepsi och div andra tilläggsdiagnoser. Han är beviljad 138 h/vecka. 
    Meningen är att jag ska jobba som pa halvtid, men det blir ofta mer då man hoppar in då andra assistenter är sjuka eller behöver vara lediga. Nu har jag under två månader jobbat mer än 300 h/mån (men kan ju inte ta ut mer än för heltid), då vi varit drabbade av långa sjukskrivningar. 
    Nu har vi dessutom fått säga upp en med omedelbar verkan och fått en annan snodd av en sk kompis... så hur januari ser ut vågar jag inte ens tänka på än!

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m36824556.html

här kan du ställa frågor om assistans!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Helena78

Jag har en dotter på 6 (snart 7) år med en allvarlig muskelsjukdom som gör att alla hennes muskler, organ & hjärnan förtvinar. I slutet på november fick hon även diagnosen diabetes typ 1.

I dagsläget har hon 50 timmars assistans beviljat, men i januari ska vi lämna en nytt läkarintyg & söka fler timmar. Det är jag & maken (dotterns pappa) som har alla ass-timmar & det funkar alldeles utmärkt.

En mammas tankar & funderingar... mysunshine.bloggagratis.se
  • Mamma S
    mamman i skogen skrev 2008-12-21 20:16:33 följande:
    För at töverhuvud taget ha rätt till personlig assistans en LASS måste man behöva hjälp med de grundläggande behoven. Mat hygien kommunikation sen finns det övriga behov också som räknas in. Man behöver komma upp i tjugo timmar i veckan grundläggande behov för att få LASS annars är det kommunen som beslutar. För barn är det lite svårare att få timmar då FK väger in föräldraansvar och jämför med barn i samma ålder. Tex ett litet barn under tex ett år kan inte äta prata eller duscha själv därför så är sannorlikheten liten att få LASS men ju äldre barnen blir desto lättare blir det...Vänd dig till en firma eller kooperartiv och fråga och berätta om er situation. LASS kan aldrig fås pga föräldrarnas situation utan enbart baserat på de grundläggande behoven för den person som ansökan avser
    Tack för ett tydligt svar! Min dotter är snart 5 år och kommer att få diagnosen EDS (Ehlers Danlos Syndrom). Hon behöver mycket hjälp med hygien, litegrann med mat men mest med fysiska saker som att hämta saker, bli körd i rullstol, lyftas upp för trappor, hållas i handen när hon går själv osv. Hon behöver också ständig passning pga andningsbesvär och att hon ramlar lätt och ofta och gör illa sej. Jag gör speciella träningsprogram med henne varje dag plus att vi ska börja med bassängträning en eller två gånger i veckan. Tror du att jag skulle bli godkänd som assistent till henne en viss del? Vet du om vårdbidraget påverkas mycket om man blir anställd som assistent åt barnet? Jag har ett helt och en fjärdedels vb idag.
  • Mamma S

ulricaa skrev 2008-12-21 20:38:41 följande:

Jag har en son på 4,5 år med grav CP, epilepsi och div andra tilläggsdiagnoser. Han är beviljad 138 h/vecka. Meningen är att jag ska jobba som pa halvtid, men det blir ofta mer då man hoppar in då andra assistenter är sjuka eller behöver vara lediga. Nu har jag under två månader jobbat mer än 300 h/mån (men kan ju inte ta ut mer än för heltid), då vi varit drabbade av långa sjukskrivningar. Nu har vi dessutom fått säga upp en med omedelbar verkan och fått en annan snodd av en sk kompis... så hur januari ser ut vågar jag inte ens tänka på än! www.familjeliv.se/Forum-3-60/m36824556.htmlhär kan du ställa frågor om assistans!
    Tack för ditt svar! Jag förstår att det är tufft många gånger att vara assistent åt sitt eget barn, när det är svårt att få tag på assistenter eller när dom är sjuka. Hoppas verkligen att det ordnar sej för er! Och tack för länken, ska kika in i den tråden!
  • Mamma S

Helena78 skrev 2008-12-21 23:22:44 följande:

Jag har en dotter på 6 (snart 7) år med en allvarlig muskelsjukdom som gör att alla hennes muskler, organ & hjärnan förtvinar. I slutet på november fick hon även diagnosen diabetes typ 1.I dagsläget har hon 50 timmars assistans beviljat, men i januari ska vi lämna en nytt läkarintyg & söka fler timmar. Det är jag & maken (dotterns pappa) som har alla ass-timmar & det funkar alldeles utmärkt.
    Vad skönt att det funkar bra för er! Tråkigt med dotterns sjukdom dock, är det ALS hon har?
    Det måste ju ändå kännas bra för er att kunna vara tillsammans med er dotter så mycket som möjligt tänker jag, så då är det ju bra att kunna vara assistent åt sitt eget barn. Hoppas ni får fler timmar beviljade, det låter ju som att ni behöver det!
  • mamman i skogen
    Mamma S skrev 2008-12-22 18:13:33 följande:
    adams family skrev 2008-12-21 20:16:33 följande: Tack för ett tydligt svar! Min dotter är snart 5 år och kommer att få diagnosen EDS (Ehlers Danlos Syndrom). Hon behöver mycket hjälp med hygien, litegrann med mat men mest med fysiska saker som att hämta saker, bli körd i rullstol, lyftas upp för trappor, hållas i handen när hon går själv osv. Hon behöver också ständig passning pga andningsbesvär och att hon ramlar lätt och ofta och gör illa sej. Jag gör speciella träningsprogram med henne varje dag plus att vi ska börja med bassängträning en eller två gånger i veckan. Tror du att jag skulle bli godkänd som assistent till henne en viss del? Vet du om vårdbidraget påverkas mycket om man blir anställd som assistent åt barnet? Jag har ett helt och en fjärdedels vb idag.
    Säger som ulricaa kom in i assistans tråden och diskutera. Det är inte ngn annan än du som målsman som bestämmer vem som ska arbeta om du väljer en anordnare som sätter restriktioner på detta så ska du byta omedelbart. Du har en ung tjej men gör en ansökan det som är possitivt i hennes fall är att hon är just tjej då ligger det en hel del värde i den personliga integriteten att man behöver vara tryg och få hjälp med hygien av ett fåtal personer hade det vart en kille så hade det inte vart så noga. Men som sagt titta in i ass tråden och läs igenom den där hittar du ng en hel del svar. Sen är det bara att fråga på inga frågor är för dumma. För oss som haft LASS ett tag är det mesta så självklart och man börjar förstå hur FK tänker men man kommer ihåg när man började nysta och leta efter svar då var frågorna många och tyvärr får man inte hela svar från kommunen och FK.
    Din dotter måste först och främst bli inskriven i personkrets LSS för att ha rätt att söka LASS
  • Mamma S
    mamman i skogen skrev 2008-12-22 20:04:01 följande:
    Säger som ulricaa kom in i assistans tråden och diskutera. Det är inte ngn annan än du som målsman som bestämmer vem som ska arbeta om du väljer en anordnare som sätter restriktioner på detta så ska du byta omedelbart. Du har en ung tjej men gör en ansökan det som är possitivt i hennes fall är att hon är just tjej då ligger det en hel del värde i den personliga integriteten att man behöver vara tryg och få hjälp med hygien av ett fåtal personer hade det vart en kille så hade det inte vart så noga. Men som sagt titta in i ass tråden och läs igenom den där hittar du ng en hel del svar. Sen är det bara att fråga på inga frågor är för dumma. För oss som haft LASS ett tag är det mesta så självklart och man börjar förstå hur FK tänker men man kommer ihåg när man började nysta och leta efter svar då var frågorna många och tyvärr får man inte hela svar från kommunen och FK. Din dotter måste först och främst bli inskriven i personkrets LSS för att ha rätt att söka LASS
    Tack snälla du, jag ska kika in i tråden och läsa där. Som du säger, det är tusen frågor som snurrar i huvudet. Men det börjar äntligen rulla på med hjälp för oss, och jag hoppas på att kunna vara assistent på deltid för att om möjligt förbättra vår ekonomi lite.

Tack igen för svaren och GOD JUL!
  • smulan1900

Hej mamma S. jag är helt ny på sidan.... inte lärt mig allt än men, men... jag har en dotter som liksom din tjej har både tourette och asperger syndrom. hon är tio år, snart elva. jag är också hemma heltid med en fjärdedels vårdbidrag. inte allt för lätt, men jag tycker att prioriteringen är det viktigaste. Hon kräver så mycket hemmastudier och egen tid, och eftersom jag har två till barn känner jag att ett arbete just nu skulle både stressa och knäcka vår familj, (detta efter tidigare erfarenheter då jag haft jobb) hela familjen tjänar på att jag är hemma och inte stressar iväg och har ont om tid. tyvärr har jag inget svar på din fråga men den intresserar mig också. den tid vi föräldrar till barn med särskilda behov lägger ned är svår för andra att se tycker jag. har upptäckt att det är lättare att höja vårdbidrag, få assistanshjälp i skolan mm om man har ett fysiskt handikappat barn och/eller utåtagerande. min tjej är inåtvänd o tillbakadragen i offentliga sammanhang så ingen ser henne som ett problem i samhället o därför får hon inte kosta pengar. personligen tycker jag att det viktigaste av allt är att hon får samma förutsättning och start som alla andra och lägger den mesta hjälpen på egen hand. synd att allt behöver handla om ekonomi tycker jag. men dessvärre är det ofta så om man ska överleva vardagen också. idag har jag som sagt prioriterat bort ekonomin. men så kan vi ju inte ha det en allt för lång tid förstås.....

• pigg64

Börja med att kontakta en LSS handläggare hos f- kassan. Sedan behöver barnet uppfölja vissa kriterier: komunikationshjälp, (ex döv-blind, svårt att tala. autism mm). Hjälp med att äta t.e.x. peg knapp med sondmatning, eller andra matstörningar, fysisk funktionsnedsättningar hjälp med ADL träning ( på-av klädnad, toa, tvätta händer, buss,bilfärd, trappor etc.
    Alla behov måste styrkas med läkarintyg, sjukgymnastintyg, om barnet går på dagis ringer de och frågar om allt, mat, adlkommunikATION. Om bilden som ni/du ger stämmer överens med f-skola,skola samt löäkare och sjukgymnaster då har f- kasan svårt att ge avslag. Jag är nyligen utbildad som enhetschef inom funktionshinder. Tillsammans med min fru har vi en kille med dawn vi fick nyligen bviljat 64 timmar i veckan. Vi vill ha 80 så jag har nyligen överklagat.
    Angående rätt till retroaktiv utbetalning. Handläggningstiden ska pågå i max 120 dagar. MEN det är bäst om ni NU på en gång kontaktar ett assistansbolag och försöker få till ett avtat. Det är svårt att få ut retroaktiv ersättning. Men om ett avtal är skrivet får man säkert från det datumet.
    Vi har naturligtvis bråkat om det också. Fick ut lite retroaktivt före jul.
    Det tog nästan ett år innan de var färdiga med vår ansökan. Vi får troligen ut det andra också, det är mycket pengar det handlar om nästan en årslön.
    Hoppas att min information hjälper någon. PS ni måste ligga på f- kassan.

• pigg64

Vill göra ett tillägg. Glömde att säga att jag och min fru är assistenter. Jag arbetar inte som enhetschef idag. Det gick inte med vår sons behov. Nu fungerar det väldigt bra för oss. Jag kör han till särskolan, han börjar 8.30. Klockan 13.30 hämtar jag honom. Jag öppnade ett eget företag som går bra, har nyligen anställt folk. Jag kommer hem 14.00 kan träna med honom, gå och simma eller göta något annat. Han har många behov både syn, hörsel, pegknapp, mm.
    Nu slipper vi känna ekonomisk stress och fysisk utmattning. Min fru har 40 timmar i veckan och jag 21. Lycka till.
    Appropå vårdnadsbidraget! Oftast så minskar det med 60%. MEN det är inte heller någon självklarhet. T.EX. läkarbesök, parkeringspengar, gluten, laktos, mm kan ge rätt till att få behålla det mesta av bidraget.

• Röda

Wow!

pigg64 skrev 2008-12-28 23:51:17 följande:
    Vill göra ett tillägg. Glömde att säga att jag och min fru är assistenter. Jag arbetar inte som enhetschef idag. Det gick inte med vår sons behov. Nu fungerar det väldigt bra för oss. Jag kör han till särskolan, han börjar 8.30. Klockan 13.30 hämtar jag honom. Jag öppnade ett eget företag som går bra, har nyligen anställt folk. Jag kommer hem 14.00 kan träna med honom, gå och simma eller göta något annat. Han har många behov både syn, hörsel, pegknapp, mm. Nu slipper vi känna ekonomisk stress och fysisk utmattning. Min fru har 40 timmar i veckan och jag 21. Lycka till. Appropå vårdnadsbidraget! Oftast så minskar det med 60%. MEN det är inte heller någon självklarhet. T.EX. läkarbesök, parkeringspengar, gluten, laktos, mm kan ge rätt till att få behålla det mesta av bidraget.
  • grodan 82

man kan vara pers ass till sitt eget barn prata men kommunen om det så går det att ordna de vet hur man gör lycka till

• mamman i skogen
    pigg64 skrev 2008-12-28 23:51:17 följande:
    Vill göra ett tillägg. Glömde att säga att jag och min fru är assistenter. Jag arbetar inte som enhetschef idag. Det gick inte med vår sons behov. Nu fungerar det väldigt bra för oss. Jag kör han till särskolan, han börjar 8.30. Klockan 13.30 hämtar jag honom. Jag öppnade ett eget företag som går bra, har nyligen anställt folk. Jag kommer hem 14.00 kan träna med honom, gå och simma eller göta något annat. Han har många behov både syn, hörsel, pegknapp, mm. Nu slipper vi känna ekonomisk stress och fysisk utmattning. Min fru har 40 timmar i veckan och jag 21. Lycka till.Appropå vårdnadsbidraget! Oftast så minskar det med 60%. MEN det är inte heller någon självklarhet. T.EX. läkarbesök, parkeringspengar, gluten, laktos, mm kan ge rätt till att få behålla det mesta av bidraget.
    Ang vårdbidraget så förhandlar gärna FK bort timmar mot att  behålla en del VB sen är det tyvärr så att varje FK och varje handläggare bedömer olika de finns de med mycket ass som har kver en stor del VB och de med mindre ass som helt förlorar VB. Tyvärr så är det ofta en orättvis bedömning. VB och LASS är ju två helt skilda saker där en inte kan utesluta den andra merarbetet blir ju lite mindre när man har ass men ju större barnen blir och så länge man har föräldraansvar så är merarbetet enormt.

Huruvida de kontaktar dagis skola etc så kan jag säga att det varierar nog på handläggaren ett läkarintyg och ett hembesök ska räcka.  
Svar på tråden Någon som är anställd som personlig assistent åt sitt eget barn? Frågor!