• lilja26

Tar ni det som en komplimang om någon säger ???

Hejsan alla prematur föräldrar

Undrar om ni skulle/tar det som en komplimang att erat barn inte ser ut som ett prematurbarn?

• Svar på tråden Tar ni det som en komplimang om någon säger ???
  • lilja26

Jag tar det också som en komplimang, men det känns som underligt att jag gör det på ett sätt. Mitt barn är prematur och jag är en stolt prematur förälder. Men varför blir man glad att höra att barnet inte ser ut som det ett prematur barn ,fast det är det. Jätte svårt att förklara.

• lilja26

jo, jag vet. Jag tar inte illa upp att folk säger det. Utan att jag blir glad för att dom säger just det. Och det känns konstigt. Eftersom jag är stolt över mitt barn och prematur för mig betyder kämpe och överlevare.

himmelsflickan skrev 2008-12-21 20:34:02 följande:
    lilja26 skrev 2008-12-21 20:14:23 följande:
    Fast man menar ju inte att det är "fel" att vara prematur... Utan mer att bebisen ser frisk och kry ut TROTS att den är prematur, typ :)
  • lilja26

visst har man fått komentarer ibland som är helt skumma som tex, vad han verkar vara med och tittar osv.
    Som att han inte skulle det. Men jag tycker prematurbarn är helt fantastiska med tanke på vad dom har gått igenom. Sen tycker jag själv klart att fullgågna barn också är mirakel. Och kanske ännu mer nu efter vi fick våran lilla kille. Allt blir inte lika självklart.

Men jag är så orhört tacksam för min son. Och jag är stolt att vara hans mamma. Han är född prematur. Är det då fel att säga att man är en stolt prematur förälder? Visst är jag en vanlig stolt mamma också(självklart):)

• lilja26

Det är så synd att det finns så mycket okunskap i samhället anngående prematur barn. Och bara den komentaren att din dotter ser ut som en riktig bebis är ett bevis på okunskap. Självklart är våra barn riktiga barn och ingenting annat. Jag blir jätte ledsen att höra att nån ens har fält den komentaren om eran dotter.

Mylingen skrev 2008-12-21 21:51:43 följande:
    Jag reagerar nog mer genom att undra över vilka förutfattade meningar den som säger så har, tror dom att man fött en ailien, eller? Jag har en gång till och med fått höra kommentaren "Hon ser ju ut som en riktig bebis!" Min dotter ÄR en riktig bebis! Jag har alltid hävdat rätt starkt att dottern i första hand är ett barn som andra, sen har hon haft en tuff start. Jag är förälder, inte prematurförälder. Gillar inte riktigt vissa kommentarer kring hennes för tidiga födelse, tycker att det är lite sensationslystnad i en del sånt. T ex har vi inte berättat för någon exakt vad hon vägde när hon föddes, bara på ett ungefär. Vi vill inte att andra ska förfasa sig över vårt barn.
  • lilja26

som att förväntan var att hon inte skulle se ut som en vanligt bebis.

lilja26 skrev 2008-12-21 23:48:34 följande:
    Det är så synd att det finns så mycket okunskap i samhället anngående prematur barn. Och bara den komentaren att din dotter ser ut som en riktig bebis är ett bevis på okunskap. Självklart är våra barn riktiga barn och ingenting annat. Jag blir jätte ledsen att höra att nån ens har fält den komentaren om eran dotter.
  • lilja26

Jag undrar vad är igentligen prematur utseende? Alla verkar ha sina olika tankar, synpunkter och vissa tycker det är förlegat att säga att barn har prematur utseendet.

Prematur utseende, då tänker jag på kinderna där cpap banden har suttit och det kan bli som en markant line. Men det försvinner ju med tiden.

• lilja26

Det kanske inte ens är efter cpap banden. Hoppas ni förstår vad jag menar.

• lilja26

varför tycker du synd om dom? för att barnet har ett prematurutssende?

Alfy85 skrev 2009-01-22 09:59:21 följande:
    Min kusin fick i v 24 och hon blir 3 i år tror ja men henne syns det verkligen på, tycker verkligen synd om dem.
  • lilja26
    I have a kid skrev 2009-01-27 18:41:34 följande:
    får alltid höra att freja INTE ser ut som ett prematur barnful eller konstig utan att hon är så himla söööt å snygg =)
    förstår inte riktigt hur jag ska tolka detta. Är prematurutseende fult och konstig enligt dig? Eller vad försöker du säga om prematurutseende?
  • lilja26

Botebotrollen skrev 2009-01-30 17:10:02 följande:

Jag var så himla imponerad av bilderna på barnen som satt på väggarna, tänk att de kunde bli så fina!
    Kan bara håll med dig. Det kändes så otroligt att se att dessa små prematurhjältar bli så stora, och dessa bilder ingav mig hopp om framtiden. Att det faktisk finns barn som överlever. Som går från små och sköra till stora,härliga barn. Och jag tyckte att dom var helt underbara på alla sätt och vis på dessa bilder.
Svar på tråden Tar ni det som en komplimang om någon säger ???