Inlägg från: lugna gatan |Visa alla inlägg
  • lugna gatan

Tar ni det som en komplimang om någon säger ???

Som lilja skrev om okunskap: Det tror jag att det är.
    Jag tar det inte som en komplimang, mer som att De inte tycker att det var så farligt som de trodde. Tror att det där "prematurutseendet" är nåt som var vanligare förr när det inte fanns samma typ näring/berikning av maten, det tog nog längre tid för dem att komma ikapp. Tror att alla prematurfödda ser ut efter några mån. som de skulle sett ut iallafall, om de så vore födda till tiden.
    En del bebisar är rundare än andra, så är det bara.

• lugna gatan

Men de är ju VANLIGA bebisar, fast födda förtidigt med en tuff start i livet.
    Tror att alla barn ser ut som de hade sett ut iallafall, sen är det klart att sjukdom mm. påverkar alla barn och har man levt under så tuffa förhållanden under en period i ens liv så är det klart att hela kroppen tar stryk. Tror dock inte riktigt på det där med prematurutseende, mest att det gäller alla som varit sjuka el. undernärda på ett el annat vis.
    Klart de såg ut som prematurer när de var nyfödda och de sedan inte fick samma tillväxt som barn som stannat i magen tills de är fullgångna, men efter en tid (månader el år) så växer alla ikapp sig själva.

• lugna gatan

Ja, det är ju det. Folk tror att bara för de ser "vanliga" ut, så är väl allt helt som vanligt...
    ...men livet kommer inte vara som vanligt på väldigt länge.

Jag menar, mina barn är VANLIGA barn, inga utomjordingar.

Sen önskar jag ju såklart att folk skulle förstå bättre hur det är att ha förtidigt födda barn, hur känsliga de är, att man som förälder oroar sig för man inte vet om de klarat sig från vissa komplikationer som inte kommer att synas förrän om lång tid. Att folk behandlar en som man bara varit på bb och fött. Inte tillbringat månader på sjukhus med svårt sjuka barn.

• lugna gatan

Jag känner mig lite dum nu, det var inte så jag menade med ordet vanliga barn - förlåt om jag låtit spydig, det var verkligen inte menat så.

Erkens mamma sa att hennes barn var ett särskilt barn - det tycker jag låter bra, ett särskilt inte ett vanligt.

Men det här begreppet med prematurutseende är jag fortfarande tveksam till.

Svar på tråden Tar ni det som en komplimang om någon säger ???