Inlägg från: Mylingen |Visa alla inlägg
  • Mylingen

Tar ni det som en komplimang om någon säger ???

Jag reagerar nog mer genom att undra över vilka förutfattade meningar den som säger så har, tror dom att man fött en ailien, eller? Jag har en gång till och med fått höra kommentaren "Hon ser ju ut som en riktig bebis!" Min dotter ÄR en riktig bebis!

Jag har alltid hävdat rätt starkt att dottern i första hand är ett barn som andra, sen har hon haft en tuff start. Jag är förälder, inte prematurförälder. Gillar inte riktigt vissa kommentarer kring hennes för tidiga födelse, tycker att det är lite sensationslystnad i en del sånt. T ex har vi inte berättat för någon exakt vad hon vägde när hon föddes, bara på ett ungefär. Vi vill inte att andra ska förfasa sig över vårt barn.

• Mylingen

lilja26 skrev 2008-12-21 23:53:20 följande:

som att förväntan var att hon inte skulle se ut som en vanligt bebis.
    Ja men precis så! Och jag får lite den känslan om någon säger att det inte syns att hon är prematur. Tänker liksom, vad hade du väntat dig - 4 armar och grön fjällig hud, eller?!

Sen om man definierar sig själv som prematurförälder eller inte är ju såklart upp till var och en. Tror att det delvis kanske hänger ihop med ens situation före ett prematurt barn föds. Jag var redan förälder till två barn innan mitt prematura barn föddes. Mitt föräldraskap förändrades i första hand av att få ett tredje barn, inte av att hon var prematur. Jag var mamma innan hon föddes och jag är mamma nu.

OCh så klart är våra småttingar fantastiska, riktiga överlevare, mirakel! Varje nyfött barn är ett mirakel.
  • Mylingen

Lite OT kanske, men vid första BVC-läkarkontrollen vid ca 2 månader korrigerad ålder frågade jag läkaren (en barnläkare som alltså inte är knuten till neo) om hon hade kunnat se på min dotter (född v 27 +1) att hon är prematur om hon inte hade vetat om det. Hon svarade att det hade hon inte kunnat, men när hon visste att dottern var prematur kunde hon se vissa prematura drag. Hon sa just också att det syntes mycket mer på prematurer för några år sedan och att "prematur-looken" då kunde hänga med upp i åldrarna ett bra tag. Hennes gissning till förändringen var ffa nidcap-vården.

• Mylingen

lugna gatan skrev 2008-12-24 11:24:18 följande:

Men de är ju VANLIGA bebisar...
    Bra skrivet. Det är just misstron mot att de inte skulle vara just vanliga barn som får mig att få lite dåliga vibbar också.
  • Mylingen

lugna gatan skrev 2009-01-02 21:45:35 följande:

Jag känner mig lite dum nu, det var inte så jag menade med ordet vanliga barn - förlåt om jag låtit spydig, det var verkligen inte menat så.Erkens mamma sa att hennes barn var ett särskilt barn - det tycker jag låter bra, ett särskilt inte ett vanligt.Men det här begreppet med prematurutseende är jag fortfarande tveksam till.
    Håller med. Det jag menar med "vanligt barn" står i motsats till t ex en kommentar som "Nämen, hon har ju alla fingrar och dom är till och med helt utväxta!" ...eller när jag träffade en gammal bekant som har en fullgången dotter född samma dag som min prematura dotter som ordagrant sa "vill du se en riktig tremånadersbebis kan du titta på min dotter". På mig verkar det som att personer med den inställningen tror att man fött en alien - inte ett "vanligt" eller "riktigt" barn.
Svar på tråden Tar ni det som en komplimang om någon säger ???