Tar ni det som en komplimang om någon säger ???
Jo, men det är ju som Botebotrollen skrev i ett tidigare inlägg att prematurbarn, då främst EXTREMprematurbarn, kan ha ett specifikt utseende. Det är ju ett faktum som beror på att bebisens huvud behöver en viss tid på sig i kvinnans livmoder för att formas. Så att många extremprematurer, med födselvikt under kilot, ofta har ett prematurutseende med lite lätt utstående ögon och att huvudet är smalare över tinningarna. För de flesta växer detta specifika utseende bort med tiden, det kan ta olika lång tid.
Min son har/haft prematurutseende men det börjar märkas allt mindre, tycker jag. Folk i allmänhet ser nog inte att han är EPT men barnläkare och dylik personal märker ju detta.
Dock finns det naturligtvis EPT som INTE har ett prematurutseende och jag tror att barn som är födda efter v 30 mer sällan har ett typiskt premturhuvud, även om de såklart är små och smala när de föds. Men det är ju inte det man menar med "prematurutseende".
Och för att svara TS. Komplimang anser jag inte att det är. Men som förälder vill man ju kanske inte att ens barn ska sticka ut på ett sätt, utseendemässigt. Så svar: Ja, jag gläder mig när vänner säger att "det syns eller märks då inte att han är så tidigt född".