Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

Tar ni det som en komplimang om någon säger ???

Jag har ofta fått höra det om dottern, de brukar förklara att de tänker på det specifika "prematur utseendet" med lite utåtbuktande ögon och höga, smala pannor.
    Och ja, nog tar man det som en komplimang alltid, men jag vore såklart lika stolt och glad över min tjej även om hon såg prematur ut

• Proletariatet
    Mylingen skrev 2008-12-21 21:51:43 följande:
    Jag reagerar nog mer genom att undra över vilka förutfattade meningar den som säger så har, tror dom att man fött en ailien, eller? Jag har en gång till och med fått höra kommentaren "Hon ser ju ut som en riktig bebis!" Min dotter ÄR en riktig bebis! Jag har alltid hävdat rätt starkt att dottern i första hand är ett barn som andra, sen har hon haft en tuff start. Jag är förälder, inte prematurförälder. Gillar inte riktigt vissa kommentarer kring hennes för tidiga födelse, tycker att det är lite sensationslystnad i en del sånt. T ex har vi inte berättat för någon exakt vad hon vägde när hon föddes, bara på ett ungefär. Vi vill inte att andra ska förfasa sig över vårt barn.
    Fast jag har fått höra det av många på neo också-just eftersom prematurer ofta har några speciella drag.

Tror du att folk skulle förfasa sig? Jag upplever det som att folk tycker det är fantastiskt, och snarare blir glada åt att veta att så små/så tidiga barn kan klara sig.
  • Proletariatet

Och själv har jag kämpat i två år för att försöka få folk att förstå att Tyra inte bara är för tidigt född, hon har fått problem till följd av sin tidiga födsel, men det är svårt för folk att förstå att man kan vara hemskt sjuk när man föds för tidigt.
    -"Ja, men allt gick bra och så eller?" frågade de och undrade om de kunde komma hem och hälsa på två veckor efter hennes födsel.

"Vanliga" barn, vad är det?
    Är "vanliga barn" lungsjuka, ligger de i respirator i flera månader, får de ligga i hög luftfuktighet med plast över kroppen för att all vätska inte ska försvinna?
    Får de vid två års ålder undvika sjuka barn under vinterhalvåret?
    Vem bestämmer vad ett vanligt respektive ovanligt barn är?

Att mina barn ska vara "vanliga" är verkligen ingenting jag eftersträvar.
    För mig räcker det bra att de är just sig själva, oavsett hur friska eller sjuka de är, med "prematurutseende" eller utan.

• Proletariatet
    I have a kid skrev 2009-01-27 18:41:34 följande:
    får alltid höra att freja INTE ser ut som ett prematur barnful eller konstig utan att hon är så himla söööt å snygg =)
    Alltså antingen tänkte du inte riktigt på vad du skrev, eller så tycker du att ett "prematurutseende" kännetecknas av att se ful eller konstig ut? Fundersam
  • Proletariatet
    I have a kid skrev 2009-01-30 04:10:37 följande:
    NEJ!! folk jag träffat på och vissa jag känner säger då dom fått veta att freja är prematur:det kan man inte tro hon ser ju inte alls ful eller konstig ut utan är jätte sööt å snygg....folk har ju rätt till sin åsikt jag personligen tkr at prematur bebisar som det syns på är jätte söta.
    Snygg vet jag inte om det är rätt ord att kalla ett barn som inte ens är ett år, men ok då förstår jag, du citerade era bekanta?
  • Proletariatet
    I have a kid skrev 2009-01-30 16:53:31 följande:
    fok jag möter på stan å vissa bekanta
    Ok, nu är jag mycket OT men kommer folk verkligen fram och säger att er dotter är SNYGG? Jag blir så förvånad för jag har aldrig tidigare hört det ordet i ett sammanhang då det handlar om små barn.
    Fast man kanske säger så på vissa håll i landet.
  • Proletariatet
    hejpa skrev 2009-01-29 11:50:27 följande:
    jag ville inte att mina barn skulle se ut så som de barn man såg satt på väggarna på sjukhuset, alltså prematurbarn som hade legat där innan. jag tyckte inte att de var särskillt vackra, men jag tycker inte att det är vackert med stora ögon övht. men såklart att jag skulle älska mina barn oavsett hur de såg ut, det gör väl alla föräldrar. så nu var det sagt ;)
    Jag var så himla imponerad av bilderna på barnen som satt på väggarna, tänk att de kunde bli så fina!
  • Proletariatet
    Bite me skrev 2009-01-30 19:38:44 följande:
    Nej, min son (24+1) har fått den kommentaren regelbundet, men jag tar det inte som en komplimang, för det skulle ju betyda att jag inte vill att han ska "se prematur ut", och vad skulle det spela för roll egentligen?
    Får man fråga hur du tar det då? Om du inte tar det som en komplimang, alltså jag blir varm i hjärtat och glad när folk berömmer mitt barn, oavsett om det gäller utseende eller färdigheter.
  • Proletariatet
    Får man fråga hur du tar det då? Om du inte tar det som en komplimang, alltså jag blir varm i hjärtat och glad när folk berömmer mitt barn, oavsett om det gäller utseende eller färdigheter.

Den frågan var förresten tilldelad alla som svarat nej.

(Sorry, vet inte vad som hände med min text)
  • Proletariatet

Mja, när jag tänker på ett typiskt prematurt utseende tänker jag inte på cpap näsan, utan på de lätt utstående ögonen och den höga pannan, vilket jag nämnt tidigare i tråden.
    Vi har ju fått sådana kommentarer från båda läkare och sköterskor på en av landets bästa neonatalavdelningar, är de okunniga?

Min dotter är född i v.24+1.
    Sonen v.35+1 men det räknas knappast som prematurt med mina mått mätt

• Proletariatet

Jo, det växer bort, det är väl framförallt i början som det syns, på vissa barn, Tyra hade den där höga pannan, men inte alls så länge.

Hon fyllde två år i november och allt har gått över förväntan, förkylningsastma och ett jäkla humör

Hur har det gått för er son? Hur gammal är han?

(Sorry OT men enligt de nya reglerna får man vara det va?)

Svar på tråden Tar ni det som en komplimang om någon säger ???