• Segelvind

Varm laptop

Funderar över vår laptop som står på i princip hela dagarna. Den blir ganska varm tycker jag. Speciellt Thinkpaden (eller vad det nu heter), den där plattan man använder istället för mus. Min man tycker att det inte är något att bry sig om men jag tycker det känns obehagligt....

Den blir inte så varm att man bränner sig men ändå så att det är obehagligt att ha den i knät till exempel...

• Svar på tråden Varm laptop
  • Trileia

Tror det är därför den inte får heta laptop längre..

Segelvind skrev 2008-12-21 21:01:22 följande:
    Funderar över vår laptop som står på i princip hela dagarna. Den blir ganska varm tycker jag. Speciellt Thinkpaden (eller vad det nu heter), den där plattan man använder istället för mus. Min man tycker att det inte är något att bry sig om men jag tycker det känns obehagligt.... Den blir inte så varm att man bränner sig men ändå så att det är obehagligt att ha den i knät till exempel...
  • LillaLoppanT

det finns kylplattor för laptops... som man har under laptopen, med en fläkt i sig... såg en häromdagen... minns inte vrat dock, men nån annan kanske vet.

• Smultron ett

finns på dataktiv i falkenberg. Vet jag iallafall.

• Trileia

LillaLoppanT skrev 2008-12-21 21:03:08 följande:

det finns kylplattor för laptops... som man har under laptopen, med en fläkt i sig... såg en häromdagen... minns inte vrat dock, men nån annan kanske vet.
    www.conrad.se/swe/tp.php
  • ThisIsMe

Jag har samma problem. Min nuvarande laptop blir betydligt varmare än de jag haft tidigare. Nu tänker jag köpa mig en laptopcooler ( www.coolstuff.se/laptopCooler ).
    Det kan vara så att det sitter mycket damm i datorn, särskilt om du brukar ha den i knät eller, som jag, i sängen. Jag brukar skruva bort bakstycket då och då och spreja bort allt damm med tryckluft (finns att köpa på små flaskor).

• riot

Om man inte vill välja kylplatta med fläkt så finns det en utmärkt utan fläkt på biltema så att man får upp den lite, så den inte ligger mot ett plant underlag. Fläktarna är ju oftast lite knasigt placerade på laptops och då blir dom ju väldigt varma.
    Jag skulle ju dock rekommendera att försöka låta den gå i vila lite då och då.

40 spänn kostar laptopstödet från biltema.

• ThisIsMe

Med en sån som jag länkade till så slipper man ljudet från ytterligare en fläkt.
  • Segelvind

Tack för svaren....men om en produkt blir så varm att man tvingats uppfinna en kylningsapparatur....är det då en bra och säker produkt?????

Kylplattan låter bra i och för sig. Bättre än inget. Är den tjock? Jag menar i så fall kan man ju lika gärna ha en stationär....

• Trileia

verkade sketsmart!

TS, tycker du ska kolla på thisismes tips!

ThisIsMe skrev 2008-12-21 21:06:54 följande:
    Med en sån som jag länkade till så slipper man ljudet från ytterligare en fläkt.
  • Fru U

Det stod att kylplattan (den utan fläktar) vägde 800gram så man asar ju inte den med sig överallt, men om man använder laptopen som en stationär så kvittar ju det

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Varm laptop