• Segelvind

Varm laptop

Funderar över vår laptop som står på i princip hela dagarna. Den blir ganska varm tycker jag. Speciellt Thinkpaden (eller vad det nu heter), den där plattan man använder istället för mus. Min man tycker att det inte är något att bry sig om men jag tycker det känns obehagligt....

Den blir inte så varm att man bränner sig men ändå så att det är obehagligt att ha den i knät till exempel...

• Svar på tråden Varm laptop
  • ThisIsMe

Fru U skrev 2008-12-21 21:21:30 följande:

Det stod att kylplattan (den utan fläktar) vägde 800gram så man asar ju inte den med sig överallt, men om man använder laptopen som en stationär så kvittar ju det
    Nej, man kånkar kanske inte med den i datorväskan men hemma funkar den bra tror jag.
  • lilla sandra

Vi skickade tillbaka våran. Den blev så varm att man fick brännmärken på menen o fingrarna.

• Fru U

Tror jag med. Gillade inte den andra med fläktar. Dels för att den innebär mer ljud, dels för att den behöver en strömförsörjning och då är ju en usb-port upptagen (och så värst många usb har man ju inte på en bärbar)

ThisIsMe skrev 2008-12-21 21:24:41 följande:
    Fru U skrev 2008-12-21 21:21:30 följande: Nej, man kånkar kanske inte med den i datorväskan men hemma funkar den bra tror jag.
    Svaren bor i hjärtat
  • Trileia

Fast 800 g är ju ändå kanske trevligare att släpa med än alternativet??

• milk and honey

Varför inte ställa laptopen på en bricka, då blir den inte varm och fläktarna under får jobba.. Så brukar jag göra, livslängden på datorn blir bra mycket längre.. ett litet tips bara..

• Trileia

Beror på vilken dator det är.
    Förra datorn jag hade blev så varm att den stängde av sig trots att den stod på en bricka.. tills jag kom på att jag kunde ha den på en gammal högtalare jag har, den är täckt med ett galler så det kom luft underifrån.

milk and honey skrev 2008-12-21 21:34:00 följande:

Varför inte ställa laptopen på en bricka, då blir den inte varm och fläktarna under får jobba.. Så brukar jag göra, livslängden på datorn blir bra mycket längre.. ett litet tips bara..
  • Fru U

Men brickan blir varm mot benen om man har den i knäet (men på ett bord funkar det ju)

Svaren bor i hjärtat
  • ThisIsMe

På min (en HP Ravilion Dv) räcker det inte. Ibland blir den jättesval och fin när jag ställer den på en bok eller något annat plant men oftast fungerar det inte alls. Jag brukat t o m ställa den på två böcker som skjuter in lite vid kanterna bara så att det blir en stor luftspalt under datorn men det räcker inte.
  • Segelvind

Men ärligt talat? Ska man behöva agera Oppfinnarjocke varje gång man ska använda datorn?? Jag tycker det verkar osunt att man får sälja produkter som blir så fasligt varma att de inte kan användas utan egenhändigt uppfunna konstruktioner.

Men tack för alla kreativa svar i alla fall

• Fru U

Men laptops är inte designade för att användas kontinuerligt, utan för att användas en stund och sen stängas av

Fast nu används de annorlunda och blir sådeles varmare än vad som är behagligt

Svaren bor i hjärtat
  • Viewsonic

lilla sandra skrev 2008-12-21 21:26:17 följande:

Vi skickade tillbaka våran. Den blev så varm att man fick brännmärken på menen o fingrarna.
    Märke/modell?
  • lilla sandra

HP Pavilion nånting.
    Efter tredje gången så reklamerade vi den o fick en ny i samma märke men annan modell..
    Ska försöka få tag i maken o fråga VAD för modell det VAR o vad vi har NU.

Viewsonic skrev 2008-12-21 21:40:45 följande:
    lilla sandra skrev 2008-12-21 21:26:17 följande: Märke/modell?
  • Trileia

Den datorn vi hade som stängde av sig var också en HP Pavilion, den blev glödhet alltså.. gick definitivt inte att ha i sängen för då dog den efter bara någon minut..

• zophija

affären stockhom (tror jag att den heter iaf) säljer dom brickor med kudde under.
    Som är gjorda för att ha i knät eller var som helst.
    Perfekt för laptopen. Visst, den kyler juh ingenting. Men den fungerar bra för mig.

Belkin tror jag annars har tagit fram en ställning för laptopar som man inte har på bord.

• lilla sandra

Hade en hp pavilion 9232 o har nu en (hp oxå)
    dv 9700

Viewsonic skrev 2008-12-21 21:40:45 följande:
    lilla sandra skrev 2008-12-21 21:26:17 följande: Märke/modell?
  • c0ol

Kan ju vara läge att kolla så att inte fläktarna och lufthålen är igensatta med damm

• Viewsonic

Hade en helt ny Asus eeepc 900 som blev glödhet. Lämnade tillbaka. (Men främst för att tangentbordet var för litet att skriva på, blev fel hela tiden).

Svar på tråden Varm laptop