Dessa läggningar driver mig till... (treåring och sexåring). Tips?
Läggningarna har urartat. Jag och maken sitter med grabbarna till de somnar = ohållbart. Kvällarna försvinner och det åtråvärda egentiden krymps till ett minimum. Det funkar inte för mig. Jag behöver tid för mig att varva ned och bara "vara" innan jag går och lägger mig. Klockan är nu 22.52 och ungarna är fortfarande vakna.
Hur ska vi komma till rätta med detta så att de kan somna själva utan denna eviga cirkus? Det har ju fungerat tidigare. Upp, saga, godnattkram och lite gos. Sedan har vi gått ned och de har somnat själva. De sover i samma rum, så de har sällskap av varandra. Sedan ungerfär ett par månader tillbaka är läggningarna ett evighetsprojekt.
"Jag är rädd" är standardfrasen. För vad? Tja, vad som helst som de kommer på just då. Lejon, sjöodjur, björnar etc etc. Jag tror inte att de är rädda egentligen. Däremot trissar de varandra. Vi håller på att renovera så att de ska få varsitt rum. Kanske blir det bättre, kanske inte. (Detta började innan renoveringen.)
Jag orkar inte var snälla, pedagogiska mamman när jag helst av allt vill sälja dem på tradera (skämt). Jag blir ett mammamonster, trots att jag inte vill. Varje kväll jag lägger barnen (maken och jag turas om) tappar jag till slut tålamodet och vrålar åt dem att lägga sig ner och sluta tramsa (de tramsar alltså omkring och hoppar i sängen, trots att jag sitter hos dem för att de ska slippa vara "rädda"). Sen får jag dåligt samvete. Så klart.
Just i kväll strejkar jag och vägrar sitta med dem tills de somnar. Det sover ju i samma rum, så de är ju inte ensamma. Det innebär dock att de kommer till trappen var tredje minut och ropar/skriker/tjatar/gråter/argumenterar/trotsar.
Vad göra? Hur ska jag komma tillrätta med denna cirkus vid varje läggning?