• karet

Sjuk och gravid, nåt farligt med det?

Jag är gravid i 10:e veckan och är sjuk som jag vet inte vad. Har åkt på den värsta förkylningen jag någonsin haft och är nästan helt däckad. (Rejäl hosta, totaltäppt, snorig, svidande ögon, brännande bröst, lite feber osv)

Någon som vet om detta kan vara farligt eller något man ska uppmärksamma?

I mitt huvud så tänker jag att det inte är nå farligt, men ville kolla med andra som kanske har bättre kunskap, jag baserar ju bara mitt på det jag kan tänka mig :)

• Svar på tråden Sjuk och gravid, nåt farligt med det?
  • FiaiMalmö

Jag hade feber i början av min grav. Då blev jag orolig, som du. Men jag hörde att det inte var farligt alls. Däremot kan man nog bli lite sjukare än vanligt i början av grav. Man är ju lite sliten.

• karet
    Svar på #1
    Ja jo, sliten är väl det minsta man kan säga :) Jag har varit enormt sliten både fysiskt och psykiskt (mest psykiskt) så nog kan det ligga något i att man blir sjukare än normalt nu när man är gravid.. jobbigt är det då iaf, min aptit är normalt väldigt låg och nu är den helt obefintlig.
  • Clarissa83

Såhär i efterhand när jag vet att jag var gravid då, så hade jag feber i början också och en jädra fökylning.. Som Fia säger blev säkert kroppen lite omtöcknad av gravidteten och så blev man extra mottaglig! Så det är nog ingen fara men akta vad du sätter i dej för mediciner :)

• milky

Jag är gravid i vecka 6 och har också en dunderförkylning. Nog int elika hemsk som din men graviditetn gör den nog värre än vad den varit annars. Var också jätteorolig att det skulle vara farligt för barnet, men tydligen ska det inte alls vara det.

• Grebban

vad är det för mediciner som man får ta och inte ta då?
    Krya på er!!!

• Cosmoskatten

Är i v. 29 och har åkt på bihåleinflammation så jag äter penicillin och Rinexin (avsvällande). Jag stämde av med läkaren (och apotekaren...och läst själv ) så att det inte skulle vara farligt för bebisen men det ska det inte.

Jag tror att det viktiga är att man blir bra så man inte går och drar på förkylningen/inflammationen. Det tror jag är värre än att ta medicin (under förutsättning att den är gravid-ok). Hör med vårdcentralen.

Svar på tråden Sjuk och gravid, nåt farligt med det?