Varför hatar ni s.k. "knarkare", egentligen?
Hej, läs gärna hela inlägget innan ni börjar kommentera. Jag skriver inte denna tråden i syfte att göra någon upprörd, förnedra, "sprida hat" eller liknande, jag försöker heller inte påstå att min åsikt är den rätta, men jag vill att ni läser igenom allt jag skriver, för då tror jag att ni kommer att förstå min poäng med det hela! Tack.
Man har alltid fått höra när föräldrar, andra vuxna, ungdomar m.fl. pratar med varandra om hur de ser ned på knarkare. Det är "knarkare" hit och "knarkarjävlar" dit. Jag, som är en person med ett väldigt öppet sinne har aldrig riktigt förstått varför folk egentligen hatar dessa s.k. "knarkare". Så när frågan kommer på tal och någon vräker ur sig en elak kommentar jäntemot någon som denne vet knarkar, så brukar jag oftast fråga: "Varför hatar du honom/henne för det, egentligen? Vad har personen som knarkar gjort dig, som gör att du hatar denne?"
De flesta blir då väldigt stumma och vet inte riktigt vad de ska säga, och säger något i stil med "Men... du hör ju själv, han håller ju på med knark, och det är ju olagligt!", etc, etc, etc.
Ta mitt exempel ovan, där har vi ett lysande exempel på ett hat utan orsak. "Folk" har helt enkelt lärt sig hata något, utan att veta varför. Vi kan ta ett vanligt exempel på en marijuana-brukare här nedan:
Lasse är 24 år, lever ett helt normalt liv med jobb, hustru och husdjur. Lasse skiljer sig dock från mängden, han brukar ibland röka marijuana på kvällarna för att somna lättare, och detta har Jonas, 33 fått reda på, och sprider nu detta vidare, för det är ju hemskt att Lasse knarkar, eller hur? Nu börjar Lasse även få dåligt rykte pga. detta, hans knarkande sprider sig som en löpeld runt byn.
Jag tror att exemplet ovan är ett väldigt vanligt scenario för hur det kan se ut på många ställen, och den egentligen frågan är: Varför? Lasse skadar ju ingen annan?
"Men det är ju olagligt!", ja det är det, men går du runt och säger till dina kompisar om du har kommit på någon att gå mot röd gubbe också, som även det är olagligt? Förmodligen inte.
Många gånger får man även läsa i tidningen liknande saker som t.ex "Hittade 10kg marijuana i lägenheten!", och folk blir lika förskräckta varje gång "Nae? Sätt människan bakom lås och bom resten av livet!"... Om vi vrider och vänder på saken lite, hur ofta står det liknande saker som detta i tidningen "Marijuanapåverkad person våldtog två barn!", har ni någon gång läst det? Har ni någon gång läst om någon marijuanapåverkad person som slagit ned någon på krogen?
Vad folk i många fall ofta glömmer bort när gäller droger är varför folk överhuvudtaget brukar det. Alla människor vill må bra, det är vi nog alla överens om. Vissa människor dricker alkohol på helgen efter en hård arbetsvecka för att komma ifrån vardagen ett tag och "ha roligt och må bra", medans andra röker marijuana och mår bra på det viset istället. Vad ger oss rätten att tycka dåligt om marijuanabrukaren, bara för att denne mår bra av en annan sak, när det ändå inte skadar oss?
Skulle ni även hata en person som blir glad av att t.ex strykta kläder, bara för att ni inte gillar att stryka kläder?
Min personliga åsikt är att sålänge det inte skadar en själv eller andra i ens närhet, så finns där heller ingen anledning att hata, i detta fallet marijuanabrukaren. Sen finns det såklart "skräckexempel" när det gäller folk som håller på med knark, men det finns det ju med allting - och där ska vi inte ens nämna alkohol.
Jag säger inte att detta är rätt, men jag tycker att folk borde sluta vara så trångsynta och öppna ögonen. Hatar man en sak utan att egentligen veta varför, så är det bara en onödig börda som inte uppfyller något syfte, och som i sig då är helt onödig.
Vad tycker ni? Diskutera, och förklara varför ni tycker som ni tycker!