• Knirps

Långt hår på pojke. Hur gör ni??

Vi funderar på att låta sonens hår växa sig åtminstone axellångt, men vad jag undrar är hur man då får ordning på håret?

Använder ni hårspännen på pojkar också, eller till och med vax? Är det hårband man ska ha? Eller är det bara pojkar med naturligt tjockt och lockigt hår som kan ha långt hår?

• Svar på tråden Långt hår på pojke. Hur gör ni??
  • Knirps

Mammor och pappor till långhåriga små pojkar: Var är ni?

• Knirps

Och jag som trodde det var ganska vanligt med långt hår på pojkar!

• Nifelheim

Min son har inte långt hår tyvärr Men han har hårspännen ändå. Han älskar sina hårspännen och tofsar så självklart kan man ha sånt till en pojke.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • zenna

Här är en mamma som hade en långhårig pojke tills nyligen.
    Han har ett underbart tjockt och lagom lockigt hår som gick lite nedanför axlarna... så fint så fint, Men, han tyckte att allt var i vägen för honom, fick det i ögonen hela tiden och så. Så, nu är han klippt, inte helt kort men mkt kortare. Fällde nästan en tår när jag såg lockarna falla*s*

Skulle aldrig ha spänne,snodd eller annat i håret på honom.

• Moster Ninna

min systers lille kille på 2år har långt hår en bit ner över axlarna.. Hon brukar sätta upp det i knorr på huvudet på honom. Ibland går han med på det ibland inte alls.

• milimina

junior hade långt hår ett tag och han ville gärna ha spännen satte undan luggen emellanåt. han vill ibland ha spännen nu med fast han inte har långt hår längre.

save the cheerleader - save the world
  • fjonkan

Min 7-åring har långt hår på egen begäran och jag använder lite balsam för att underlätta kammningen. Några band eller spännen vill han inte veta av men vet att det finns jättetuffa fotbolls-hårband att köpa i sportaffärerna.

• LeoNo4AleXo6

Vi har två ganska långhåriga pojkar.
    Gör inget spec, äldstas får hänga fritt och lillebrorsans e så lockigt.

• minSaile

min snart 3 åriga son har rätt långt hår, baktill är över axlarna. Har ingenting i håret då hans pappa inte vill att han ska ha det. Klipper dock luggen rätt ofta så det inte är över ögonen. Det är många som tror det är en tjej fast vi bryr oss inte. Vi tänkte kolla hur långt han kan få

• Jo  anna

Min ettåriga son hade långt hår. Sen gick vi till frisören och skulle klippa kort, men det blev för kort och jättefult så nu får han spara så det blir långt igen. =p

• Knirps

Tack för alla svar!

På julafton såg jag för första gången en pojke med långt hår och hårspänne, men nu ser jag ju att det är ganska vanligt att man gör så. Den pojken hade ett vitt och lite glittrigt hårspänne, och visst såg han först ut som en flicka, men kläderna och skorna var i stället väldigt pojkiga, så det jämnade ut sig.

Annars är ju hårband en rätt pojkig variant. Hur det ser ut med lugg kan jag inte riktigt föreställa mig, men det är nog inget alternativ för oss, för vi är inga "lugg-människor" (har inte det på dottern heller). Måste klippas för ofta.

• Liiza

Vår kille har alltid haft mycket hår.
    klipptes för första gången när han va 8 månader.

Det är tjockt, blont och rakt..
    Går inte att spara ut då det bara skulle irritera i ögon och så...

Men.. jag skulle nog fixa hårband åt honom, blir ju jobbigt med hår i ögonen :)

• örtagård

Jag hade önskat lillkillen hade långthårmaterial men det har han nog inte. Storasyster har smålockigt, tjock, jämnt hår långt på ryggen. Lillkillen ser ut som en gubbe i huvudet men jag försöker få till en längre snelugg i alla fall men det bara tuffsar sig i nacken på honom så det måste klippas hela tiden. Han är 18 mån. Han älskar diadem så det har han på sin typiska pojkfilla ändå.

Jag tycker det verkar jobbigt för småbarn om man inte sätter undan långt hår från ansiktet. Min dotter vill helst ha en hästsvans eller två flätor för att håret inte skall hänga i vägen (fyra år). jag kan tänka mig att två kul tofsar på varsin sida om pannan håller undan håret bra så kan det ju vara långt i nacken. Så hade vi det på dottern under utväxten. Hon har lugg men den klipper jag också ofta för jag vill ha den kort och ser till att den inte börjar mitt på huvudet från hjässan utan hon har också snebena men kort lugg. Hmm, det är nog snebena jag gillar viss !

Lycka till med hårutväkten och jag hade satsat på tofsar. VI haralltid kompletterande spänne på dotter (sneluggen på plats ) Men jag har funnit tofsar absolut mest effektivt!

• HelenaMaria

Har han långt hår så borde det väl vara lika naturligt att använda hårspänne eller hårband även om det är en pojke? Tror varken att småpojkar eller småflickor vill ha håret i ögonen hela tiden.

Vår son har ganska långt och tjockt hår men honom har vi klippt av luggen på så det är inget som hänger i ögonen. Ibland har han tofs och visst det kan vara svårt att se om det är en tjej eller kille ibland men det spelar väl ingen roll.

• Elli47

Min 9-årige son har ganska lång pagefrisyr men han använder inga spännen eller liknande, han har bara luggen åt sidan. Han har bra hårkvalitet med självfall så han kan ha sån frisyr, jag och yngste sonen däremot skulle inte kunna ha så...

Svar på tråden Långt hår på pojke. Hur gör ni??