• Karl Fazer

Kärlekens roll

Har ni läst Kärlekens roll; hur känslomässig närhet formar spädbarnets hjärna? Författare är Sue Gerhardt. Jag håller på med den nu, tyvärr är den snart slut. Kan definitivt rekommendera den!

Här är ett utdrag från förlagets hemsida.
    Kärlekens roll är en inträngande populärvetenskaplig skildring av vad de senaste rönen inom neuromedicin, psykologi, psykoanalys och biokemi betyder för vår förståelse av hur spädbarn formas och utvecklas.

Den nya forskning Sue Gerhardt tar upp visar att spädbarnets hjärna utvecklas och formas beroende på hur det sociala samspelet mellan spädbarnet och dess vårdgivare ser ut. En god interaktion bidrar till att utveckla den sociala hjärnan (prefrontala cortex), vilket i sin tur möjliggör för det uppväxande barnet att utvecklas känslomässigt. En bristfällig interaktion å andra sidan kan bidra till att individen senare får problem med anorexi, drogmissbruk, personlighetsstörningar, depressioner eller ett antisocialt beteende.

Sue Gerhardt är psykoterapeut med psyko-dynamisk inriktning och en av grundarna av Oxford Parent Infant Project, ett pionjärprojekt som erbjuder psykoterapi för spädbarnsföräldrar.

?Uppfriskande? Ingen som läser denna utmärkta bok kommer någonsin att anklaga en förälder för att ?skämma bort? sitt barn.? Financial Times

?Det är välgörande att en så intressant och värdefull bok som denna nu finns på svenska och kan nå en bredare läsekrets. Den borde finnas tillgänglig för elevvårdande personal och i varje lärarrum och inte minst för personal på förskolan. Den berör i allra högsta grad hälso- och sjukvårdens personal och har en avgörande relevans för alla personal­kategorier som inom psykiatrin och vid sociala enheter möter barn och ungdomar som far illa i livet. Men mest av allt önskar man att alla föräldrar på något sätt fick chansen att ta till sig den typ av information som finns i boken. Den kan leda till bättre möjligheter i livet för många små samhällsmedborgare!? Ur förordet av Britta Blomberg, leg. psykolog och leg. psykoterapeut, Ericastiftelsen

De politiska implikationerna av Gerhardts bok är lika viktiga som de kommer att vara obehagliga för många. Det är svårt att läsa denna bok och känna sig tillfreds med de villkor under vilka många barn idag växer upp.
    Genom att använda sig av de nyaste rönen inom neurokemi gör Gerhardt en imponerande plädering för att känslomässiga erfarenheter, särskilt från tidig barndom, har mätbara effekter på hur vi utvecklas som människor. Hon skär rakt igenom den förvirring som normalt omger ämnet och lyckas förklara hur dagliga interaktioner mellan spädbarnet och dess huvudsakliga vårdgivare har direkt effekt på hur hjärnan utvecklas.

Gerhardt är inte den första personen som säger detta, men forsknings­resultaten inom området har sipprat ut mycket långsamt till allmänheten. Just därför att de är så politiskt känsliga, har forskarna varit motvilliga att torgföra sina resultat. Det finns en befriande kraft i Gerhardts bok, en villighet att sticka ut hakan och ta konsekvenserna. Kärlekens roll är oerhört viktig. Den borde vara obligatorisk läsning för alla föräldrar, lärare och politiker.? Rebecca Abrams i The Guardian

• Svar på tråden Kärlekens roll
  • TildisVildis

Jag har nyss läst den i en utbildning jag går. Den är jättebra och alla som arbetar med småbarn och barnfamiljer borde läsa den. Jag tycker att fokus på bvc och mvc ligger för mycket på fysiska förhållanden och inte på närhet och känslomässig förmåga hos föräldrarna. Detta trots att man vet hur otroligt viktigt det är för barnets utveckling.

Så viktig att jag tipsar alla jag kan om att läsa den!

• IdaB79

Det lät så spännande att jag beställde den från bokus direkt!

• Piastowska

Jag beställde den oxå :)

• Karl Fazer

TildisVildis skrev 2008-12-27 19:55:11 följande:

Jag har nyss läst den i en utbildning jag går. Den är jättebra och alla som arbetar med småbarn och barnfamiljer borde läsa den. Jag tycker att fokus på bvc och mvc ligger för mycket på fysiska förhållanden och inte på närhet och känslomässig förmåga hos föräldrarna. Detta trots att man vet hur otroligt viktigt det är för barnets utveckling. Så viktig att jag tipsar alla jag kan om att läsa den!
    Håller med. Man undrar hur lång tid det ska ta innan mvc och bvc betonar detta mer. Sånt här borde komma fram redan undan föräldrarutbildningen på mvc. Nu hann jag i och för sig bara gå en gång så det kanske togs upp de andra gångerna. Vad är det för utbildning du går?
  • TildisVildis

Jag går en kurs på Örebro universitet om barns utveckling. En kurs på halvfart och med blandad kvalitet, men en del riktigt bra kurslitteratur, bl a Kärlekens roll och en hel del om anknytningsteori. Hur kommer det sig att du läst Kärlekens roll?

Vi hade ingen diskussion alls på föräldrautbildningen om anknytningens betydelse utan bara amning, tid och vuxenrelationen. Utvecklingen där går nog väldigt långsamt framåt så jag tror inte att du missade så mycket.

• Karl Fazer
    Svar på #5
    Tycker det är väldigt intressant att läsa om barns utveckling, speciellt sedan jag själv fick barn för då har man något på nära håll att relatera till. Jag är beteendevetare med psykologi som mitt huvudämne, men det var ingen betoning på utvecklingspsykologi när jag läste. Så jag tar igen det nu istället!
Svar på tråden Kärlekens roll