• Skogsstjärnan

Farligt att svimma när man är gravid?

Som rubriken lyder: Är det farligt att svimma när man är gravid?

Jag har alltid haft lätt för att svimma och har också alltid haft lågt blodtryck. I våras (april-maj) var det stressigt och tungt på jobbet, så då hade jag ändå snudd på för högt, men på inskrivningen i början av juni hade det gått ner till ca 120/85. På sista kontrollen var det lite lägre, men inte så mycket, ca 120/80 om jag inte minns fel. Högre än vad jag normalt brukar ha i alla fall. Trots att man rekommenderar att inte äta så salt mat som gravid så har jag ändå ätit en hel del (som jag brukar) just för att inte få så lågt.

Igår svimmade jag ändå. Orsaken var att vi var i ett mega-köpcenter med dålig luft och min man råkade köra kärran bak på min fot. Det tog väldans ont fastän det knappt syntes på foten. Jag hann säga att jag började må illa och en stund efter det tuppade jag av.

Min man sa att jag hade skakat och stirrat rakt ut och att han inte fick någon kontakt med mig på en stund. Kan detta vara skadligt för bebisen? Jag är ju själv van att svimma och brukar inte tänka så mycket på det efteråt, men nu blev jag nog lite orolig...

Någon annan som är gravid och svimmar?

• Svar på tråden Farligt att svimma när man är gravid?
  • kissemjao

Nja... att svimma är ju inte nån höjdare, men det är inte farligare när man är gravid än annars. Lågt blodtryck är mer obehagligt än farligt. Så har min barnmorska förklarat det för mig. Låg på senaste kontroll på 90/50...

• ZeZZa

Jag har också svimmat under graviditeten.. Bm sa att jag ska sätta mig med huvudet mellan knäna så fort jag känner av minsta lilla... Jag har blivit sjukskriven pga detta.. Jag hade 85/50 i blodtryck sist jag va hos läkaren o det va inte bra men det e ingen fara för barnet så länge det inte händer dagligen... Ta alltid med dig en frukt och en flaska vatten när du ska gå någonstans eller en chockladbit och ta det lugnt så slipper man obehagliga blodtrycksfall...

• LinaåBullen

alltså farligt e det om du kanske svimmar å slår i magen på något sätt som inte e bra .. annars tror inte jag att det e någon spec fara ..Ha frukt och vatten med dig vart en du går ..

• NeaVida

Jag fick förklarat att anledningen varför vi svimmar är för att kroppen prioriterar magen framför oss. Så vad som händer är helt enkelt att kroppen skiter i våra små huvuden och drar iväg blodet till bebisen istället. Det ska vara lugnt alltså!

Men för att slippa göra illa handen (som jag gjorde) är det bra att alltid mellan landa i minst två lägen innan du ställer dig upp; sitta, stå lite hukat med händerna på knäna, eller på något annat stadigt (!?) och sen ställa dig upp. Ett annat tips är att dra igång musklerna, genom t.ex. tåhäv eller bara spänna benen innan du rusar upp. Styrketräning rent allmänt är bra för blodtrycket, men du ska samtidigt vara försiktig för bebben, det är en avvägning det där.

• morula

Nix - Inte farligt.
    Kombinationen lågtryckare i grunden med vagalt påslag ( ont i foten vid skada) och stressig miljö i upprätt position sänkte dig...Obehagligt men ofarligt.
    Träning är bästa hjälpen mot tryckfallstendens och som Nea skriver ovan - försiktig uppresning.
    Farliga svimningar är den typen som kommer utan förvarning - ingen obehagskänsla innan eller smärtstimuli - Risken finns då att hjärtat inte slår som det skall - men det är extremt ovanligt hos unga människor utan medfödda hjärtfel.

Jobba på med benmuskelträning och kondisövningar - så skall du se att det blir bättre på sikt!

• fiaonoah

Under hela min förra graviditet var jag konstant yr. Kändes som om jag levde på en båt med kraftig sjögång.... jätte obehagligt. Svimmade oxå ett antal gånger. Två gånger i trappen, som tur var utan större blesyrer.
    Var på massa kontroller och utredningar, men inget fel hittades. Har visserligen lågt blodtryck och har alltid haft, så det berodde inte på det. Gick över sen så fort förlossningen var över. Ut kom en fullt frisk liten gosse. Är nu gravid igen i v 35 och har denna gång inte känt av minsta tecken på yrsel.... att det kan va så olika.
    Hoppas att det ordnar sig för dig!

• Happy76

Jag svimmade dagligen fram till vecka 14-15 och hade blodtryck som låg på 90/50. Min bm sa att det farligaste var att jag kunde slå mig när jag trillade ihop. Bättre lågt än högt enligt min bm. Blodtrycket steg ngt efter vecka 15.

Svar på tråden Farligt att svimma när man är gravid?