• Anonym

Låta mamma sitta helt ensam på julafton?

Min mamma och hennes särbo har efter nästan 10 år gått isär bara dagar före julafton. Vi brukade normalt varje år fira med dem på juldagen. Men i år får hon sitta helt ensam på julafton då hon inte har någon familj i närheten (de närmsta bor 80 mil bort). Jag bor dock 2 mil från henne men ska fira med makens familj.

Nu känner jag dock att situationen är annorlunda och vill vara med min mamma som annars får sitta helt ensam. Det är inte heller så att jag ringer svärföräldrarna och ber dem bjuda in henne.

Hur ska jag göra?

Antingen sitter min mamma ensam och jag kommer må dåligt på julafton eller så åker jag till henne och maken blir sur på mig då vi får fira på varsit håll.

• Svar på tråden Låta mamma sitta helt ensam på julafton?
  • Ms TB

Kan inte din man höra med dina svärisar ifall hon är välkommen till dom?
    Kan du inte annars vara hos henne antingen på förmiddagen eller kvällen? Dela upp dagen, ifall det inte är för långa avstånd mellan henne och svärföräldrarna.

• Anonym

Jag tycker att du på något sätt ska fira jul med din mamma om det är så du vill göra. Lyssna till ditt hjärta!

• SIN74

Varför kan ni inte fördela dagen mellan mamma och makens familj. Lunch på ena. kväll på andra?
    Lättast vore väl att höra om hon inte kan följa med er, vore det så otänkbart?

• Mamsis

Vet din man om att din mamma får sitta själv? Då borde HAn tänke på att fråga sina föräldrar om inte också hon kan fira jul med er.

• Anonym

Men nog borde väl din make ha förståelse för att din mamma behöver ha sällskap denna julen, oavsett vad ni hade planerat?!? Om din make blir sur över att du inte vill lämna din mamma ensam på julaftonen, undrar jag hur han motiverar att ni ska sitta hemma hos hans föräldrar överhuvudtaget? Och varför skulle inte din mamma kunna få komma med till dina svärföräldrar? Julen handlar väl ändå inte om att man ska slå rekord i att vara elak och dryg mot familjen?

• Anonym

Jag ska tala med maken om era förslag! Tack! Återkommer med hur vår lösning vart!

• Hannah76

Men ta med din mamma hem till svärisarna! På vårt julfirande finns det ingiftas föräldrar med, och ibland folks ex *S*

• nika

Åk till mamma först och sedan till makens föräldrar. Om det inte går att dela dig åk bara till mamma.

Det är viktigt att ingen är helt ensam på jul. De som har varandra får tåla att du uteblir för det.

Vi ska fira jul på 2 ställen i år. Mamma är sjuk och orkar ändå inte så länge men kan lugnt slumra till när vi åkt förvissad om att julen blev i år igen ett familjetillfälle.

• Saadie

TA MED HENNE!

Annars tycker jag att svärisarna får lunchen och din mamma kvällen.

Då kan hon förbereda på dagen och känner sig inte ensam sen på kvällen då ni är där.

• ErrareHumanumEstIgnoscereDivinum

Jag hade förklarat, eller bett min sambo förklara och höra med hans föräldrar om hon kunde komma med. Det är ju bara en till person och faktiskt din mamma. Sedan vet jag ju inte hur det fungerar med sådant i hans släkt, om det anses illa att bjuda in fler själv, men det är iaf vad jag själv skulle göra och är säker på att det skulle gått utmärkt.

• bambigirl

Vi tar med svärmor på julbord hos min syster. Hon blev lämnad för 4 år sen och vi vill inte att hon ska sitta ensam på jul någonsin.

• Anonym

Om inte mannens släkt tycker att det är självklart att din mamma får vara med, tycker jag att det är ett självklart att du firar med din mamma. Om jag vore du, skulle jag dessutom KRÄVA att min sambo/make skulle fira tillsammans med mig och min mamma. Förhoppningsvis finns det så mycket medmänsklighet och gästfrihet hos dina svärföräldrar att hon får fira med er alla. Om inte, vad säger det om dina svärföräldrar och din karl???

• pepsimax

Klart som skinkspad att mamma ska me till svärföräldrarna.Ring till dom och säg som det är,och har dom empati så välkommnar dom henne.Hoppas det löser sig och att ni får en härlig jul tillsammans,allihopa.GOD JUL

• Läntandelavendel

Hoppas verkl att din mamma kom med till svärföräldrarna!! Ngt annat är otänktbart i min värld!! Det vill säga om hon själv kunde tänka sig det.

Svar på tråden Låta mamma sitta helt ensam på julafton?