• inze

Köttbullar till jul - Köpa eller göra egna?

Med anledning av att jag just gjort färdigt årets julköttbullar (på 2 kg blandfärs) blev jag nyfiken om alla andra också gör egna köttbullar till jul.

Själv gör jag köttbullar bara till jul, under övriga året blir det bara biffar och ingen grädde i smeten.

Mitt köttbullsrecept:

2 kg blandfärs
    15 skivor formfranska (kantskuren)
    2 dl grädde + mjölk
    2 ägg
    riven lök
    vitpeppar
    salt

Skär franskan i små bitar (eller dela för hand).
    Häll över grädden. Kan behöva spädas med lite mjölk också. Ska nästan täcka brödet. Låt stå minst 15 min.
    Vispa i ägget.
    Blanda i resten och rulla sedan och stek köttbullar. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köttbullar till jul - Köpa eller göra egna?
  • Ärla Minou

Åh, jag har mina kvar att göra. Trist. Men det blir ju så gott!

• Ilonasmamma

nee fy för färdig mamma scan eller liknande..det smakar verkligen inte gott.

nee vi har inte köpt färdiga på två år ungefär..gjorde det ibland förut men är ju mkt godare att göra egna

• Ilonasmamma

har i

köttfärs(nöt eller bland)
    ströbröd
    ägg
    mixad lök
    lite kalvfond
    salt peppar
    parika krydda

ibland har jag även i lite annan krydda..hade i en halv på guacamoule taco krydda och det blev jättegott

gör jag köttfärslimpa har jag även i krossade tomater och rivna moröttre men annars samma som ovan

• EllieMay

jag har alltid i

köttfärs (nöt eller bland)
    ströbröd
    mjölk
    lök
    vitpeppar, salt och aromat

mums vad gott

sist jag köpte färdiglagade hittade jag en åder i bullen, inte trevligt sedan dess undrar man ju verkligen vad köttbullarna faktiskt inehåller. samt att de är friterad urk

• vintjej

Jag gjorde just 300 idag och brukar göra egna. Nytt för i år:
    Stekte löken ordentligt mjuk i stora bitar som jag sedan körde i matberedaren. Lökmoset var mycket smidigt att blanda in i smeten och jag slapp en massa brända små lökbitar i stekpannan.
    Använde mig av en sprits. Otroligt smidigt. Det gick mycket snabbare (tack Gourmet).

• Queequeg

Jag har aldrig i hela mit liv köpt färdiga köttbullar (kommer aldrig att göra heller), gör alltid egna, är ju inte speciellt komplicerat eller svårt att göra

• Viewsonic

vintjej skrev 2008-12-23 01:22:52 följande:

Jag gjorde just 300 idag och brukar göra egna. Nytt för i år: Stekte löken ordentligt mjuk i stora bitar som jag sedan körde i matberedaren. Lökmoset var mycket smidigt att blanda in i smeten och jag slapp en massa brända små lökbitar i stekpannan. Använde mig av en sprits. Otroligt smidigt. Det gick mycket snabbare (tack Gourmet).
    Ernst gjorde det idag på TV4, sen lagade han dem i ugnen.
  • fairyfloss

Jag gör alltid egna (men inte så ofta). Det blir lammköttbullar till julafton .

• vintjej

Viewsonic skrev 2008-12-23 01:39:22 följande:

vintjej skrev 2008-12-23 01:22:52 följande:
    Ernst gjorde det idag på TV4, sen lagade han dem i ugnen.
    Gjorde han? Ska försöka se om det finns på nätet. Skulle vilja se vilken "teknik" han använde.
Svar på tråden Köttbullar till jul - Köpa eller göra egna?