• Anonym (surre)

Detta kan inte stämma ang min lön

Fick idag mitt första löne spek för fast anställning på halvitd.

När vi satt i mötte sa han att månads lön för halvtid blir 10062 kr vilket låter rimligt. OB kommer utöver de.

Och nu fick jag löne spek.

För de första de stog ingen info om mina OB timmar. Även om de bara var några st.

Sen säger chefen att semestersersättning är inbakad i månadslönen på 10060. De sa han INGET om när han anställde mig. Och den andre kollegan sa för ett par månader sen att han får 20100 +OB och semester ersättning.´

Så de han menar egentligen är att jag har i princi 8700 i månads lön för en haltvid!!!!!! BRUTTO

DÅ hade en heltid efter skatt leggat på 11 700 KR. Utan semesterersättning.

Tro min chef fifflar med min lön

• Svar på tråden Detta kan inte stämma ang min lön
  • Majamjau

OB:n får man ju en månad senare, i efterskott. Har man månadslön så har man väl semesterdagar, inte semesterersättning?

• Jesspa80

Eh...semesterlön är väl oftast något arbetsgivaren lägger undan från varje lön för att sedan i samband med semester betalar ut...

• Anonym

Om du får semesterersättning utbetalad med lönen så har du alltså ingen fast tillsvidareanställning. Är det fråga om en tidsbegränsad anställning? Isåfall ingår ju alltid semesterersättningen i den lön man kommer överens om.

Hos oss så kommer alltid ob:n månaden efter därför kanske du inte har fått med den nu.

• k girl

Men vad står det på spec:en? Jag har aldrig fått semesterersättningen inbakad i lönen när jag har haft månadslön, bara när jag har haft timlön - och då var den specifierad. Står det inget om semesterdagar eller dylikt?

• trollsanna

Semesterersättning och ob timmarna skall vara specade. Inte inbakade. du skall kunna utläsa hur mycket osv. 

• Anonym (surre)

De jag jobbade i Nov får jag i lön i Dec alltså en månade efter vilket är lite ovanligt.

Jag har en fast tillsvidar anställning.

Men även om semester ersättning är inbakad i lönen så borde han ha sagt de? Vid mötet med AMV oxå. Och eftersom kollegan sa att han få 20100 + Semester ersättning så är de konstigt att jag har halva hans lön med semester ersättning inräknad.

I timlön fick jag 115 kr.
    Räkna man 10060 - 13% = 8750 för halvtid i fast lön

När jag hade timmlön och jobbade 80tim (halvtid cirkus) då fick jag 9200. Så i princip då så skulle jag bytt ner mig 500 kr i lön i månaden från att gå från timmar till Fast tillsvidar anställning och de låter INTE rimligt

• Anonym (surre)

trollsanna skrev 2008-12-23 19:08:51 följande:

Semesterersättning och ob timmarna skall vara specade. Inte inbakade. du skall kunna utläsa hur mycket osv. 
    Ja jag bad min chef skicka ett nytt löne spec med all info.

Om jag har denna lönen så måste jag söka om alla bostadsbidrag osv osv.... För då har både jag AMV och FSK fått fel löne spec.
  • Jenny 82

Semester och ob ska vara specat, vilket avtal går ni efter eller vilken bransch jobbar du i??

Inom handels tex finns ingen lön med semester ersättning direkt och ob får aldrig ingå i grundlön ( Undantag, butikschef)

• Anonym (surre)

Jenny 82 skrev 2008-12-23 19:57:45 följande:

Semester och ob ska vara specat, vilket avtal går ni efter eller vilken bransch jobbar du i??Inom handels tex finns ingen lön med semester ersättning direkt och ob får aldrig ingå i grundlön ( Undantag, butikschef)
    Kör budbil så de är transport
  • Jenny 82

ok, det avtalet är jag tyvärr inte bekant med men kolla med faket vad som gäller.

Hoppas det löser dig!

Svar på tråden Detta kan inte stämma ang min lön