• Anonym (surre)

Detta kan inte stämma ang min lön

Fick idag mitt första löne spek för fast anställning på halvitd.

När vi satt i mötte sa han att månads lön för halvtid blir 10062 kr vilket låter rimligt. OB kommer utöver de.

Och nu fick jag löne spek.

För de första de stog ingen info om mina OB timmar. Även om de bara var några st.

Sen säger chefen att semestersersättning är inbakad i månadslönen på 10060. De sa han INGET om när han anställde mig. Och den andre kollegan sa för ett par månader sen att han får 20100 +OB och semester ersättning.´

Så de han menar egentligen är att jag har i princi 8700 i månads lön för en haltvid!!!!!! BRUTTO

DÅ hade en heltid efter skatt leggat på 11 700 KR. Utan semesterersättning.

Tro min chef fifflar med min lön

• Svar på tråden Detta kan inte stämma ang min lön
  • trollsanna

Vi är också inom transport (egen firma) men vi specar våra löner så den anställda ser antal arbetade timmar, timmar med enkelt ob timmar med dubbelt ob. Ev semesterers. samt hur mycket skatt. tror inte jag glömmt något nu.  Även om lönen innefattar sem.ers. så ska det synas hur mycket osv. Jobbar man varierat antal timmar så har man en timmlön +ob+ sem.ers. Har man en fast anställd som jobbar  samma antal timmar varje månad så betalar vi ut en fast månadslön. I månadslönen ingår inte semester ers. utan den betlas ut när den anställde ska ha semester. Transport har lite olika avtal (många olika yrken under samma fack) så kolla upp med fackförbundet om vad som gäller just för din tjänst. 
    Många som kör taxi och bud har en fast timmanställning och får sk timmlön.

• Anonym (surre)

Har fast månadslön..... Inte en chans de kan vara semester ers inräknat. Chefen försöker nog dölja de. Han har fifflat med löner innan.

Men de blir ju att man få dra in faket osv och ställa till en cirkus även om de kostar en jobbet.

• Smoppo

Jag fick då min OB å sem.lön månaden efter. Hade månads förskotts lön.

• noregrets1

Anonym (surre) skrev 2008-12-23 22:54:28 följande:

Har fast månadslön..... Inte en chans de kan vara semester ers inräknat. Chefen försöker nog dölja de. Han har fifflat med löner innan.Men de blir ju att man få dra in faket osv och ställa till en cirkus även om de kostar en jobbet.
    [/citat]

Anonym (surre) skrev 2008-12-23 19:36:06 följande:
    [citat]
    De jag jobbade i Nov får jag i lön i Dec alltså en månade efter vilket är lite ovanligt.Jag har en fast tillsvidar anställning.Men även om semester ersättning är inbakad i lönen så borde han ha sagt de? Vid mötet med AMV oxå. Och eftersom kollegan sa att han få 20100 + Semester ersättning så är de konstigt att jag har halva hans lön med semester ersättning inräknad.I timlön fick jag 115 kr.Räkna man 10060 - 13% = 8750 för halvtid i fast lönNär jag hade timmlön och jobbade 80tim (halvtid cirkus) då fick jag 9200. Så i princip då så skulle jag bytt ner mig 500 kr i lön i månaden från att gå från timmar till Fast tillsvidar anställning och de låter INTE rimligt
    semesterersättning är ju något som arbetsgivaren lägger undan under året för att betala ut till semestern, 12,7 % vill jag minnas att det är. Förstår inte varför du håller på att snacka om det nu? det får du ju inte förrän du har tagit ut din semester. 9200kr ska det ligga på om du har en halv månadslön baserat på 115 kr /t. Dock är det helt fel av honom att inte ta med OB timmarna.
  • Spirre

Tjenare Surre!

Jobbar själv inom transport, kör lastbil, och har så gjort i drygt fem år. Jobbar du som fast, tillsvidareanställd så har du ingen semesterersättning i lönen, du har ju 25 betalda semesterdagar att ta ut per år istället. OB betalas alltid ut månaden efter eftersom arbetsgivaren inte kan veta hur många ob-timmar du har jobbat förrän du har jobbat dem. 115:-/timme låter rätt så bra för att köra budbil tycker jag, så jag undrar vad problemet är egentligen? Är ditt största problem det att du inte får din semesterersättning specificerad så är det inte något problem, för som jag sa innan så får du INTE någon semesterersättning när du jobbar som tillsvidareanställd utan du får semesterdagar istället. Du skrev iofs att du jobbar 50% så det är väl 12,5 dagar du får då antar jag.

Anonym (surre) skrev 2008-12-23 19:36:06 följande:

De jag jobbade i Nov får jag i lön i Dec alltså en månade efter vilket är lite ovanligt.Jag har en fast tillsvidar anställning.Men även om semester ersättning är inbakad i lönen så borde han ha sagt de? Vid mötet med AMV oxå. Och eftersom kollegan sa att han få 20100 + Semester ersättning så är de konstigt att jag har halva hans lön med semester ersättning inräknad.I timlön fick jag 115 kr.Räkna man 10060 - 13% = 8750 för halvtid i fast lönNär jag hade timmlön och jobbade 80tim (halvtid cirkus) då fick jag 9200. Så i princip då så skulle jag bytt ner mig 500 kr i lön i månaden från att gå från timmar till Fast tillsvidar anställning och de låter INTE rimligt
  • Anonym
    Spirre skrev 2008-12-24 12:12:14 följande:
    Tjenare Surre!Jobbar själv inom transport, kör lastbil, och har så gjort i drygt fem år. Jobbar du som fast, tillsvidareanställd så har du ingen semesterersättning i lönen, du har ju 25 betalda semesterdagar att ta ut per år istället. OB betalas alltid ut månaden efter eftersom arbetsgivaren inte kan veta hur många ob-timmar du har jobbat förrän du har jobbat dem. 115:-/timme låter rätt så bra för att köra budbil tycker jag, så jag undrar vad problemet är egentligen? Är ditt största problem det att du inte får din semesterersättning specificerad så är det inte något problem, för som jag sa innan så får du INTE någon semesterersättning när du jobbar som tillsvidareanställd utan du får semesterdagar istället. Du skrev iofs att du jobbar 50% så det är väl 12,5 dagar du får då antar jag.Anonym (surre) skrev 2008-12-23 19:36:06 följande:
    Amen för detta inlägg!! Svårare än är det inte!!
  • Anonym

Tjenare Surre! Jobbar själv inom transport, kör lastbil, och har så gjort i drygt fem år. Jobbar du som fast, tillsvidareanställd så har du ingen semesterersättning i lönen, du har ju 25 betalda semesterdagar att ta ut per år istället. OB betalas alltid ut månaden efter eftersom arbetsgivaren inte kan veta hur många ob-timmar du har jobbat förrän du har jobbat dem. 115:-/timme låter rätt så bra för att köra budbil tycker jag, så jag undrar vad problemet är egentligen? Är ditt största problem det att du inte får din semesterersättning specificerad så är det inte något problem, för som jag sa innan så får du INTE någon semesterersättning när du jobbar som tillsvidareanställd utan du får semesterdagar istället. Du skrev iofs att du jobbar 50% så det är väl 12,5 dagar du får då antar jag. Anonym (surre) skrev 2008-12-23 19:36:06 följande:
    Men även om man jobbar halvtid har man väl lika många semesterdagar som de andra, eller?
  • Anonym (S)

Anonym skrev 2008-12-25 11:16:41 följande:

Men även om man jobbar halvtid har man väl lika många semesterdagar som de andra, eller?
    Jo man har lika många dagar men antagligen en högre semesterkvot.
  • Anonym (999)
    Anonym skrev 2008-12-25 11:16:41 följande:
    Spirre skrev 2008-12-24 12:12:14 följande: Men även om man jobbar halvtid har man väl lika många semesterdagar som de andra, eller?
    Rätt till lika många semesterdgar har du men inte lika många betalda semseterdagar. Baseras efter hur mycket du arbetat. Som en i ett tidigare inlägg skrev. Ca:13% av det du tjänat in under året blir din semsterlön. Tror man beräknar sem.lönenen från 1april-30mars. Så börjar du ett nytt arbete i januari hinner du bara jobba ihop betalda semesterdagar mellan den 1januari till den 31mars. Fast detta gäller nog bara timanställda för har du fast månadslön har du ju lön varje månad även om du har din semester.
    Tror det är såhär. Ni får rätta mig om jag har tokfel.
  • Anonym (företagare)

Semesterersättning betalas ut när man tar ut semesterdagar.

OB betalas ut månaden efter den är rapporterad.

Första lönen kan vara lägre, om man inte har arbetat en full månad efter hur lönen beräknas.
    Prata med din arbetsgivare och ta reda på hur era löneperioder ligger.

• neelliee

Semester får du ju i dagar om du jobbar fast tillsvidare, precis som de andra skriver. Du har alltså din månadslön på 10062 ovasett om du har semester eller jobbar. OB får du månaden efter.

Kan dock inte förstå gnället på lönen. Du har något mer än vad jag hade som ingångslön (och vad nyexade kollegor har nu) och då gäller det ett yrke som kräver tre-fyra år på högskola. För ett jobb som bara kräver körkort som formell kvalifikation hade väl inte 8700 som halvtidslön brutto varit allt för dåligt heller. Men det har du alltså inte, om jag begriper informationen du ger rätt.

Svar på tråden Detta kan inte stämma ang min lön