Hur långt i förväg kan man göra Janssons frestelse?
Allra helst skulle jag vilja föbereda den redan i kväll eller imorgon bitti, men då blir den väl brun och ful?
Tror ni man kan skära all potatis i kväll och låta den ligga i vatten tills imorgon?
Allra helst skulle jag vilja föbereda den redan i kväll eller imorgon bitti, men då blir den väl brun och ful?
Tror ni man kan skära all potatis i kväll och låta den ligga i vatten tills imorgon?
jag gör alltid jansson några dagar innan o fryser in. o sen tinar man bara på julafton. ikväll kan du lätt göra en o ställa i kylen bara o värma imorgon.
Inte alls, skulle jag vilja säga. Om du vill ha en perfekt Jansson.
Klart du KAN skära potatisen och lägga den i vatten, men då drar du ur stärkelsen, och det är den som gör Jansson så krämig och god. Så den lösningen är ju... nja.
Att göra klart helt och hållet innan, grädda och allting, är nog mitt bästa tips, men då måste den värmas i ugnen med ytterligare en hel del grädde för att bli god. Värmer man i mikron så separeras ofta fettet och det blir potatis i fett, inte så gott heller.
Jag skulle helt klart göra den så kort tid innan som möjligt. Det finns annat jag hellre skulle förbereda än just Jansson, men så är det min favvorätt på julbordet också ...
Du kan väl göra klart den och värma på den dagen efter.
Jag tror faktiskt att jag väntar och gör den imorgon, Janssons är en av mina favoriter också så jag vill gjärna att den ska bli så god som möljligt.
Jag jag fråga er experter vilken grädde ni använder. Blir det klart godast med visgrädde andra alternativet att laga matlagningsgrädde eller blanda dom två olia sorterna.
Vill du spara tid så kan du ju skala potatisen idag och lägga den i vatten. Om den är i vatten så blir den nämligen inte grå. Vispgrädde är nog godast tror jag. Beror nog på hur krämig man vill ha den.