• Triggerfish

Mens =dålig mjölkproduktion?? Hjälp!

Jag har börjat inbilla mig att min mjölkproduktion blir mycket sämre när jag får mens. Har någon annan funderat på samma sak? Jag helammar, men har märkt att jag några gånger har fått mycket mindre mjölk samt att utdrivningsreflexen strular.. Nu har det blivit så igen, samtidigt som jag fick mens igen. (Japp, fick mens redan efter 12 veckor, trots helamning). Till råga på allt så har min son börjat totalvägra att ta nappflaskan, så jag kan inte ge honom ngn ersättning!

Detta är fruktansvärt, jag lider av att veta att min son är hungrig och att jag inte blir tillfreedställd när jag ger honom bröstet! Han blir jättearg när det inte kommer ngt. Och han blir jättearg när jag försöker ge honom flaskan.

Vad ska jag göra?? Jag blir superstressad av att jag inte kan ge mitt barn mat! Och det hjälper ju knappast... (Han ammar ju lite, men inte lika mycket som vanligt!)Amningshjälpen verkar inte vara mkt till hjälp - i deras värld verkar det ju inte finnas att man kan få minskad mjölkproduktion...

Jag gråter och min son gråter. Hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-23 22:40
    "jag lider av att veta att min son är hungrig och att HAN inte blir tillfredställd när jag ger honom bröstet"
    ska det ju stå! Skrev lite fel i all hast...

• Svar på tråden Mens =dålig mjölkproduktion?? Hjälp!
  • Pallas

Det är mycket vanligt att få en minskad produktion vid både ägglossning och mens. Det rättar till sig efter några dagar och är inte farligt på något vis, även om det kan känns jobbigt med en gnällig bebis såklart.

Om han blir gnällig och din utdrivning strular så kan du prova att växla bröst fram och tillbaka tills första utdrivningen kommer igång. Det kan hålla dem sysselsatta ett tag utan att de blir hysteriska, om man har tur. Det finns också nässpray som kan hjälpa till med utdrivningen, den heter Syntocinon och bör kunna skrivas ut av din BM.

Du kan också prova hålla brösten rejält varma, kanske lägga en varm ris-/vetekudde på brösten innan amning, det kan underlätta också.

• pigglet

Jag har aldrig märkt av det, men läste i en annan tråd att det var flera som hade gjort det. Så jobbigt!

Går det "amma upp produktionen" dagarna innan mens? Om man har regelbunden.

• helene306

Jag fick tillbaka mensen 10 veckor efter förlossning och jag helammade. Märkte en viss nedgång i produktionen i att sonen tuttade oftare men han var aldrig direkt gnällig. Jag provade att dricka anis/fänkålste för att öka produktionen. Tror inte jag hade behövt det egentligen men som förstagångsmamma nojjade jag om allt.

Du skriver att du känner dig stressad när sonen inte äter. Du gråter och han gråter. Han känner av om du är stressad så en sak du ska försöka göra är att behålla lugnet. Blir du ledsen eller stressar upp dig känner han av det. Byt bröst och pröva igen. Funkar inte det byt bröst igen. Var lugn. Det är stressande med skrik och gråt, jag vet. Blunda och slappna av. Det brukar vara det enklaste. Prova även med att amma oftare under mens för att förebygga gnällighet och hunger hos sonen. Kanske inte något bra tips men oftast är det ett lugn man behöver.

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • lia76

Vet inte om det stämmer, men däremot så kan mjölken smaka lite annorlunda när man har mens så vissa barn grimaserar och vill inte äta ordentligt då man har mens.
    Vet att min äldsta dotter gjorde det varje gång jag hade mens.

• Triggerfish

Tack för era svar. Det känns lite lugnande bara att höra att det kan vara så att det är mensen som är boven i dramat...

Jag prövar att byta bröst hela tiden, men det hjälper inte, jag får inte igång utdrivningen alls i kväll...

Hoppas att det rättar till sig snart.. Har som sagt uplevet detta tidigare, men sen har amningen blivit bra igen. Hoppas att det blir så även denna gång... Känns dock som att det strular längre än när detta har hänt tidigare...

Om sonen somnar ska jag försöka sova en stund också, det brukar bli bättre med mjölken när man sover...

• Bliglin

Jag upplever det, absolut!
    Främst den första 1-2 dagarnha av mensen. För min del tror jag att det delvis beror på att jag samlar vätska i kroppen då... och då blir det väl mindre vätska "över" till att göra mjölk av
    Men det kanske inte är hela förklaringen. Och jag upllever också att utdrivningsreflexen strular, åtminstone en gång mitt i natten. Pust!

Men mitt råd är: Ta det lugnt! Det lagar till sig och bebisen hinner inte svälta ihjäl innan
    Och drick massor med vatten. Amma ofta.
    Lycka till!

• Triggerfish

På ett sätt är det faktiskt skönt att höra att andra upplever samma sak, men jag tycker det är konstigt att man aldrig har hört/läst om detta. Man blir ju sjukt orolig alltså och om man kände till detta så kanske man inte skulle stressa upp sig så mkt...

Jag ammade sonen i natt och även ett par gånger i morse. Så himla skönt att veta att han har ätit sig mätt. Nu ammar jag honom varannan timme, för att försöka få igång produktionen och även för att han inte ska hinna bli så hungrig och ilsken när det är dags att amma. Inbillar mig att han har mer tålamod om han inte är superhungrig.

Tack alla för tips och peppning!

God Jul!

• Pallas

God jul! Skönt att kunna vara till någon hjälp för dig. Jag håller med om att det oftast känns bättre att få prata med andra som varit med om samma sak, och få höra att det är normalt.

Amningskunskaperna bland vårdpersonal är bristfällig i dagsläget, tyvärr, och man missar därför mycket information som är bra att veta när man är nybliven förälder. Fortsatt lycka till!

• Squeezetoy

Jag upplevde också minskad produktion första gångerna jag hade mens, sen blev det bättre faktiskt. Om utdrivningen strular mycket tycker jag att du kan höra om du kan få syntocinonsprej utskrivet för att använda när det krånglar.

Själv fick jag efter 7-8mån av amning strul med utdrivningen, tog tid och det tog ungefär 3 minuter för att mjölken skulle rinna till riktigt men sonen valde amning före allt annat så han upplevde det inte som något större problem men om han var superhungrig kunde det förståss bli lite otåligt innan. Han ammade ju i nästan 16mån totalt och det gick bra.

Men det är säkert som du själv upplever också att det funkar bättre även för er om han inte är superhungrig när ni börjar amningsstunden.

• brünnhilde

Jag upplevde också att produktionen minskade något vid mens, men att dricka en öl varje dag framåt eftermiddagen hjälpte effektivt.

• Hallonpaj

Jag undrar om du har du pratat med någon från Amningshjälpen om det här? Kunde hon inte hjälpa dig?

Det är ganska välkänt annars att vissa kvinnor upplever en minskad mjölkproduktion just i samband med mens. Det är väl inte direkt vanligt, men ändå ett känt fenomen att vissa kan reagera hormonellt på det sättet. Så jag blir lite förvånad över det du skriver om att Amningshjälpen inte skulle känna till det, du kanske har haft otur med den hjälpmamma du haft kontakt med i så fall? Det är bra att få veta om det är så att mammor är missnöjda med den rådgivning de har fått!

För det mesta hjälper det att man ammar oftare än man vanligtvis behöver när en sådan här minskning uppstår. Och vila, ät och drick så att du orkar. Sedan brukar det rätta tills sig snart igen efter mensen.

Kram och lycka till!

• Bliglin

Svarar i TS ställe då jag själv ringde just amningshjälpen då jag fick min första mens och upplevde att mjölken "sinade". Och jag fick bra råd och ett mycket trevligt samtal med amningshjälpens kvinna i luren... men hon sa flera gånger att hon inte trodde att det berodde på mensen eller hormoner utan på att jag stressat för mycket. Hon rådde mig till att amma ofta och dricka mycket och råden var ju bra .

Dock är jag själv helt övertygad om att det berodde på mensen att mjölken sinade rejält under ett dygn, vilket hon inte riktigt tycktes vilja hålla med om.

Hallonpaj skrev 2008-12-25 14:49:11 följande:
    Jag undrar om du har du pratat med någon från Amningshjälpen om det här? Kunde hon inte hjälpa dig? Det är ganska välkänt annars att vissa kvinnor upplever en minskad mjölkproduktion just i samband med mens. Det är väl inte direkt vanligt, men ändå ett känt fenomen att vissa kan reagera hormonellt på det sättet. Så jag blir lite förvånad över det du skriver om att Amningshjälpen inte skulle känna till det, du kanske har haft otur med den hjälpmamma du haft kontakt med i så fall? Det är bra att få veta om det är så att mammor är missnöjda med den rådgivning de har fått! För det mesta hjälper det att man ammar oftare än man vanligtvis behöver när en sådan här minskning uppstår. Och vila, ät och drick så att du orkar. Sedan brukar det rätta tills sig snart igen efter mensen. Kram och lycka till!
  • Marlene

Jag har inga bevis eller sett nån forskning som stödjer att mjölkproduktionen verkar tillfälligt minska vid mens men det verkar vara väldigt många som upplever att det är så.

Bliglin skrev 2008-12-25 15:59:54 följande:
    Svarar i TS ställe då jag själv ringde just amningshjälpen då jag fick min första mens och upplevde att mjölken "sinade". Och jag fick bra råd och ett mycket trevligt samtal med amningshjälpens kvinna i luren... men hon sa flera gånger att hon inte trodde att det berodde på mensen eller hormoner utan på att jag stressat för mycket. Hon rådde mig till att amma ofta och dricka mycket och råden var ju bra .Dock är jag själv helt övertygad om att det berodde på mensen att mjölken sinade rejält under ett dygn, vilket hon inte riktigt tycktes vilja hålla med om.
  • Exelle

Hade själv inga problem med mjölproduktionen under amningen, men det kan mycket väl hända.
    Skulle nog också råda dig att ta det lugnt och dricka mycket.

Barn har ibland perioder när de plötsligt vill ha mer. Nu kommer jag inte ihåg i vilka veckor det var, men det finns. Då har man även en känsla av att mjölken inte räcker. Isjälva verket är det barnet som växer och behöver mer än tidigare. Kanske är ditt barn även inne i en sådan period?
    Ta det lugnt och lycka till!

Svar på tråden Mens =dålig mjölkproduktion?? Hjälp!