• Toviz

Vad börjar man äta först på julbordet vilken ordning går allt i?

• Svar på tråden Vad börjar man äta först på julbordet vilken ordning går allt i?
  • Tecken

Ordning och ordning. Jag brukar börja med en kall tallrik, och sen en varm. Och så till sist lite godis

• lia76

Tecken skrev 2008-12-23 23:26:41 följande:

Ordning och ordning. Jag brukar börja med en kall tallrik, och sen en varm. Och så till sist lite godis
    Samma här
  • snuttetuffe

Toviz skrev 2008-12-23 23:25:22 följande:

Sillen "brukar" man börja med sedan går man över till de varma sakerna som skinka med mera....
  • Pelargonen

Jag äter i stort sett bara kallt, på sin höjd en vamr potatis och två eller tre köttbullar. Resten kallt så jag "blandar" om man kan se det så. Avslutar dock med ostbrickan. Godis tycker jag inte om.

• Toviz

Ok så typ sill, lax rödbetssallad tillexempel? Sen köttbullar, kokt potatis, skinka, ???

• Toviz

Ok sen sist jansons frestelse, med bröd och ost? Vi brukar äta skinkan med bröd sylta, eller ost på till köttbullarna.

• Toviz

Firar jul hemma iår därför jag frågar.

• Toviz

ensam hemma iår däröfr jag frågar iof tillsammans med pojkvännen och vovven så man vill ha det fint

• LaTjej

Först: Sill, bröd, lax, kaviar, gravlaxsås, ägg osv..

Sedan: Skinka, jansson, brunkål, lutfisk (för de som vill ha det) potatis, prinskorvar, revben osv osv (allt varmt)

Sist: Risalamalta :)

• talare

jag äter "allt" på samma gång (brukar strunta i det där med varm/kaltt talrik. men bara för att laxen går så bra ihop med äggen som går bra ihop med skinkan som.. i think you get it. ) försöker ha lite av allt på en gaffel, ser väll ut som om jag inte fått mat på år! men så har vi alltid gjort i min släkt.

fast gröten efteråt, typ någon timme efter eftersom man är så himla mätt efter maten! och sist efter alla julklappar o allt så blir det lite godis + kaffe/läsk.

• Toviz

Ris ala malta äter vi på juldagen också brukar vi äta en rejäl frukost länge så man brukar gå upp ungefär runt halv tio tidigare om det är hemma hos föräldrarna så äter man frukost ihop sen så promenerar vi en långpromenad pysslar julklappar i sista minuten, sen äter vi kanske en fika och efter det så äter vi julmaten runt klockan ett sen kollar vi på kalle anka sen öppnar vi julklappar sen äter vi kaffe,julgodis, kvällsmacka om någon vill ha det. Hi,hi jo man äter som man inte ätit på år och dagar men det är väl det julen handlar om äta, och va tillsammans och skratta och ha mysigt ihop *Ler*

• mrbiig

Allt i stora lass förutom gröten då.
    Både kallt och varmt på samma gång,det skall blandas dit det slutligen hamnar ändå.
    Ha en riktigt God Jul

• talare

exakt!

mrbiig skrev 2008-12-24 00:44:30 följande:
    Allt i stora lass förutom gröten då. Både kallt och varmt på samma gång,det skall blandas dit det slutligen hamnar ändå. Ha en riktigt God Jul
Svar på tråden Vad börjar man äta först på julbordet vilken ordning går allt i?