• Anonym

kan en släkting vara stödfamilj.?

Ja, som rubriken lyder , ör det ok om tex en syster vill vara städfamilj till ens barn ? Menar om soss god känner en familje medlem som det ?

Och spelar det ngn roll om systern då bor i en annan stad ?

• Svar på tråden kan en släkting vara stödfamilj.?
  • idiblon yes

Japp, min syster med sambo var kontaktfamilj till min son! Helst ska man dock bo i samma kommun.

Note to self: Handsprit!
  • Anonym

Jaa, lite så jag tänkte också. Rör sej om 10 mil ca.

• idiblon yes
    Anonym skrev 2008-12-24 22:24:12 följande:
    Jaa, lite så jag tänkte också. Rör sej om 10 mil ca.
    Okej, men det är ju väldigt långt... Så jag vet inte.
  • Anonym

Ja exakt. Skåne- Blekinge så det känns som en funderare iom avståndet ändån.

• idiblon yes
    Anonym skrev 2008-12-24 22:29:03 följande:
    Ja exakt. Skåne- Blekinge så det känns som en funderare iom avståndet ändån.
    Men man kan alltid fråga!
  • Leica

Man kan alltid ge egna förslag till Socialtjänsten och det tas tacksamt emot då det brukar vara det lättaste för barnen med någon de känner sen tidigare. Plus att det ofta är lång kö annars.
    Sen måste däremot de godkännas som kontaktfamilj och det är ju en separat process.

• Anonym
    Leica skrev 2008-12-24 23:15:18 följande:
    Man kan alltid ge egna förslag till Socialtjänsten och det tas tacksamt emot då det brukar vara det lättaste för barnen med någon de känner sen tidigare. Plus att det ofta är lång kö annars.Sen måste däremot de godkännas som kontaktfamilj och det är ju en separat process.
    Men det krävs ENORMT mkt för att man INTE skulle bli godkänd som kontaktfamilj.
    Däremot kan man fundera på om inte en syster skulle kunna ställa upp som avlastning till sitt syskonbarn utan att få betalt?!
  • Leica

Anonym skrev 2008-12-25 11:40:09 följande:

Men det krävs ENORMT mkt för att man INTE skulle bli godkänd som kontaktfamilj. Däremot kan man fundera på om inte en syster skulle kunna ställa upp som avlastning till sitt syskonbarn utan att få betalt?!
    Jo det är sant, men med separat process menade jag att det är en annan socialsekreterare än den som beviljar bistånd, dvs en Familjehemssekreterare istället, som fattar beslutet om att godkänna.

Ja en syster borde kunna ställa upp. Men det handlar ju om vissa krav, bla en regelbundenhet, också i att vara kontaktfamilj som kanske är svår att kräva eller förvänta sig utan ersättning.
  • Michisen
    Anonym skrev 2008-12-25 11:40:09 följande:
    Men det krävs ENORMT mkt för att man INTE skulle bli godkänd som kontaktfamilj. Däremot kan man fundera på om inte en syster skulle kunna ställa upp som avlastning till sitt syskonbarn utan att få betalt?!

Fast fördelen är ju i och med att det här är tio mil att man då får reseersättning t.ex.
    Klart man ska kunna, så att säga, men om det finns möjlighet att få ekonomisk avlastning så är det väl inget fel att ta emot det?

Jag har varit stödperson åt min lillebror, men det var ju för att avlasta min pappa som blev ensamstående. De pengar jag fick i ersättning täckte bensinkostnaden (tio mil fram och tillbaka tre dagar i veckan) för att åka och hämta lillebror från dagis och sedan var jag med honom tills pappa kom hem från jobbet.

Hade jag inte fått reseersättning hade jag inte haft råd att hjälpa till särskilt mycket, hur gärna jag än hade velat.

• Anonym

hellre sånna som barnet känner såklart,jag hade praktik på soc förra våren och då hörde jag att det alltid är bäst att ha barnet där dom känner folk.

• Anonym

Nej nej nej. Det är JAG som vill att det ska gå via soss om jag nu väljer att ha min syster och hennes sambo som stödfamilj. Det är inte dom som vill ha några pengar, dom har sagt dom kan ställa upp ändån men jag vill att det ska gå rätt och riktigt till så att jag har mina rättigheter vad gäller avlastningen för annars är det väldigt lätt att det inte blir regelbundet eller fasta tider.

Men jag vet inte. Får se vad jag gör. Pratar med soss när jag ska dit nu om 2 v.

• Anonym (soc14)

Hej

Jobbar på soc, hos oss resonerar vi så att helst INTE för nära släkting. Dels så anser vi att barnet ändå kan få vara hos sina släktingar utan att vi går in och avtalar om det, det skall vara naturligt att umgås med släkten - inte ett uppdrag. Sen tycker vi att det är viktigt med ny input många gånger, dvs beviljas kontaktfamilj för att barnet behöver med stiumlans än vad föräldern orkar ge och kanske ny miljö, vill vi gärna erbjuda en "ny" familj med nya tankar och synsätt. Sen har vi rent generellt dåliga erfarenheter av egen släkt som kontaktfamilj eftersom det ofta blir strul: man byter helger, blir ovänner, ersättningen grälas om mm. Dvs, det är svårt att ha en professionell relation inom en familj.

Men samtidigt vet jag att man på många ställen tycker att släkten är helt okej och att det är väldigt svårt att hitta kontaktfamiljer så man tar tacksamt emot även släktingar.

• Anonym

Lite så jag också tänker. Att det lätt kan bli strul..med just det att helgen ska bytas ( ska endast ha en helg i månaden ) och även annat. Är man systrar så grälar man en del ibland.

I mitt fall så är det nog mer att JAG behöver avlastning än att barnet behöver ny stimulans då jag inte har någon som ställer upp. Barnets pappa finns inte med alls i bilden och jag har en diagnos , vilket gör allting mycket jobbigare för mej då jag måste kämpa konstant ensam.

Jag kan tycka det kan vara bra för oss med att få ett break i från varandra, och bara en helg per månad hade räckt gott och väl då man kan få lite av sitt liv igen, som jag i nuläget inte alls har.

Får se vad dom säger på soss.

Anonym (soc14) skrev 2009-01-01 09:08:00 följande:

Hej Jobbar på soc, hos oss resonerar vi så att helst INTE för nära släkting. Dels så anser vi att barnet ändå kan få vara hos sina släktingar utan att vi går in och avtalar om det, det skall vara naturligt att umgås med släkten - inte ett uppdrag. Sen tycker vi att det är viktigt med ny input många gånger, dvs beviljas kontaktfamilj för att barnet behöver med stiumlans än vad föräldern orkar ge och kanske ny miljö, vill vi gärna erbjuda en "ny" familj med nya tankar och synsätt. Sen har vi rent generellt dåliga erfarenheter av egen släkt som kontaktfamilj eftersom det ofta blir strul: man byter helger, blir ovänner, ersättningen grälas om mm. Dvs, det är svårt att ha en professionell relation inom en familj. Men samtidigt vet jag att man på många ställen tycker att släkten är helt okej och att det är väldigt svårt att hitta kontaktfamiljer så man tar tacksamt emot även släktingar.
Svar på tråden kan en släkting vara stödfamilj.?