• Älsko

När ge majskrokar och smörgåsrån ?

Min dotter är 8 månader om 2 veckor lite drygt.! Inga tänder ännu ..Men när kan man börja ge majskrokar och smörgåsrån ?? Är så rädd att hon ska sätta för stora bittar i halsen ?
    När gav ni era som INTE fått tänder ännu..?

• Svar på tråden När ge majskrokar och smörgåsrån ?
  • Ninis

Vår dotter är snart 6 månader gammal och hon älskar majskrokar! Började med dem för en månad sedan. Bebisarna behöver inte ha fått tänder för att äta smörgåsrån o majskrokar. De suger ju på dem och då smälter de till en geggig massa. Majskrokarna smälter lättare än smörgåsrån, så jag föredrar dem. Dessutom är de mer greppvänliga än smörgåsrån.

* Engla 7 mars 2006 och Elvira 4 juli 2008*
  • xenaa

Min son fick för första gången när han var ca 5 mån. och han hade inga tänder.
    Det behövs inte ha tänder, med tanke på att majskrokar smälter i munnen och barn utan tänder biter ändå.

Sen kan de ju sätta i halsen i vilken ålder som helst.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • MissLillan

ge vatten samtidigt så är det inge problem. de blir ju lite torra i munnen när de äter sånt och blir ju svårare att smälta efter ju fler de äter.

• ninnione

jag gav sedan 4-5 månader, o nu vid 9 månader har hon fortfarande inga tänder, o det har itne varit några problem alls...hon tuggar med tandköttet men sen smälter de även som de andra säger. min har aldrig satt i halsen trots att hon ibland biter av rejäla bitar. har hara gett majskrokar då de är greppvänliga o smälter bättre o inte har lika vassa kanter som smårgåsrån.

• Perlan08

Gav majskrokar för första gången till sonen när han var knappt 5 månader och han älskar dem. Skulle nog kunna stoppa i sig hur många som helst :)

• Fisk i en skål

Vi började vid 4½ månad...

• natyjavi

min 10 mån dotter satt majs frasbröd samma som krokarna i halsen en gång..jag vart skiitskraj..

man blir lite rädd o ge sen...första barnet ni vet...

men hon drack inge vatten samtidigt...kanske därför annars har hon alltid ätit de sen hon vart glutenallergiker.

• Majsan71

Sonen är 6 månader och har fått majsbågar sedan några veckor. Han har inga tänder utan suger på dem.

• Helene OSV

Så fort de börjat med smakisar (dvs vid 6 mån)

Sigrid fick inte en endaste liten tand förrän hon var 10 mån men fick aldrig puré utan åt bitar själv från början! Hon fick t.o.m. en egen pizzaslice när hon var 8 mån.

• Jannabus

Hur utvecklade måste bebisarna vara för att ge majskrokar? Mina är 6 mån om en vecka. Vi ger dem gröt och smakisar dagligen..

• frk Carlsson

Vilda har precis börjat käka majskrokar och rån. Hon är 8 mån och har inga tänder (fast det håller på å komma upp 2 piggar). Vi har som tänkt att det inte varit ngn idé innan eftersom hon inte har haft tänder, men det är det ju visst! Hon älskar dem! Så, TS - ut och handla nu Ingen risk att de fastnar i halsen eftersom de smälter i munnen /blöts upp..när dom inte har tänder så suger de ju på dom.

Jag tänker att iaf vi hade kunnat ge majskrokarna från det hon var 6 mån...hon åt ju majsgröt då. Men ibland är man inte så snabb...

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden När ge majskrokar och smörgåsrån ?