• Prinsessan Leia

Mollusker???

min dotter har mollusker, massor av dem spec i knäveck o nedanför rumpan
    Nu har den ena spruckigt, den kliar svider o gör jätte ont.
    Den är röd o sprucken, kommer vätska o ibland blod.
    Sen är det rött runt, större än en femkrona
    Upphöjt o varmt
    Har ringt sjukvårdsupplysningen men de tycker vi ska avvakta. Men hon har ju så ont??
    Baddar med vatten o asolsprit som de sagt.
    Finns det ngt mer jag kan göra??

• Svar på tråden Mollusker???
  • linda8404

Hej!Prova aloe vera salva eller ringblomssalva. Det har jag på allt möjligt till mina barn, funkar alltid och är liksom lite svalkande också. men att dom har börjat spricka är väl bra har jag för mig det är väl efter det dom försvinner.. det är också då dom smittar. Hoppas det blir bra snart! Kram

• Pyris

Dom kan blir infekterade också dom där ju. Min dotter har haft några stycken som vi har fått åka iväg med, för att dom har blivit infekterade.

• Prinsessan Leia

den uppe vid rumpan är "finare" inte alls svullet o ömt nu bara en enorm sårskorpa MEN nu är det de i knävecket som kliar förjävels o de spricker. dock inte sett ngn skillnad på att de försvinner..
    linda, vart köper du salvorna? hon har sådan klåda att hon gråter o kan inte sitta o äta lr gå..ja det är verkligen pain in the ass för henne

• Emmy K

Min systerdotter fick ett stort ärr av sina infekterade mollusker. Det slutade med att hon fick gå på penicillin. Hon har fått ersättning för sitt ärr.

• Prinsessan Leia

okey,
    på sjukvården säger de bara att inget kan göras..men hon har ju så ont..

• Pyris

Men dom måste ju kollas upp så dom inte är infekterade så klart.

• Pyris

På måndag tycker jag ni ska gå till disktriktssköterskan eller husläkaren eller något sådant.
    Om det är var o sånt där kan det behövas tömmas ur och så får hon en salva att lägga på mollusken.

• Prinsessan Leia

mmm jag har ringt sjukvårdsupplysningen varje dag nu sedan det började..så länge hon inte har feber behöver du inte komma in med henne.
    Men hon ska väl inte behöva gå o ha så ont??
    sen iom att det nu gör ont på ett annat ställe så måste det ju vara ngt som de får behandla

• Pyris

Konstigt sett att resonera av dom tycker jag.
    Men ring vct istället o be om att få komma. Eller kanske kan du gå via bvc beroende på hur gammal hon är.
    Vi har aldrig haft problem med att få komma med vår dotter dom gånger dom har varit infekterade. Hon har aldrig haft feber heller.. bara jäkligt ont.

• Prinsessan Leia

de har ju haft julstängt så jag får väntas till måndag..

• linda8404

Hej! Aloe vera tar jag direkt från plantan, allra bäst! Ringblomssalvan har jag köpt från ett företag som heter sasco, annars finns det säkert i typ hälsokost-affärer! Men som sagt tidigare kanske det e bra ändå att gå till läkare för o kolla upp det hela! Kram

• ludenben

tar den bort mollusker eller är det bara för att stoppa dom från att vara inflammerade?

musli skrev 2009-01-10 19:45:54 följande:
    Jag baddar dotterns mollusker med Tea Tree Oil. Fungerar jättebra!
  • Bamby

hej!
    jag hade mollusker när jag var mindre...
    Min dotter har haft mycke mollusker.
    Mollusker är typ värmeplitor. Dom "pluppar" upp när det är varmt å lite fuktigt.
    Typ knäveck, armveck, armhålor, ljumskar mm
    Dom kliar å river man hål på dom å kliar på ett annat ställe så smittar dom direkt.
    Det är lite lurigt.
    På min dotter smörjde jag med hydrokortison 1% kräm och en fet salva typ ceridal över minst 2 gånger om dagen. efter 1 vecka var dom borta, alla.
    Värt å prova. Det är jobbigt när det har blivit så mycke.
    Har dom ingen öppen mottagning på din vårdcentral?
    Är du orolig, å eftersom det har svullnat så å är rött hade nog jag gått dit för då får du ju visa det för en läkare...

Stort lycka till...
    kram

• MammaochPartypingla

Hej! Jag smörjer in min dotters mollusker med hydrokortison salva enligt läkarens rek. Den finns på apoteket receptfritt. Tuben är vit med blå text. Smörjer henne morhon och kväll å det funkar jätte bra. Det verkar iaf slyta klia plus att rodnaden försvinner. Lycka till!!!

Svar på tråden Mollusker???