• planeraren

Lyssnar Jehovas vittnen på julmusik? Var går gränsen för jul_firandet_ egentligen?

Vet ju att Jehovas vittnen inte firar jul. Men var går gränsen för firandet egentligen? Kan man lyssna på och njuta av en fin julkonsert på TV till exempel?

Gärna svar från de som verkligen VET.

• Svar på tråden Lyssnar Jehovas vittnen på julmusik? Var går gränsen för jul_firandet_ egentligen?
  • Kimmie

Vet faktiskt inte när det gäller julmusiken men som mindre gick jag och min mamma på möten 1 gång i veckan då min mamma var Jehovas Vittne vid den tiden. På julen så samlades församlingen och åt julmat ihop och det tyckte jag var konstigt eftersom de inte får fira jul.

• planeraren

Kimmie
    Hm. Ok, men då kanske de ändå tar del av vissa julsaker ändå. Undrar bara var gränsen går som sagt. Måste ju finnas någon som är aktiv nu och som kan svara. *Puff*

• Stormorsan

Det finns väl inga förbud, var och en gör väl som deras samvete bjuder. Varför undrar du?

• NeA 84

min mormor å hennes gubbe är jehovas.
    dom firar inte jul, men dom gör nått extra gott att äta på julafton, kollar på kalle anka mm på tv:n osv. men dom har inget pynt, inga julgardiner å inga paket.
    julmusik lyssnar dom på, inte att dom har skivor med de. men är de på tv eller radion så stänger dom ju inte av bara för de liksom. vad jag vet så gillar mormor en del jullåtar, men inte kristna typ som guds barn å sånt.

• planeraren

Stormorsan
    Jag frågar inte efter förbud utan mer efter vad som är vanlig sed att följa i juletider. Jag undrar eftersom jag själv satt och tittade på så vackra julkonserter nu i jul och funderade på om våra kära grannar som är JV själva lyssnar eller om de inte tittar på sånt heller. Det hela handlar ju för dem om att avstå ifrån en form av avgudadyrkan och då undrar jag om det är avgudadyrkan att ta del av julmusik också eller om gränsen går vid att skaffa en gran eller klä ut sig till tomte eller vad det än kan vara.

NeA 84
    Ok, tack för ditt svar!

• månälva

Jag undrar med då mina barn har en stackars klasskompis som är JV. Ja, jag skriver stackars för så blir det när barnen inte får vara med på luciatåg, julklappsutdelning i skolan mm. När dom undrade varför och jag berättade att hennes föräldrar inte firar jul som vi, frågade min kloka sexåring :-Men får inte barnen välja själva? -Nej, tyvärr inte svarade jag. Tycker det är så synd när barnen ska drabbas och blir utmärkande.

• tess021

månälva skrev 2008-12-26 11:54:53 följande:

Jag undrar med då mina barn har en stackars klasskompis som är JV. Ja, jag skriver stackars för så blir det när barnen inte får vara med på luciatåg, julklappsutdelning i skolan mm. När dom undrade varför och jag berättade att hennes föräldrar inte firar jul som vi, frågade min kloka sexåring :-Men får inte barnen välja själva? -Nej, tyvärr inte svarade jag. Tycker det är så synd när barnen ska drabbas och blir utmärkande.
    Ja jag håller med dig där och säger stackars barn. Jag gick i samma klass med en tjej från första klass ända till studenten. Hon var aldrig med på något av julfirandena, födelsedags-firande eller något... tragiskt kallar jag det!
  • kramgrisen

Känner en kille vars föräldrar e jehovas.. han får paket.. men det är bara en *present* ingen julklapp.. Men han är inte jehovsa utan firar jul med oss typ.

• amila

Mina släktingar som är JV har i juletid svårigheter med att UNDVIKA att fira jul.. Det är bra jobbat tycker jag, hehe.. Ingen får ju "råka" ge en present just under de här dagarna, inte käka köttbullar eller göra nåt annat som kan misstas för att "fira jul". Ujujuj säger jag...

• planeraren

amila
    Det är lite det jag tänker på. Julen finns ju överallt, det är svårt att undvika! Varje TV-kanal sänder ju jul-program och det god jul:as hit och dit. Har iofs inte sett mina grannar på sistone så det har aldrig blivit av att vi pratat nåt om julen men annars hade jag frågat hur de brukar göra. Intressant tycker jag! Får väl fråga till våren när de kommer ut igen

Svar på tråden Lyssnar Jehovas vittnen på julmusik? Var går gränsen för jul_firandet_ egentligen?