• Majsan71

jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen

Jag födde mitt femte barn i somras och jag hade väldig förlossningskräck efter 4:ans förlossning som var fruktansvärd.
    Hade inte tänkt fler barn men blev gravid och kände att abort inte var en lösning. Jag fick gå till aurorabarnmorska och vi jobbade tillsammans fram en plan för hur förlossningen skulle gå till. Från början kände jag att jag absolut inte ville föda igen och jag funderade på kejsarsnitt men efter att jag hade pratat med aurorabm så kom jag fram till att ett kejsarsnitt ändå inte var vad jag ville ha.
    Men vi gjorde upp en plan över smärtlindringen och hur jag ville ha min förlossning och detta skrevs in i journalen.

Min son kom 2,5 vecka före tiden. Vattnet gick på midsommardagens morgon och dagen efter sattes jag igång (pga infektionsrisk) och alla bm som jag träffade under de här dygnen hade full koll på vad som skrivits i journalen och jag fick ett sånt väldigt fint och bra omhändertagande. Jag fick epidural som vi hade kommit överens om väldigt tidigt i värkarbetet och det fungerade väldigt bra. Det tar inte bort alla smärta men det var stor skillnad mot mina andra fyra förlossningar där jag hade haft TENS och lustgas.
    Kan bara säga att det blev en sådan otroligt fin förlossning och jag är så tacksam för det var verkligen en enorm hjälp att gå till aurorabm och få prata av sig och få hjälp.

• Majsan71
    sofieann skrev 2008-12-30 16:18:36 följande:
    Men måste man inte ha öppnat sig minst 4 cm för att få epidural? De sa dom till mig iaf, och innan man har öppnat sig 4 cm så har man haft ont ett bra tag. Det var det jag menade med att det inte finns någon smärtfri förlossning.
    Jag fick min epidural när jag var öppen knappa två cm och hade då ännu inte fått så värst smärtsamma värkar.
  • Majsan71
    sofieann skrev 2009-01-02 20:04:25 följande:
    Nu blev ju inte jag igångsatt, men när jag fick min epidural var jag öppen 5 cm och hade haft JÄTTEont ganska länge, och jag hade ont redan från början. Konstigt att man kan få epidural tidigare vid igångsättning.Jag vet inte om det är så värst vanligt att de sätter epidural så tidigt men den största anledningen var nog att det fanns med i förlossningsjournalen eftersom vi hade kommit fram till det i aurorasamtalen. Sedan var det mitt femte barn och det spelar nog roll med. Jag har haft snabba förlossningar från det att jag varit öppen 2-3 cm och nu med minstingen gick det på 11 minuter från att varit öppen knappa fem cm till att han låg på mitt bröst.

När man får epidural så kan också värkarbetet stanna av lite men eftersom jag var igångsatt och redan hade dropp så sa bm att det var lika bra att ringa jouren snabbt.

Under mina andra förlossningar har bm avrått mig från epidural eftersom det kan dra ut värkarbetet. De har sagt att jag föder så snabbt och "enkelt" ändå så jag har litat på dem. Men med fyran var det hemskt jobbigt och jag hade väldig förlossningsskräck nu inför lillens ankomst men det var verkligen jättebra med aurorasamtal.
Svar på tråden jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen