• hockeygirl

dodge durango ???

hej är det någon som har erfarenhet av dode durangon eller någon annan dodge?
    tänker på när är de stora service arna och hur mycket drar de per mil ?

vill veta allt :)

• Svar på tråden dodge durango ???
  • Danne74

Durango är två helt olika bilar, beroende på generation.

Första versionen var baserad på Dakotan (liten pickup) medan den andra versionen är baserad på RAM (stor pickup).

Tyvärr så finns de bara med bensinmotor, antingen 318 eller 360.

Det finns även en udda V6 som är ekonomiskt vansinne att köpa på grund av andrahandsvärdet i Sverige samt en ovanlig 287 V8 från Jeep.

Andra generationen finns med HEMI, vilken är att föredra av ekonomiska skäl (andrahandsvärdet).

Vid tidig generation så är 318 att föredra, nästan lika stark som 360 samt något snålare, vid andra generationen försök att hitta en HEMI.

• hockeygirl

oki :) jag har tittat på en 4,7 liter v8 en -02 som har gått 12400 mil vilken motor är det i den?

• Danne74

Lätt att räkna ut: 4700 cc / 16.38 = 286.93.

Det är alltså en 287:a (Jeepmotorn).

Den motorn kommer ursprungligen ifrån Jeep Cherokee och är en relativt bra motor med kedjedriven kamaxel. Effekten är 235 hkr med 400 Nm vridmoment, den finns även som en HO (High Output), en lite mer trimmad version som ger 265 hkr och 448 Nm.

Motorfamiljen kallas för PowerTech och är inte besläktad med de andra, äldre, motorerna i Chryslerfamiljen.

Slitstark och bra med två nackdelar:

1. Aluminiumtoppar som kräver att man inte slarvar med kylvatten, topparna är långa och kan lätt slå sig om de drabbas av okontrollerad värmestegring. Kolla oljan så att den inte innehåller vatten vid begagnatköp, då har en eller båda topplockspackningarna gått sönder.

2. Häftig bränsleförbrukning, räkna med 1.20-1.40 liter per mil om man kör sansat, visst GÅR det att köra på en liter milen men detta är undantag snarare än regel.

Det jag hade varit mera uppmärksam på om jag köpte en sådan bil var växellådan, vilken låda är det och hur mår den?

Små V8-motorer har ibland lådor egentligen avpassade för klenare V6-motorer och lever då ett hårt liv om ägaren trailar tungt, exempelvis kör hästtransporter, vilket inte är ovanligt med dessa bilar.

Växellådsras är tyvärr inte ovanliga och därtill rätt dyra att laga. Kolla även axlarna och deras olja/service samt hjullager och bromsar vilket slits hårt på dessa tunga och stora fordon som ofta drar tungt.

• Tuffelisa

Hej!
    Jag har en dodge durango, den är flexifuel, går på både bensin och etanol. Har inte hemi motorn. Dock är det en v8.
    På etanol drar den ca 2,3L/mil på bensin ca 1,8L/mil

Har inte gjort någon större service på den ännu.

För övrigt kan jag säga att den är jättepigg och väldigt rolig att köra. Otrolig komfort, man kör som en drottning (eller kung) i den!

Svar på tråden dodge durango ???