• imsel

Så jäkla ont på hö. sida av ryggen! Hjälp mig!

Vaknade inatt av att jag hade så fruktansvärt ont på höger sida av ryggen,typ vid midjehöjd- hade ont vad jag än gjorde och hur jag än låg.

En alvedon och vetekudde hjälpte knappt. Sov inte mycket.
    Hade sedan ont hela dagen, men kunde ändå gå utan att jag hade för ont.
    På kvällen blev det bara värre, satt å grät mest hela tiden.

Så jag åkte in till sjukhuset (akuten. Vc var ju stängt)
    Läkaren bara kände lite på ryggen och tog urinprov som inte visade nåt.
    Sa att, det är nog på grund av graviditeten.
    Hon sa inget om vad det kunde vara eller vad jag ska göra.
    Gå hem och vila. men jag sa att jag ju inte kan sova, så jag fick citadon utskrivet.
    Jag ville ju veta vad det var, men hon tänkte inte undersöka vidare.

Nu när jag kom hem kunde jag ligga i soffan på vänter sida, och sova en stund, sen när jag gick upp så gjorde det mer ont än nånsin! åt lite och nu gör det så fruktansvärt ont så jag vet inte vars jag ska ta vägen..!!
    Har inte tagit citadon ännu, men lär väl göra det snart.

Vill bara veta om nån känner igen sig eller vet vad det kan vara?

Behöver hjälp..

april april din dumma sill
  • Svar på tråden Så jäkla ont på hö. sida av ryggen! Hjälp mig!
  • tinaw

Uschdå! Tänker på dig :( Det är lite långt ner för att vara levern, egentligen, så nerv i kläm kanske är en bra teori. Fast jobbigt ändå!

• Safiren

Hade sådär ont en vecka innan BF med sonen och det var han som låg och tryckte så det blev stopp i urinledaren och därav övertryck i njuren. Gjorde vansinnigt ont! Fick sova resten av graviditeten sittandes lätt lutad åt vänster och försöka "putta bort" sonen från höger sida. JÄTTELÄTT :X Som tur var tog det bara en vecka innan han kom ut.

Hoppas det går bra för dig!

• AishaYasmine

låter som njurgrus.
    det kan man inte se via urinprov. det måste skickas odling.
    kan man få under graviditeten. vilken vecka är du i?

• Lyxhustru

Njursten eller gallsten !! Det sätter jag mina pengar på i alla fall... Hade ett gallanfall när jag var 7 månader gången och jag trodde fa**n jag skulle dö! Fruktansvärd smärta, svårt att andas och det gick inte att ligga på nåt vis. Ringde till Förlossningen och fick komma in, väl inne drog de mig efter golvet in på UL för att kolla bebben, helt vit i ansiktet och alldeles borta...
    Men pang tjong så försvann det sen! hoppas de hittar väldigt snart vad spm är på tok!

• imsel

Det har faktikst börjat bli bättre.
    Det gör fortfarande ont nästan hela tiden (med undantag från när jag sitter på ett visst sätt i soffan, med benen i kors, eller ligger på vänster sida) men inte alls jätteont.
    Känns så himla skönt.
    Idag har jag klarat mig utan att ens ta alvedon.

Så jag får se om det försvinner helt.
    Annars vill jag ju att dom ska kolla med röntgen eller UL där, så att det inte är njuren.
    Fast dom kanske "fastställt" att det inte är njuren??..Annars borde dom väl kollat?

Ska till BM på torsdag, men hon lär ju inte säga mer än nerv i kläm hon med..

Läkaren sa ju att han såg nåt med urinen eller blodet eller vad det var, och frågade om jag har problem när jag kissar, men det har jag inte.
    men han bad mig ringa in om jag får problem..
    Men dom borde ju kanske kolla upp det ändå?
    Det kan väl vara fel även om man inte känner nåt konstigt när man kissar? Eller?

• Tusseluren

Så hade jag, kände inte av något när jag kissade, det bara kom som ett brev på posten...

Dom kommer nog att kolla med ul, d gjorde dom på mig, men såg inget annorlunda.

Lycka till!!!

• Michilullan

Är i v 10 och fick citodon utskriven igår pga ryggsmärta liknande det du beskriver.. Dom trodde det var ryggskott på mig! Hoppas det går över snart iaf!

• imsel
    Tusseluren skrev 2009-01-06 00:38:29 följande:
    Så hade jag, kände inte av något när jag kissade, det bara kom som ett brev på posten...Dom kommer nog att kolla med ul, d gjorde dom på mig, men såg inget annorlunda.Lycka till!!!
    Men jag har ju varit hos flera läkare och bm, men det är bara en som undersökt på riktigt, klämde och kände och böjde på armar och ben, och tog blodprover (urinprov har 2 läkare tagit) Men ingen har gjort UL..Vilket jag tycker är konstigt, för om andra säger (tom min systers kompis som är bm) att det kan vara njurarna (typ njurbäckeninflammation eller nåt sånt..vad det nu var) utan att urinprovet visar nåt.

Michilullan:  Ryggskott är det enda läkaren sa att jag inte har..
  • barnsjuk

Jag hade precis lika som dig fast på vänster sida. Kräktes av smärtan. Jag gjorde först ett u-prov som var ok. Sen gick jag till naprapaten som sa att det berodde på att bäckenet mjukas upp och det kan göra så att skelettet flyttar sig lite och jag överbelastade vänster sida. Han knyckte till och gav mig lite övningar att göra hemma om det skulle komma tillbaka. Det blev genast mycket bättre och helt bra efter ca en vecka.

Pyelonefrit ( njurbäckeninflammation) ger feber och brukar synas på urinprov. Sen kan man få förstorad njure vid graviditet och det kan man se på UL.

"Hydronefros=njurstas. Fysiologiskt vidgas kvinnans högra njure under graviditeten detta beror på att livmoder anatomiskt lutar något åt höger, och trycker på urinledaren och njuren. För det allra mesta orsakar inte detta något besvär, men en del kvinnor kan få rejält ont, ofta bak i ryggen och flanken.

Vid ihållande smärta bör din förlossningsavdelning kontaktas. För att ställa diagnosen görs oftast ett helt ofarligt ultraljud över njurarna. Här kan man mäta njurbäckenets vidgning och bedöma om vidgningen är inom acceptabel nivå.

I vissa fall kan en avlastning av njuren vara nödvändig, om man bedömer att vidgningen är för stor. Besvären försvinner när barnet är fött."

"

• dàunou

Hej,
    fick inatt diagnosen njurbäckeninflammation. Sökte för smärta redan den 16 dec men de hittade inget....slarv? Har dom tagit crp och lkp? Så hittade dom mitt. Skickat urinprov till odling. Antibiotika direkt. Det gör jätteont! Har du koll på din temp,kan skifta från feber till feberfri ofta.

Svar på tråden Så jäkla ont på hö. sida av ryggen! Hjälp mig!