• Kicki86girl

Hur gör man första dagen på förskolan?

Ska börja jobba på en förskola den 19 januari (mitt första jobb) och jag undrar om någon har några tips/saker man ska tänka på första dagen man är där? Är det något man ska ha tänkt på att fixa innan osv?

• Svar på tråden Hur gör man första dagen på förskolan?
  • Lalalong

Utdrag från polisregistret är ju nummer ett. Men det har du kanske redan visat för att överhuvudtaget få jobbet?

Sen skulle jag rekomendera dig att se över din garderob av ytterkläder. Har du regnställ? Gummistövlar? Vantar? Mössa? o.s.v. o.s.v. 
    Annars är det väl inte så mycket att tänka på så där.
    Det är fantastiskt roligt att jobba på förskola och jag önskar dig all lycka till!!
  • Kicki86girl

Jo utdrag från polisregistret har jag redan visat upp, det gjorde jag samma dag som vi skrev papprena. Man får kläder för utomhusbruk av förskolan, var en av förmånerna så det behöver jag inte köpa själv.

Jag ser fram emot att börja jobba där hur mycket som helst, det känns som ett bra gäng som jobbar där också och det är många som är ungefär i min ålder (20-30 år).

Tänkte mer om det finns några "oskrivna regler" på förskolan som man brukar följa?

• BejbyBoo

De oskrivna reglerna varierar nog från förskola till förskola. Väldigt svårt att säga något generellt så där.
    Men generellt så där när man börjar nytt jobb så är det väl trevligt att hälsa på alla nya kollegor, att engagera sig i barnen och fråga mycket! Fråga efter vilka rutiner som gäller vid in- och utgång, matsituationer, blöjbyte/toalettbesök, vilor osv.

Lycka till!!

Ärtan, vår ärta - du är sannerligen ett mirakel!
  • Lalalong
    Kicki86girl skrev 2008-12-27 11:35:07 följande:
    Jo utdrag från polisregistret har jag redan visat upp, det gjorde jag samma dag som vi skrev papprena. Man får kläder för utomhusbruk av förskolan, var en av förmånerna så det behöver jag inte köpa själv. Jag ser fram emot att börja jobba där hur mycket som helst, det känns som ett bra gäng som jobbar där också och det är många som är ungefär i min ålder (20-30 år). Tänkte mer om det finns några "oskrivna regler" på förskolan som man brukar följa?
    Ja, jag misstänkte det med registerutdraget
    Det var en väldigt bra förmån ang ytterkläderna. 
    Jag har bara jobbat på en förskola och ja, jag vet inte. Vi har inga oskrivna regler precis. Men det finns kanske på andra ställen... jag har ingen aning. 
    Vi är en liten förskola, 35 barn totalt och 8 pers som jobbar. Vi är öppna och skojjar och har hur roligt som helst tillsammans. De nya som kommer in har väldigt lätt för att bli en i gänget och det kan säkert bero på att det faktiskt inte finns några oskrivna regler. Det måste vara jättejobbigt att känna att man måste tassa in och hoppas att man inte gör fel på något som man inte har en chans att veta att det är fel. Så jag hoppas verkligen att du inte ska behöva tänka på det. 
    Annars... jag vet inte... Men ta egna initiativ. Jag vet att det är skitsvårt först att bara göra saker. För man vet inte riktigt hur rutiner är, man vet inte hur regler är o.s.v. Men fråga fråga fråga, och försök göra saker från början ändå. Du lär dig på det. 
    Det jobbigaste är väl reglerna. Det är ju jätteviktigt att alla pedagoger har samma regler, barnen blir otrygga annars. Så det är viktigt att det blir rätt, och där kan man känna sig som störst "frågetecken" eller vad man ska säga. Men återigen. Fråga, fråga, fråga, så löser sig allt
  • Llimen

ta med något att ha på fötterna inne kanske?

och så att vara i tid!

• Kicki86girl

Tack för alla tips! Att ta med sig något att ha på fötterna inomhus var en bra idé, har inte tänkt på att det är bra att ha inneskor.

Första dagarna kommer att kännas lite nervösa när man inte kan rutinerna men det blir bättre sen, det verkade vara jättetrevlig personal och barnen verkade vara väldigt öppna och inte så reserverade för nya pedagoger.

Svar på tråden Hur gör man första dagen på förskolan?