• LovelyMeLovelyYou

Rulla tungan?

Om min pappa kan rulla tungan, och min mamma kan det, borde inte jag kunna det då med?

• Svar på tråden Rulla tungan?
  • ThisIsMe

Shadilly skrev 2008-12-28 02:21:42 följande:

Är det bara jag som undrar vem i hela friden som gett bidrag till tungrullarforskningen?
    Haha! Det handlar nog inte så mycket om ett intresse för tungrullningen i sig, utan om en nyfikenhet för hur olika anlag fungerar.
  • LovelyMeLovelyYou

Jag tackar för era svar, ska abli intressant att se om dottern kan. Eller jag tror hon kan för hon gör det nästan redan, men ändå.

• Shadilly

ThisIsMe skrev 2008-12-28 02:29:34 följande:

Shadilly skrev 2008-12-28 02:21:42 följande:
    Haha! Det handlar nog inte så mycket om ett intresse för tungrullningen i sig, utan om en nyfikenhet för hur olika anlag fungerar.
    Jo, jag förstår ju det, men det är inte utan att man vill kika in i det labbet en stund
  • Mir74

ThisIsMe skrev 2008-12-27 18:12:34 följande:

Om jag minns rätt så är anlaget dominant. Vilket betyder att båda dina föräldrar kan bära på även ett recessiv anlag och du kan ha haft oturen att ärva båda. Däremot ska det inte gå att få ett barn som kan rulla tungan från två föräldrar som inte kan det. Men nu är det ju inte så att alla fenotyper fungerar på detta enkla vis, svart eller vitt med bara en gen som avgör. Dock tror jag att det är så för tungrullningsgenen.
    Om det är så enkelt som bara recessivt alt. dominant anlag så måste det vara recessivt. Min syster kan tungrulla men inte min mamma eller pappa. Även min dotter kan tungrulla men inte jag eller hennes pappa.
  • Mir74

Fast är det recessivt så borde ju TS kunna!!! Hmmm...du kanske är en liten bortbyting i allafall :)

• LovelyMeLovelyYou

Läste lite snabbt nu och efter vad jag kan fatta så är det som så att chansen för att två tungrullande föräldrar ska få ett barn som inte kan rulla tunga är 25%, alltså är det vanligaste att det går i arv, men måste inte.

Kanske så det är? Föredrar det framför att vara en bortbyting

• ThisIsMe

Mir74 skrev 2008-12-30 22:45:18 följande:

ThisIsMe skrev 2008-12-27 18:12:34 följande:
    Om det är så enkelt som bara recessivt alt. dominant anlag så måste det vara recessivt. Min syster kan tungrulla men inte min mamma eller pappa. Även min dotter kan tungrulla men inte jag eller hennes pappa.
    Jag är ganska säker på att anlaget är dominant (om det, som du sa, nu är så enkelt). Man får ju komma ihåg också att anlaget inte innebär att man automatiskt kan rulla tungan utan att man har föruttsättning att lära sig det. Det skulle ju kunna vara även andra anlag som spelar roll.
  • SkåneP

La Lola skrev 2008-12-27 18:05:23 följande:

Nä det är knappast något ärftligt....
    Jag är lite nyfiken på varför man ger ett sådant svar när man inte har en susning.
  • LovelyMeLovelyYou

SkåneP skrev 2009-01-04 13:25:39 följande:

La Lola skrev 2008-12-27 18:05:23 följande:
    Jag är lite nyfiken på varför man ger ett sådant svar när man inte har en susning.
    Undrar jag med eftersom det var det enda jag var säker på, att det är ärftligt...
  • ThisIsMe

Jag googlade precis på "rulla tungan" +dominant. Tungrullningsanlaget verkar vara dominant.

• Gorban

Det handlar nog inte bara om anlag. Jag har aldrig kunnat rulla tungan men helt plötsligt kom jag på hur man ska göra och nu kan jag.

• Zixi

Varje person bär på två uppsättningar av varje gen (utom könsbundna gener) och de kan finnas i form av dominant anlag (ger effekt även när man bara har ett) eller resessivt anlag (krävs två resessiva anlag för effekt).

Tungrullning är ett dominant anlag. Om båda föräldrarna bär på två uppsättningar av genen så kommer alla deras barn att kunna rulla tungan och ge genen vidare till sina barn.

Om en förälder bär på två anlag och den andra på ett så kommer fortfarande alla barnen att kunna rulla på tungan men några av barnbarnen kanske inte kommer att kunna.

Om båda föräldrarna bär på vars en uppsättningen av genen så kommer 3/4 av barnen att kunna rulla tungan. 1/4 kommer deffinitivt att ge genen vidare till sina barn. 1/4 kommer inte att kunna rulla tungan för de har fått två resessiva anlag.

• Zixi

Gorban skrev 2009-01-08 13:39:26 följande:

Det handlar nog inte bara om anlag. Jag har aldrig kunnat rulla tungan men helt plötsligt kom jag på hur man ska göra och nu kan jag.
    Det är rakt av kopplat till genetik. De som inte bär på genen kan aldrig lära sig rulla på tungan. De som har genen kan lära sig, så du har genen. =)
Svar på tråden Rulla tungan?