• Anonym (usch)

Hur länge kan man använda Corsodyl munskölj?

Har en härlig tandköttsinflammation och har köpt corsodyl munskölj. Jag kanske är blind men hittar inte hur länge man kan använda den som längst? Är inne på dag 2 nu och sköljer morgon och kväll, känner redan att tandköttet gör mindre ont men det krävs väll ett par dagar för att få bort det. Någon som vet?

Sedan undrar jag, när är det dags att söka tandläkare för inflammationen? Jag är extremt tandläkarädd och går helst inte dit om jag inte måste. Vad är era erfarenheter av tandköttsinflammation?

• Svar på tråden Hur länge kan man använda Corsodyl munskölj?
  • Anonym

ja annars kan du få tandlossning
    berätta innan att du är rädd så vet dem om det

• Anonym (usch)

Fast tandlossning får man ju inte i första taget bara för man har en inflammation, vad jag läst iallafall på nätet.

• Anonym

Anonym (usch) skrev 2008-12-27 20:34:31 följande:

Fast tandlossning får man ju inte i första taget bara för man har en inflammation, vad jag läst iallafall på nätet.
    nej men om det är långvarigt kan man få det.
    man ska borsta tänder o peta med tandtråd för att unvika inflammation. tandläkaren berättar... tror de kostar 3-400 bara att dem ska berätta..
  • Anonym

Jag skulle borsta med cordosyl gel i 14 dagar enl min tandhygienist, så ett tag till kan du nog använda det.

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-27 20:36:04 följande:

Jag skulle borsta med cordosyl gel i 14 dagar enl min tandhygienist, så ett tag till kan du nog använda det.
    hon ahr inte gel
    hon har munskölj
  • Anonym

ja, och? det är väl samma verksamma substans eller?

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-27 20:48:51 följande:

ja, och? det är väl samma verksamma substans eller?
    vet ej.
  • Anonym

men svara inte så då om du inte vet...

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-27 20:59:35 följande:

men svara inte så då om du inte vet...
    nej jag trodde du hade missat att de inte var gele utan munsköjs. vad stöddig man kan låta då? sludiskuterat
  • Anonym (fått info.)

Min tandhygienist sa att jag absolut max fick använda det en vecka i sträck.

Ser att det står 1 månad på fass, men tycker att det låter väldigt lång tid. Medlet är ju inte precis svagt. Själv litar jag mer på de i branschen som har uppdaterade kunskaper.

• Anonym (usch)

Tack för svar. Hm en vecka? Känns som inte hela inflammationen kommer gå om på en vecka. Fundersam

I värsta fall får jag söka tandläkare men vill helst fixa det själv om det går.

• Anonym (Tandläkarn)

Hejsan usch.
    jag tycker du ska skölja en gång per dag i en vecka och sedan kan du skölja några dagar i veckan tills det känns bättre.
    dock bör du börja med att använda tandtråd dagligen. Kommer att blöda och vara ömmt men detta försvinner efter några dagar/vecka.
    Dock så missfärgas corsodylen dina tänder och tunga. kan behövas att du polerar dina tänder efteråt.
    Varför går du inte på us och kontrollerar ditt tandkött och tänder. Tandkött och tänder tar mkt stryck under graviditet så det är viktigt att se tandläkare eller hygienist.
    OBS Corsodylgel och skölj=samma sak, dock i olika skepnader

• Anonym (usch)

Anonym (Tandläkaren): tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara! Tandtråd kör jag redan med och även flour. Jag har aldrig haft dåliga tänder direkt och tycker jag skött min munhygien bra. Dock äter jag mediciner som gör att munnen kan bli lite uttorkad.
    Är eller har inte varit gravid så det beror nog inte på det.

Men jag ska absolut gå till tandläkaren i början av nästa år. Jag blöder inte så mycket men det är mest tandköttet som gör ont, jag använder eltandborste och det känns nästan som den "river" upp tandköttet ännu mer, ska jag köpa en vanlig mjuk borste kanske?

Svar på tråden Hur länge kan man använda Corsodyl munskölj?