Dålig mage av järntabletter
Finns det något annat att ta istället? Har testat båda sorterna som rekommenderades av BM och jag blir jättedålig i magen av dem.
Finns det något annat att ta istället? Har testat båda sorterna som rekommenderades av BM och jag blir jättedålig i magen av dem.
Hej!
Jag vet inte vilka sorter du testat men jag äter niferex som ska vara skonsammast för magen. Tar tabletten tillsammans med ett glas juice innan läggdags då magen för det mesta är tom. Försöker äta hyfsat med frukt, grönsaker och grovt bröd. Funkar för mig.
Annars ska det ju finnas blutsaft på hälsokosten. Har ingen erfarenhet av det dock. Lycka till!
blutsaft sägs vara skonsammare finns på ica oxå...
Har ätit Niferex som jag inte tålde, hemofer funkar inte heller, Friggs brus likadant, nu äter jag hemofer som jag tål men som gör mig totalförstoppad, inte ens en hel påse kattrinplommon + annat rår på eländet!! Hade gärna köpt blutsaft, men på flaskan sa de att man inte rekomenderade det till gravida ???
Oj förlåt! Visste inte det!
Va, rekommenderas Blutsaft inte till gravida?! Det har ju jag tagit! Det var då själva f-n att man inte kan lita på någonting....får väl gå och läsa på flaskeländet, har väl typ en dos kvar i den...
Men nu förstår jag inte... hittade hur många som helst som blivit rekommenderade det under graviditet när ajg sökte på google...
Även en artikel i expressen där en doktor rekommenderar det....
en till här...
www.alltforforaldrar.se/index.php
Läste nåt att anledningen att de inte rekomenderade Blutsaft var att järnhalten inte var exakt (i exempelvis hemofer vet man ju den exakta järnhalten)
Jag tog Erco-Fer först, fick diarré av den. Gick sedan över till Duroferon som funkade hyfsat, magen blev lite i olag av den också, men med fibrer i kosten funkade det. Fibrer är bra oavsett om det är lös eller hård man blir i magen. Duroferon brukar jag äta när jag har lämnat blod. Bm tyckte också den järnmängden var lämplig. Niferex skulle jag inte ta i första taget, de är orimligt dyra för den lilla järnmängd de innehåller per tablett.
Hej igen!
Läste själv på flaskan att man inte rekomenderade det! Men det är kanske att skydda sig själv, natur preparet kanske är lite vanskligare. Eller så är som lika dumma som leksaksindustrin som skriver "ej för barn under 3 år innahåller smådelar" det brukar dom även skriva om det är ett massivt plastklot på 45cm i diameter juhhh!!
För mig fungerade hemofer utan biverkningar. Den ska ju vara ganska skonsam.
Jag har inte ätit järntabletterna förut, men nu känner jag mig yr ibland och då vill man ju öka på järnet lite. Jag får sådana grymma gaser att jag blir en fara både för mig själv och för min omgivning. Även om jag bara skulle ta en liten tablett ihop med mat och en massa dricka så kan jag ju knappast gå till jobbet eller vistas bland andra männsikor. Plus diarré
Jag ska se om jag hittar nån annan sort.
har ätit blutsaft tre graviditeter..båda barnen över 4.3 kg och ett värde som gick från 45 till 137.....fattar ingenting...måde jättebra både i magen och piggheten.................
I blutsafts reklam har de olika frågor som man ska kryssa för ja eller nej. En fråga är: Gravid? Om man då kryssar för ja, så rekommenderar dom blutsaft!! Det gör även min BM, fast hon säger att Niferex är bättre.
Jag blev också dålig i magen i början av Niferex, men äter psylliumfrön varje dag och har inte haft några besvär sen dess.
Tar numer 2 Niferex om dagen och har fortfarande inga problem med magen.
Ska kolla efter Blutsaft också. Det finns ju så mycket annat skräp man sätter i sig så blutsaften borde väl inte vara fullt så skadlig? Huvudsaken är väl att man får i sig järn?
Har aldrig hört att man inte kan dricka Blutsaft när man är gravid,Barnmorskorna brukar rekommendera det om man inte tål järntabletterna. Jag har använt det genom tre graviditeter oc inget har hänt förutom att mitt Hb har gått upp. Nässlor är väldigt rika på järn och finns i massor just nu annars har de nässlor även i tablettform i Hälsokostaffärer.( Kan bero på att blutsaft innehåller lite malört som de måste skriva att det inte rekommenderas). Sköt om dig,Kram Vixie
Jag har faktist också hört det där med blutsaft! Min svärmor var på hälsokost och tänkte köpa det till mej, men när hon berättade att jag va gravid så sa hon att jag inte skulle dricka det utan iställer fick jag en annan flaska som hette "Järnkraft", hon hade sagt till svärmor att blutsaft kunde vara drivande för gravida, vad som menades med det vet jag inte!
Men man kan ju alltid fråga lite om det om man ändå ska till hälsokost och köpa något järnrikt i och med att det säjs så olika om det! Min bm sa däremot att det va helt ok att dricka det!