• Umm Elias

"Ett par"

Vad betyder egentligen detta "ett par"?

Ett par strumpor vet vi ju alla att det är två, men om man säger:
    -"ett par veckor"? ELLER
    -"ett par timmar"?

Vad betyder egentligen detta, är det alltid TVÅ?!

• Svar på tråden "Ett par"
  • Snossan

Man kan ju även säga ett par tre veckor. Menas väl 2 eller 3.

• Indillia

Jag tolkar alltid ett par som två. Stör mig enormt om någon t.ex säger "vi ses om ett par timmar" och dyker upp efter fem.

• Fru Humla

ja för mig är iaf ett par timmar TVÅ men lite mer flytande än att säga två, lite som hur långt strax och "en stund" är
    ett par veckor är likadant men kankse plus minus nån dag inte lika exakt som två veckor= 14 dagar.

det är iaf det sätt jag använder de uttrycken och tolkar dem om nån säger så till mig.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Fru Humla
    Indillia skrev 2008-12-27 23:20:18 följande:
    Jag tolkar alltid ett par som två. Stör mig enormt om någon t.ex säger "vi ses om ett par timmar" och dyker upp efter fem.
    ja det är heeeelt galet men om ett par timmar kan vara uppemot 2 timmar å 15-30 min men INTE 4-5 timmar 
    Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Maria40

Om det gäller tid så tolkar jag det mer åt hållet "några" timmar/veckor. Men, när någon säger ett par timmar/dagar/veckor brukar jag fråga om det betyder 2 eller 5.

• Censur

ett par är för mig några....

How about a nice cup of shut the fuck up!?
  • Petris o Limpan

Mormor har lärt mig att ett par är två och några är sju.

• krypet fem

För mej är "ett par timmar/öl/veckor/osv" två. Men jag verkar vara ensam om denna korrekta uppfattning, då dom flesta med "ett par" menar "några".

• Viewsonic

Det betyder två
    Fler än två, då säger man några

• Umm Elias

Aneldningen till min fråga är för att en läkare skulle höra av sig till mig "om ett par veckor". Detta var snart 3 månader sedan.

Svar på tråden "Ett par"