• Umm Elias

"Ett par"

Vad betyder egentligen detta "ett par"?

Ett par strumpor vet vi ju alla att det är två, men om man säger:
    -"ett par veckor"? ELLER
    -"ett par timmar"?

Vad betyder egentligen detta, är det alltid TVÅ?!

• Svar på tråden "Ett par"
  • Fru Humla
    Umm Elias skrev 2008-12-27 23:51:21 följande:
    Aneldningen till min fråga är för att en läkare skulle höra av sig till mig "om ett par veckor". Detta var snart 3 månader sedan.
    ja du om det var en läkare som sa det så hade jag definitivt ringt å frågat om han glömt mig när det hade gått en månad eller så
    Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Umm Elias

haha, ja jag ringde 2 gånger i veckan innan jul men nej då...han skulle ringa upp

Fru Humla skrev 2008-12-27 23:56:01 följande:

ja du om det var en läkare som sa det så hade jag definitivt ringt å frågat om han glömt mig när det hade gått en månad eller så
  • Tecken

För mig är ett par = några = mer än två, mindre än ca 5-6.

• presens konjunktiv

Ett par strumpor är ju två strumpor som hör ihop, men om jag står i affären och blir ombedd att "ta ett par äpplen", då tar jag tre. Säger de "ta några äpplen" då tar jag oftast fem.

What do you call Santa's helpers? Subordinate clauses!
  • Umm Elias

Men vad är skillnaden och varför blir plötsligt Ett PAR tre när det gäller äpplena?

presens konjunktiv skrev 2008-12-28 12:40:58 följande:

Ett par strumpor är ju två strumpor som hör ihop, men om jag står i affären och blir ombedd att "ta ett par äpplen", då tar jag tre. Säger de "ta några äpplen" då tar jag oftast fem.
  • Pochahontas

Ett par är TVÅ, och några är mellan TRE och SJU. Ungefär...

Så lärde min mamma mej när jag var liten. Det sitter liksom kvar ännu.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • presens konjunktiv
    Umm Elias skrev 2008-12-28 13:42:24 följande:
    Men vad är skillnaden och varför blir plötsligt Ett PAR tre när det gäller äpplena? presens konjunktiv skrev 2008-12-28 12:40:58 följande:
    Jag vet inte vad skillnaden är. Jag menade inte att säga att det *är* såhär, utan bara förklara hur jag använder ordet. Det kan ha att göra med att "ett par strumpor" är väldefinierat medan "ett par äpplen", som ju inte hör ihop två och två, snarare betyder "jag vet inte riktigt hur många, men mer än ett och färre än fem".
  • Lalalong

Det är ju lite olika...

Om någon säger "kan du ta ett par strumpor åt mig". Så tar jag naturligtvis ett par, d.v.s. 2 strumpor (som dessutom passar ihop). 
    Däremot om någon säger "Vi ses om ett par timmar". Så hade jag räknat med att det var 2-4 timmar så där. Om man alltid menade 2 timmar när man sa "ett par timmar".... varför säger man inte bara två timmar då?? 
    Anledningen till att man säger "ett par strumpor" och inte "två strumpor". Är ju för att det som sagt ska var två likdana strumpor, ett par. Men att säga ett par timmar om just två timmar, tycker jag är jättekonstigt. 
  • idiblon yes
    Lalalong skrev 2008-12-28 13:59:04 följande:
    Det är ju lite olika...Om någon säger "kan du ta ett par strumpor åt mig". Så tar jag naturligtvis ett par, d.v.s. 2 strumpor (som dessutom passar ihop).  Däremot om någon säger "Vi ses om ett par timmar". Så hade jag räknat med att det var 2-4 timmar så där. Om man alltid menade 2 timmar när man sa "ett par timmar".... varför säger man inte bara två timmar då?? Anledningen till att man säger "ett par strumpor" och inte "två strumpor". Är ju för att det som sagt ska var två likdana strumpor, ett par. Men att säga ett par timmar om just två timmar, tycker jag är jättekonstigt. 
    Precis så, skriver under på det.
    Note to self: Handsprit!
  • Umm Elias

Något som vet hur det verkligen ligger till med detta? Tycker fortfarande att det är riktigt luddigt...finns det ngn regel för "ett par"?

• presens konjunktiv

NE skriver:

i uttr. ett par) antal av några få vanl. två el. tre: ett ~ dagar; biljetten kostade bara ett ~ kronor; ett ~ av barnen var sjuka; ett ~ hundra
    IDIOM: ett ~ tre (stycken) två eller tre el. ngt fler

Svar på tråden "Ett par"