• bonus88

Bonusmamma som blir galen på biomamman!!!

Hej!
    Jag behöver verkligen hjälp från någon som har varit eller är i liknande situation!!!!
    Läget är så här, för 1 år sen ungefär vart jag bonus mamma till två tjejer 6 och 5år gamla. Min sambo var ganska ny separerad när vi träffades. Från och med att jag och min sambo flyttat ihop så fick vi till super bra rutiner på barnen (som aldrig förut haft några rutiner). barnen har även utvecklats mer än de gjort under hela sin livstid, säger min sambo.
    Nu till problmet. Den yngsta tjejen hade blöjor på nätterna när jag flyttade ihop med min sambo, vi slutade med det i April i fjol, men hennes biomamma fortsatte, samma sak när den yngre skulle slta med napp nu i höst, hon hade tagit beslutet själv hemma hos oss och skickat iväg nappen till tomten, veckan efter kom hon till biomamman och så fort hon började fråga efter nappen så fick hon den. den äldre tjejen skulle lära sig att somna själv, och på eget rum (då båda barnen ALLTID sovit i samma säng som deras mor) allt gick jätte bra och efter 2 kvällar så somna hon själv, men så kom hon till mamma och där sover ALLA i samma säng.
    I min värld är allt detta att hämma barns utveckling, hon säger själv att hos henne är det regler och rutiner, men jag själv tycker att en 5åring och en 6åring inte ska kunna bestämma om dom vill äta middag eller inte, vara uppe till 22.00 en vanlig vardag med dagis kl 7 dagen efter?!
    Jag blir GALEN, jag och min sambo jobbar i mot vind HELA tiden.
    nån som känner igen sig?

//bekymrad

• Svar på tråden Bonusmamma som blir galen på biomamman!!!
  • Mamsis

Tyvärr kan du inget göra. Vad för regler som gäller ho biomamman har inte ni med att göra och vice versa.
    Är ni oroliga för att barnen far illa, anmäl.

• Mamsis

Jag förutsätter givetvis att din SAMBO inte du, talat med henne om detta? UTAN att anklaga henne. DU ska absolut inte ge dig in i någon diskussion, mamman tycker antagligen redan att du lägger dig i för mycket eftersom ni redan har ändrat rutinerna (varför gjorde inte pappan detta redan när han bode med henne??)pch det gick så kort tid innan ni träffades och det har bara gått drygt ett år sedan de separerade, biomamman kan fortfarande vara i sin bearbetningsfas av separationen.

• Anonym (bonusmamma)

Vi har haft likadant i princip men jag fick lära mig att vi har våra regler och hon har sina regler och det fungerar faktiskt jättebra. Barnen klarar av att leva med våra regler när de är hemma hos oss  och de klarar av att leva med mammans regler när de är där. Utan att de mår dåligt av det.

Att försöka ändra på en bio.mamma är i princip omöjligt, så det är bara att försöka acceptera situationen och ge barnen det som ni känner de behöver. I slutänden kommer barnen ändå välja hur de vill ha det och är det hos er den fasta trygga punkten är så blir det enligt era regler som de väljer att leva sina liv när de blir lite större o själv kan påverka sin situation lite mer.

• Anonym

Hon skulle ju kunna säga samma sak som du när det gäller att sova i egen säng, alltså att ni motarbetar henne!!!! Hon kanske anser att det är det bästa sättet för barn att sova så varför skulle ert sätt vara det bättre? Och dessutom lär sig barn ganska fort att det är olika regler på olika ställen.

• Zaria

Hon gör nog det hon anser vara bäst för sina barn.

Alt att hon och din samvo pratar ihop sig och hoppas att dekommer fram till bästa lösningen för deras barn.

Dock verkar de flesta bonusmammor härinne anse att de vet och kan uppfostra barnen såå mycket bättre än biomamman i alla lägen

• Madde86

Hej.

Jag vet precis hur du känner dig. är också bonusmamma till en flicka som idag är 8år när jag träffade henns pappa var hon 2,5 år. Min man och flickan bio mamma har aldrig levt tillsammans.  men vad jobbigt det har varit många gånger pga flickan inte har några regler. Vi har haft mycket kontakt med socialen, men tyvärr så går dom på bio mammans linje.

jag önskar dig all lycka med barnen, ge inte upp

• Des

Hej

Jag har samma problem här .. är bonusmamma till 3 barn och hemma hos sin mamma har dom inga speciella rutiner eller regler.

Men här hos oss där det är 6 st barn så är det jätte viktigt att det funkar. Men det tar alltid ca 2 dagar och få ur den mista beteendet han har hos mamma.

Måste va jätte jobbigt för barnen när dedt är så här .. men MAN har försökt att prata med mamman men inget händer ... har vart så här i snart 7 år

• Busfröet

Å har inga goda råd just nu men känner igen mig så väl. Där du är idag var jag för ca 8 år sen. Det ljusnar! Men det kan ta tid och mycket energi.
    Återkommer om jag har nåt konkret råd. Hör av dig om du vill.

• fryxan

om man känner igen sig , oj oj oj så mkt.
    i samma sits som du , terror i 5 år.

vi mådde psykiskt mkt dåligt under 5 år innan :
    pojken till slut 10 år gammmal permanent flyttade till oss.
    föräldrarna skildes när han var 5 år.
    skilsmässa, polis, misshandel, länsrätt, boenderätt, familjerätt, bonavia(när nån i fam missbrukar), sociala osv.
    då hade han färdigheter på det fysiska , psykiska.
    som låg mkt långt under jämnåriga.

lika många år som han har fått utstå terror från sin far har det tagit honom lika många år fysiskt att återhämta sig.
    psykiskt: det får vi ta!

vill du veta mer tips o råd ?
    skriv gärna, kanske kan vi hjälpa nå`n

• fryxan

nej! det gör vi inte

jag har gett många favör åt bio-pappan som kontakt o omsorg åt sonen. bio-pappan hade en flickvän som tyckte att storlek 40 var ok på regn rocken på en pojk på 8 år, så man slapp köpa egen,
    pubrunda på visby med 12 starköl var ok med att en 8_årig räddade sin pappa för att ej bli överkörd. la i sängen o nattade?

dom dagarna han var nykter var ok, den nya sambon var ej nykter o hindrade sonen i hans utveckling. osv.

bonus mammor-pappor
    kanske skriver o reagerar mer pga sitt samvete och vill barnens bästa oavsett börd av familj.?!!??

Svar på tråden Bonusmamma som blir galen på biomamman!!!