• lerumstessan

Testa dricksvattnet - för er med eget vatten

Hej!

Jag undrar om det finns några husägare som har egen brunn där ute? Hur har ni gjort med dricksvattnet nu när ni varit gravida? Har ni testat det? Jag tänkte om det finns saker i vattnet som inte påverkar vuxna men som kan vara skadliga för foster eller barn? Hur tänker ni?

~¤~Äntligen! BF 090718~¤~
  • Svar på tråden Testa dricksvattnet - för er med eget vatten
  • Vill Nu

Vi har egen brunn i vårt hus, så jag dricker inte vårt vatten utan att koka det först. Dricker iofs aldrig ett glas vatten bara sådär, men ha de i mat så kokar de ju. Och så försvinner bakterier m.m... så har jag fått de förklarat.
    Har skullat testat vattnet, men haft problem med vår pump så varje gång de varit dags att testa så är vattnet slut. Så har inte testat vårt vatten. Men de vatten som fyllts på efter att brunnen blivit tomt har varit helt vanligt vatten. Men värmer/kokar alltid mitt vatten som sagt innan användning.

• Gosigos

testa vattnet finns sånt i vattnet som inte försvinner vid kokning tex för mkt järn som är skadligt för små barn.
    vi testade vårat och hittade e-colie så de får inte drickas av nån *suck* får inte ens tvätta kläderna som liten ska ha när h*n kommit ut i vårt vatten. vi vuxna har dock inte blivit dåliga då halten är låg så fram tills liten kommer kan vi diska, duscha och tvätta våra kläder i det. härlig julklapp va?! kostar ca 65tusen att borra ny brunn har jag hört.

• Fru Lazarian

vi lämnade in prov på vårt vatten hos genom vatteninfo.se, det kostade 430kr tror jag men då får man alla värden på vattnet på papper så då ser man exakt vad det är för värden på allt, och det tycker jag var riktigt bra.

• Carro W

Kolla hur ni har det i er kommun. I vår kommun får alla barnfamiljer gratis test av eget brunnsvatten via kommunen.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Felicia Adrian

Har egen brunn. Har inte testat vårat vatten nu.. Testade dock när vi köpte huset för 3 år sedan och då visade det lite höga halter på järn men annars helt okej även för bebis, hade en bebis och en 1 åring då..
    Funderar på att testa nu innan bebisen föds men får se om vi hinner det, om inte hämtar vi kommunaltvatten hos svärföräldrarna fram till vi testat vårat vatten igen..

• Hägerbo

vi har egen brunn å därmed eget vatten.
    När vi va gravida så gick vi in på komunhuset å frågade hur de stod till med vattenprov, de visade sig att kommunen tilhandahöll både 50% rabatt och två burkar å en liten flaska till prover.
    kostade ca 450kr totalt så de e juh ungefär samma som fru Lazarians pris.

• Fru Lazarian

man kan lämna in vatten prov helt gratis om man vill det är bara att söka på google, men det jag tyckte var skönt med det vi valde var att man fick allt på papper, det fick vi inte när vi skickade in gratis prov då ringde de bara och sa hur kvaliten var, så det avgör du själv det är ju bara att skicka in där det är gratis och säger de att kvaliten inte är bra så är det ju bara skicka in ett där man får det på papper.
    vårt vatten hade för hög halt fluor och det är inte bra för barn upp till 18 månader så vi får hämta hos mamma sen när jag har ammat klart.

• Mimmi P

Vi har egen brunn och testade vattnet efter att vi borrat (för snart 4 år sen) och det visade på lite höga halter av flour har jag för mig om, det var ingen fara för vuxna att dricka men är lite osäker på hur det var för spädbarn, har lite funderingar på att göra ett nytt test för att vara helt säkra.

Gosigos, vi betalade runt 50-60 tusen för brunn och pump.

• MolleMalin

Mimmi P: Vi har också för höga halter av fluor. Vet inte hur det är när man är gravid men tror inte det är ngn fara. Däremot ska inte barn under två år dricka det så vi har satt in ett filter så lilla Linn har eget vatten från en ful liten husvagnskran:) Är dock inte farligt. Kan ge fläckar på tänderna bara men det är ju inte så kul!

Svar på tråden Testa dricksvattnet - för er med eget vatten