• lerumstessan

Testa dricksvattnet - för er med eget vatten

Hej!

Jag undrar om det finns några husägare som har egen brunn där ute? Hur har ni gjort med dricksvattnet nu när ni varit gravida? Har ni testat det? Jag tänkte om det finns saker i vattnet som inte påverkar vuxna men som kan vara skadliga för foster eller barn? Hur tänker ni?

~¤~Äntligen! BF 090718~¤~
  • Svar på tråden Testa dricksvattnet - för er med eget vatten
  • Mimmi P

MolleMalin, tack, då får vi fixa ett filter då.

• k girl

Gosigos skrev 2008-12-28 12:15:04 följande:

testa vattnet finns sånt i vattnet som inte försvinner vid kokning tex för mkt järn som är skadligt för små barn. vi testade vårat och hittade e-colie så de får inte drickas av nån *suck* får inte ens tvätta kläderna som liten ska ha när h*n kommit ut i vårt vatten. vi vuxna har dock inte blivit dåliga då halten är låg så fram tills liten kommer kan vi diska, duscha och tvätta våra kläder i det. härlig julklapp va?! kostar ca 65tusen att borra ny brunn har jag hört.
    Man kan ju kanske gräva brunnen också. Det har vi gjort.
  • Vill Nu

Ska inte kosta något att få vattnet testat om testerna är för att man är gravid eller har små barn. Så står de i mina papper iaf =)

• mamalo

det är många som inte vet att man kan ha högt radon i sitt dricksvatten, och av förklarliga skäl är det inte bra, många kollar efter bakterier osv men inte radon.,...

• Benet

Vi har testat 2 ggr.
    Fösta ggn när huset( och brunnen) var nybyggt, då fick vi en massa värden (bla höga på järn och radon) på ett papper som vi sen lämnade till en "filter-byggare" som byggde ett svindyrt filter.

Sen 2 år senare testade vi i gen, allt var ok förutom flour-halten som var för hög och som fler skrivit så får inte barn under 2 år dricka det. Mycket meckigt då vår son fick ersättning men men, bara att gilla läget.

MolleMalin skrev 2008-12-29 10:27:06 följande:
    Mimmi P: Vi har också för höga halter av fluor. Vet inte hur det är när man är gravid men tror inte det är ngn fara. Däremot ska inte barn under två år dricka det så vi har satt in ett filter så lilla Linn har eget vatten från en ful liten husvagnskran:) Är dock inte farligt. Kan ge fläckar på tänderna bara men det är ju inte så kul!
    Konstigt! Vi blev mycket noggrant informerade att flour INTE gick att filtrera bort. Vet du vad ert filter heter? Det skulle ju underlätta enormt mycket om inför nästa bebis.
    Nu är det nära!
  • Mimmi P

Nu har jag letat reda på våra provsvar och vi hade bara en lite förhöjd halt, restriktionen var att man inte får ge det i stor omfattning till barn under 6 månader. Men vi ska nog ändå göra ett nytt test. Såg att man rekommenderades att göra ett vattenprov var 3:e år om man hade egen brunn.

• MolleMalin

Är helt kass på sånt här... Är liksom en liten maskin som sitter under diskbänken m behållare för fyra liter vatten tror jag o en massa filter o slangar. O en egen kran till som sagt. Har lämnat prov på det nya vattnet o det var ua så det funkar utmärkt med den här makapären. Måste tömmas m jämna mellanrum o bytas filter o så men det är inte så svårt. Var vår hyresvärd som satte in den åt oss. Tror den kostade ca 10 000:- inkl moms så det är en slant. I det läget är jag glad att vi inte äger huset:)

• TingelingAnna

Vi har oxå ett sånt fluoridfilter med egen kran.

• Benet
    MolleMalin skrev 2008-12-29 11:05:09 följande:
    Är helt kass på sånt här... Är liksom en liten maskin som sitter under diskbänken m behållare för fyra liter vatten tror jag o en massa filter o slangar. O en egen kran till som sagt. Har lämnat prov på det nya vattnet o det var ua så det funkar utmärkt med den här makapären. Måste tömmas m jämna mellanrum o bytas filter o så men det är inte så svårt. Var vår hyresvärd som satte in den åt oss. Tror den kostade ca 10 000:- inkl moms så det är en slant. I det läget är jag glad att vi inte äger huset:)
    Tack!
    Nu har jag iaf lite att gå efter
    Ja, det är inte billigt med filter, vårt stora filter gick på 25 000:- ca...
    Nu är det nära!
  • viiinter

Detta har jag aldrig tänkt på. :-O Min pappa har egen brunn, och det blir många glas vatten där eftersom det är det godaste vattnet som finns. Hur går man tillväga för att testa det?

Är det främst de med egen brunn som "måste" testa vattnet? I lägenhet då?

• Benet
    viiinter skrev 2008-12-29 15:39:06 följande:
    Detta har jag aldrig tänkt på. :-O Min pappa har egen brunn, och det blir många glas vatten där eftersom det är det godaste vattnet som finns. Hur går man tillväga för att testa det?Är det främst de med egen brunn som "måste" testa vattnet? I lägenhet då?
    Det är bara om du har egen brunn som du bör testa vattnet. I sverige överlag har vi ju ett kanonvatten.
    Fråga på kommunkontoret. Här fick vi dock lämna till granngården som i sin tur skickade det vidare.
    Nu är det nära!
  • lerumstessan

Jag pratade med min kommun idag och de rekommenderar att man testar vattnet med ett par års mellanrum, de hjälper mig gärna men jag får betala ca 1500 kr för det. Pratade först med barnmorskan och hon hade  ingen aning, konstigt tycker jag,,,,

~¤~Äntligen! BF 090718~¤~
Svar på tråden Testa dricksvattnet - för er med eget vatten