• Blåklockan79

kavat-skor (långt)

Hej!
    Min dotter fick två par skor av märket kavat i julklapp. Skorna är i storlek 18 ich Emma är bara tre månader så just nu är de aldeles för stora och så behöver hon ju inga skor ännu, för det äre långt kvar tills hon kommer att gå.
    Men till frågan, när tror ni på ett ungefär att hon vuxit i dem, och är de bra skor, hållbara och bra för fötterna/kroppen?
    Har läst att det är viktigt med bra skor till små barn. Har ju inte hunnit sätta mig in i det här med skor till barn ännu.
    Vilka andra märken är bra att köpa förresten?

• Svar på tråden kavat-skor (långt)
  • Limja

Chansen att de passar din doptters fötter när hon börjar gå och typen av skor är kanske inte så stor. Om det är vinterskor kan hon nog inte ha de nästa vinter. Min sons första skor var st 20, då var han ca 16 mån.

• Cissela

Min yngsta dotter hade stl 18 i sin kavatskor och 19 i ett par av annat märke, båda var lika stora. Jag upplever kavatskorna som stora. Jag älskar kavatskor och köpte nästan bara kavat de första två åren. Min flicka hade den här storlekn när hon var ca 7-111 månader och då gick hon inte så mkt ute utan stod mest så de blev ju inte alls sletna...

Jag hade bytt iaf det ena paret till en stl större...

• s k r i n d a

Jättebra skor! Köper nästan bara Kavat till dottern. MEN du bör nog försöka byta till ett tillgodokvitto... Dels är 18 ganska litet (vår tjej hann aldrig ha 18 på skor) och dels är det viktigt att prova ut skorna på barnet i butik med kunnig personal. Även om en sko är jättebra är den kanske helt fel för din dotters fotmodell.

• Boo

Hm håller med föregående att stl 18 är ju väldigt litet, undrar om din lilla tjej kommer hinna ha nytta av dem? Om jag var i ditt ställe (och eftersom det är så dyra och BRA skor) skulle jag lämna tillbaka dem eller be faster lämna tillbaka dem och få tillgodokvitto eller presentkort, då kan du själv gå tillbaka till butiken och köpa skorna när det är dags för dinn lilla tös och så får du rätt stl o allt, och kan ha nytta av skorna.. De växer så fort ur storlekarna, din tös skulle ju ha störst nytta av skorna när hon börjat ta sina första steg. Tror att alla mina barn hade runt stl 20 när dem började gå men det där är ju olika mina var runt 10 mån
    lycka till
    boo

• FrökenBokmal

Jag tror att det är bra skor och att du har fått en toppenpresent men jag tänker att det sannolikt är en för liten storlek för ett barn som behöver skor för att gå (vår son är 12,5 mån och har stl 21). Barn börjar vanligtvis gå inomhus och det är bäst att lära sig gå utan skor. Men generös var fastern!

• Esmiso

tycker KAvat är kanonbra! Men inte alltid sagt att de dyra märkena är bättre...

• Tygtiiger

Jag älskar kavat, men deras vinterkängor är lite för kalla, tycker jag. Men skorna är lysande för vår-sommar-höst. De är vattentäta, håller i evighet och sitter bra på foten, lätta att ta på och av. Rätt så stora i storlekarna.

Håller med om att det är synd att ha två skor i stl 18 även om de antagligen är ursöta. Fråga faster om det går bra att byta ena paret till stl 21 istället!

Å andra sidan så behöver ju barn uteskor innan de börjar gå, även ungar som sitter och kryper i sandlådan måste ju ha något på fötterna - man tillbringar ju inte sitt liv i en vagn bara för att man inte kan gå ännu.

• Triple Trouble

Kanonskor verkligen, särskilt sandalerna och höstskorna! Våra killar hade storlek 19 resp 20 när de började gå vid 1 år cirka.

Min ena kille kan fortfarande ha storlek 20 i vinterkängan, de är mycket större i innermåttet än sommar och höstskorna. Han är 18 mån nu. Men de har 22-23 i paxkängorna.

• Mli79

Jag har nästan bara kavat till min son, det är det enda märket som passar hans breda fötter. Han har strl 25 i andra märken och 23 i kavat.

Om jag hade varit i din sits hade jag lämnat tillbaka skorna och bett om ett tillgodo/presentkort som du kan använda när du behöver.

• Blåklockan79

Det är ett par rosa sandaler och ett par vita "lära gå" skor båda som går högt upp över vristen. Ska kolla med sambon vad han tycker, det är ju ändå hans syster som köpt dem. Men jag ska visa honom tråden så att han kan läsa vad ni alla tycker!

Men jag var i en adidasbutik och funderade på att köpa ett par gympaskor till henne och de sa att storlek 19 brukar man ha när man är ett år! Och på er verkar det ju inte stämma alls... Skulle nog köpt dem, för de var billiga då

• laref

min kille som börjat gå lite nu, 7,5 mån har stl 20-21 i skor, så med andra ord är det väldigt individuellt..men stl 18 är lite vanskligt..liten storlek, men det beror ju också helt på när hon börjar gå..

• Linastrumpan

Min dotter fick sina första skor när hon var 7mån och gick med stöd. De var storlek 18. Hon lärde sig gå ordentligt vid 10mån och då hade hon storlek 20 så jag säger som de flesta andra. Försök byt till dig åtminstone "kängorna" i storlek 20-21 om det går. Sandalerna kan hon ju ha att krypa o kanske resa sig mot saker med i sommar. Annars är det jättebra skor men tycker också att vinterskorna är för kalla för min dotter i alla fall

• Poppin

Min tjej har 18-19 i skor, hon är 14 månader. Köpte ett par kavat vinterstövlar i strl 20 för att hon skulle ha dem nu i vinter, men de är så stora att de ramlar av henne fast jag dragit åt över vristen det som går! =) Så de är väldigt mkt större i strl än andra skor tycker jag iaf.

• aabb

ja, kavat är stora jämfört med pax etc

• AKT

Måste bara hålla med typ allihop om att Kavat är oslagbara under den första tiden iaf. Adidas har inte alls lika bra stöd, skulle inte rekomendera dem som första sko.

Sen är det ju som många har sagt att det är inte säkert att den skon passar just ditt barns fot, min son kunde endast ha kavat första åren pga att hans runda (och goaKyss) fot inte fick plats i någon annan sko... Och att den går upp över vristen ger ett bra stöd!
    Men håller också med om att strl 18 är litet och två skor i den storleken känns onödigt.
    Lycka till!!

Svar på tråden kavat-skor (långt)