• Anonym

uttag av spiral

Efter helgerna ska jag boka tid för att ta ut min hormonspiral. Har några undringar kring detta. Gör det ont att ta ut den? Har man ont efteråt? Hur mår man efter, hormonsvängningar etc?

• Svar på tråden uttag av spiral
  • cloudberry79

Jag har tagit ut min kopparspiral, så kan inte svara på hormonsvängningar och så, men det kändes inte att ta ut den alls! Jag tyckte det gjorde jätteont att sätta in den, men ut var helt smärtfritt.

Skillz that Killz 10k+
  • Pyris

Gjorde inte det minsta ont att ta ut den.
    Jätte många hade skrämt upp mig o sa att dom hade hört det gjorde så ont osv. Jag var verkligen skiträdd när jag skulle ta ut min, men som sagt, det kändes inte alls. Hade inte alls ont efteråt heller o jag blev normal igen, som jag var innan spiralen.

• Supertesco

Det gör inte ont att ta ut en spiral. Jag bytte från hormonspiral till kopparspiral och det enda som hände var att jag mådde bättre utan hormoner. Det är så lite hormoner i så det borde väl inte resultera i några hormonsvängningar.

• Anonym

Skönt att höra. är egentligen inte så rädd för smärtan, är ganska smärttålig. Har mått konstigt senaste tiden, med många humörsvängningar. Vill återgå till mitt normala jag utan hormoner och se hur jag mår. Har inte varit utan extra hormoner sedan jag var 18 år. Hur lång tid tar det innan mensen återgår till det normala?

• Älskarlivet

Tog ut kopparspiral för några månader sen och det gjorde itne alls ont. Det gjorde det däremot när jag satt e in den men det är en annan sak

• Supertesco

Anonym skrev 2008-12-28 15:15:32 följande:

Skönt att höra. är egentligen inte så rädd för smärtan, är ganska smärttålig. Har mått konstigt senaste tiden, med många humörsvängningar. Vill återgå till mitt normala jag utan hormoner och se hur jag mår. Har inte varit utan extra hormoner sedan jag var 18 år. Hur lång tid tar det innan mensen återgår till det normala?
    Min mens kom igång som vanligt direkt. Jag måste ha tajmat uttagningen av hormonspiralen med mensen (jag hade ingen koll eftersom jag småblödde konstant) och efter det så kom den var fjärde vecka.
  • Anonym

På ungdomsmotagningen hittar dom inte mina trådar, pojkvännen känner dom inte heller och han kände sitt ex. På um undrade dom om jag hade tappat den, men det borde jag ju ha kännt?!
    Kommer det bli problem när jag ska byta sprial nästa år?

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-28 15:26:15 följande:

På ungdomsmotagningen hittar dom inte mina trådar, pojkvännen känner dom inte heller och han kände sitt ex. På um undrade dom om jag hade tappat den, men det borde jag ju ha kännt?! Kommer det bli problem när jag ska byta sprial nästa år?
    Kan du inte gå till gyn och göra ett ultraljud? De kan se den med ett vul (jag kollade min förra året). Du borde väl kolla upp det, om du tappat den har du ju inget skydd.
  • Anonym

Jag tyckte det var UNDERBART att få ut skiten,kändes som om min kropp tog en lättnandes suck när den åkte ut;)
    Jag hade kopparspiral o mycket bekymmer med den så det gjorde absolut inte ont o kändes inget!!

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-28 15:28:50 följande:

Anonym skrev 2008-12-28 15:26:15 följande:
    Kan du inte gå till gyn och göra ett ultraljud? De kan se den med ett vul (jag kollade min förra året). Du borde väl kolla upp det, om du tappat den har du ju inget skydd.
    Om jag tappat den så är jag med högsta sannolikhet också steril. Jag har haft den i tre-fyra år och inte kännt några trådar, det har inte blivit några småttingar här än.
  • Anonym

Nu är det bestämt, spiralen ska ut nästa vecka. Jag vill inte bli gravid med en gång dock, vi kommer använda annat skydd tills vidare. Jag glömde fråga gynekologen en sak när jag ringde, och frågar därför här: Borde jag låta bli att oskyddat sex dagarna innan uttaget av spiralen? Någon som vet?

• systersandra

Supertesco skrev 2008-12-28 15:09:55 följande:

Det gör inte ont att ta ut en spiral. Jag bytte från hormonspiral till kopparspiral och det enda som hände var att jag mådde bättre utan hormoner. Det är så lite hormoner i så det borde väl inte resultera i några hormonsvängningar.
    Det är inga hormoner alls i en kopparspiral ska jag bara tillägga.
  • Anonym

systersandra skrev 2009-01-17 13:58:03 följande:

Det är inga hormoner alls i en kopparspiral ska jag bara tillägga.
    Det är dock en hormonspiral frågan gällde.
Svar på tråden uttag av spiral