• gryning2

Vid vilken ålder ska barn få bestämma läggtiden själv?

Med inspiration av en annan tråd - vid vilken ålder är det rimligt att helt få bestämma över när man vill lägga sig på kvällen? Är det först vid 18 år anser ni, eller ska man få ta såna beslut själv tidigare och stå för konsekvenserna? Jag anser nog att man bör kunna reglera sånt själv i gymnasieåldern, alltså runt 16 år.

• Svar på tråden Vid vilken ålder ska barn få bestämma läggtiden själv?
  • vätejon

Mina gör det i nuläget. De är 4 respektive 2 år gamla. Det fungerar utmärkt.

• Diwa

nä de flyttar hemifrån

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • humbela giz what ever u call me
    Diwa skrev 2008-12-28 20:18:11 följande:
    nä de flyttar hemifrån
    eller när dom betalar hyra m.m
    inte en dag innan
    Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • vätejon

Hur hänger hyra och läggtid ihop?

• lövet2

Hos oss bestämmer barnen sina egna läggtider de första 2 åren, och sedan från när de börjar högstadiet. Däremot får tonåringarna inte störa övriga i huset på kvällarna, och de ska upp i tid för skolan.

• Bevabus

Runt 16 år så tycker jag att man kan få börja med det själv. Dock så kan ju föräldrarna rekommendera att man går o lägger sig en viss tid...men man är gammal nog att ta ansvar för sin egen hälsa vid den åldern faktiskt.

• Maskot

Vår son har skött sina tider sen 15-16 års åldern. vi påminner ibland om att han ska upp tidigt dagen efter och så får han själv ta ansvar för att han kommer isäng i vettig tid.

• izzie78

Ja.. När dom flyttar hemifrån. Annars är det jag som bestämmer

• Maskot

izzie78 skrev 2008-12-28 22:50:51 följande:

Ja.. När dom flyttar hemifrån. Annars är det jag som bestämmer
    Så fungerar det inte:)
    Man måste släppa lite hela tiden för att skapa självständiga och drivande människor. Naturligtvis måste man lära sig att ta ansvar för sig själv i lagom takt, och det innefattar också sovtider. Sen kan man ju ha endel regler i familjen som alla får försöka rätta sig efter- men man kan aldrig bestämma basic-grejjer över vuxna tonåringar.
Svar på tråden Vid vilken ålder ska barn få bestämma läggtiden själv?