• ilenna

Strunta i att ha 1 års-kalas

1 års-dagen närmar sig och idag pratade vi om att helt enkelt skippa ett kalas, men det känns både rätt och fel.

Rätt för att ingen av släktingarna har visat något större intresse för den lilla och flera har lång väg att åka, så det känns inte som de skulle åka hit för att de själva vill utan känna ett tvång. Det skulle dessutom bli ett rent vuxenkalas förutom syskonen.

Fel för det är ju första födelsedagen och då ska det ju vara kalas som ska dokumenteras etc

Vi funderar istället på att hitta på något roligt för oss i familjen bara, men kommer vi ångra oss...

Tar gärna emot synpunkter.

• Svar på tråden Strunta i att ha 1 års-kalas
  • Haraldsmamma

Skippa stort kalas är mitt råd. Familjen räcker. När mitt första barn fyllde ett bjöd vi hela bekanskapskretsen och släkt samtidigt och det blev bara rörigt och inte till något speciellt nöje för barnet.

• Soppa

Men man har väl ändå kalas för barnet skull skit i vilka som kommer huvudsaken är ju att barnet får ha ett kalas . och familjen är ju där.

• miababia

vad är det för fel med att fira med "bara" familjen? ni kan ju faktiskt dokumentera det firandet. vi firade med mina föräldrar men det bara för de bor så nära.
    då hade jag hellre haft kalas med tex de ni umgås med, kanske bjuda in några av hans kompisar

• babisch

jadu... de e ju som du säger att det är första födelsedagen, och den är ju väldi speciell. men är det inge folk som är intresserad så ta en familje dag. det kan ju nästan va bättre.
    "när jag fyllde ett år då va vi i familjen i väg på......." nå roligt..
    ist för "när ja fyllde ett år då va vi bara hemma och det var ingen som kom" typ!
    vill dom gratta så kan dom göra det, det spelar ju ingen roll om de e före elr efter födelsedagen!
    Lycka till!

• solsken

Vi hade inget kalas vid 1 år. Familjen och de som vill är ju alltid välkomna men ingen inbjudan sker.

• Barbamami

Klart ni ska strunta i det och hitta på något med familjen, det om något är väl ett fint och lagom sätt att fira för en ettåring. Åt fanders med dokumenterandet säger jag.

• ilenna

Det skulle i så fall bara bli vi föräldrar och syskon.
    Vi umgås inte med några andra barnfamiljer eller jämnåriga till vår minsta. Annars hade jag gärna haft ett litet barnkalas med 1-2 små till

• Barbamami

klart ni kan ta bilder, men det är ju inte för att få ett fint album man ska fira sin fis.

• Carola Carro

Vi hade inget kalas farmor och morfar var och fikade men ingen tårta eller något.. 1år inget han kommer ihåg iaf..

• FruMähler
    Barbamami skrev 2008-12-28 21:44:31 följande:
    Klart ni ska strunta i det och hitta på något med familjen, det om något är väl ett fint och lagom sätt att fira för en ettåring. Åt fanders med dokumenterandet säger jag.
    dokumentera kan man ju göra ävwn om det "bara" är närsta familjen...
    håller med...gör inget spektakel om ni innte känner för det...det blir ju bara massa måsten som tär på en då
    Ella blir Storasyster i augusti!
  • ilenna

Jag tänker på hennes babyböcker där det står om första födelsedagen och man ska fylla i vilka som var gäster.
    Men vi i familjen blir ju hennes gäster i och för sig.

• ilenna

Den närmsta släkten som finns i samma stad som oss har träffat henne tre gånger under detta året (som ganska nyfödd, vid dopet och nu i jul). Det känns ju inte som om de bryr sig jättemycket och då vet jag inte om de tycker att det är speciellt att få komma och fira henne.

• babisch

nä men skit i det. ni är hennes gäster och ni hittade på någon alldeles speciellt för HENNES skull. de e väl bättre de än att "tvinga" dit folk. alltså! nä strunta i kalaset! ha mysig bara ni!

• ilenna

Vi funderar på att åka till Lalandia och bada och ha det skönt i några dagar. Hon älskar vatten så jag tror nog att det skulle bli en större succé än ett torrt kalas med vuxna som sitter och pratar och knappt ser henne.

• Barbamami

ilenna skrev 2008-12-28 21:52:42 följande:

Vi funderar på att åka till Lalandia och bada och ha det skönt i några dagar. Hon älskar vatten så jag tror nog att det skulle bli en större succé än ett torrt kalas med vuxna som sitter och pratar och knappt ser henne.
    Perfekt firande =)
  • babisch

Härligt! det kan inte bli bättre! :)
    Lycka till!

• mamma till lilla skrutt

Min son fyller snart 1 också. Det blir familjen, hallon och blåbär ( som han älskar )... Och kanske, kanske får han låna pappas mobiltelefon en stund, för det är det bästa han vet... Bra kalas tror jag han tycker.

• puh fantast

Här firar vi alla födelsedagar med hela släkten, mormor, morfar, farmor, farfar, mostrar, fastrar, morbröder, farbröder och en massa kusiner. Men det är inget vi bjuder in till utan de kommer för att de vill

Svar på tråden Strunta i att ha 1 års-kalas